Ni som kan Stockholm

iNHALE

Trådstartare
Om ungefär två veckor kommer jag att komma över till Stockholm med färjan från Tallinn. Färjan är i hamn kl 10.15 på förmiddagen och jag ska ta mig vidare med tåg ned till Malmö.

Ni som kan Stockholm, hur tar jag mig smidigast från färjan till Stockholms centralstation och hur lång tid bör jag förvänta mig att det kommer ta?

Tilläggas bör att jag kommer ha en stor ryggsäck med mig + en väldigt stor hund, så att trängas på julfyllda tunnelbanor osv känns inte så lockande.

Är det alldeles för optimistiskt att boka ett tåg som avgår kl 12.20? Dvs 2 timmars tidslucka mellan färjeingång och tågets avgång. Vill helst hinna kissa av hunden ordentligt innan vi kliver på tåget då det ändå är ca 4½ timmes resa ned till Malmö utan några byten.

Om det är Värtahamnen du kommer in till (Tallink Silja) så är nog bästa vägen att gå till tunnelbanan vid Gärdet (ca 10-15 minuter) och sen ta tunnelbanan, tunnelbanan tar sen ca 10 minuter och sen 10 minuter på T-centralen till tåget. Och då är tiderna ganska rejält tilltagna.

Går också att åka buss 76 från terminalen till Kungsträdgården, men då får du gå en bit till centralstationen.

Inget av dom alternativen är särskilt fullproppade på vardagar vid den tidpunkten och inte heller på helgerna.

@Zaga Tack. Är personligen inte så brydd, det är mest för hundens skull jag vill att det ska gå så smidigt som möjligt.

Har aldrig åkt tunnelbana i Stockholm tidigare, jag utgår ifrån att jag behöver lösa biljett för hunden också? Hur gör jag det smidigast? Biljettlucka? Automat? Kort? Behöver jag kontanter?

@iNHALE Har inte heller åkt tunnelbana med hund, men det är tydligen gratis! http://sl.se/sv/info/resa/regler/djur/

Om du tar tunnelbanan så finns det en Pressbyrån vid den tunnelbaneingången som är närmast färjeterminalen (typ Värtavägen 63). På vägen dit går du även genom en liten park, om det är lättare att rasta hunden där än i stadsmiljö.

För bussen vet jag faktiskt inte hur man lättast köper biljett, om det kanske finns några biljettautomater på terminalen eller på hållplatsen.

@Zaga Om hunden åker tunnelbana gratis så tror jag att det är det alternativet vi väljer.

Tror du att 2 timmar är tillräckligt för att ta sig mellan A och B utan att behöva stressa eller är det smartare att boka ett tåg som går kl 13.20, dvs 3 timmar efter att färjan gått i hamn? Är en sån som brukar vilja vara ute i god tid och hatar att vara under tidspress när man ska navigera på ett ställe man aldrig varit på innan och inte vet i förväg hur det kommer fungera med biljetter osv.

Ingen aning faktiskt. Det är det alternativet eller att ladda hem SL-appen och köpa den vägen som jag vet om. Förut kunde man inte köpa biljett på nåt sätt alls typ. Och på bussen går det inte att köpa heller.

Stockholms lokaltrafik är ett elände för turister!

@Zaga Om hunden åker tunnelbana gratis så tror jag att det är det alternativet vi väljer.

Det gäller inom hela SL, så även på deras bussar. Såg att färjebolaget har egen buss också, men oklart om djur där.

Antar att du inte kan ta med hunden in på Pressbyrån, men isåfall borde du kunna köpa biljett i tunnelbanespärren istället.

@Zaga Nä det får vara någon form av biljettförsäljning som inte kräver att man behöver gå in någonstans. Även om det är en liten pressbyrå så vägrar jag att binda hunden utanför som en del är benägna att göra.

Tror du att 2 timmar är tillräckligt för att ta sig mellan A och B utan att behöva stressa eller är det smartare att boka ett tåg som går kl 13.20, dvs 3 timmar efter att färjan gått i hamn? Är en sån som brukar vilja vara ute i god tid och hatar att vara under tidspress när man ska navigera på ett ställe man aldrig varit på innan och inte vet i förväg hur det kommer fungera med biljetter osv.

Hunden får som sagt åka gratis oavsett transportmedel.

Kommer färjan till Värtahamnen eller Frihamnen?

Är det Värtahamnen så går det som sagt att promenera till t-bana Gärdet. Tar Max 10 minuter och det är bara att följa strömmen med passagerare. Biljett köper du antingen kontant i tunnelbanespärren eller med kort i automaten som är placerad ca 2 meter innan spärren. Det är lite billigare att köpa biljett i automaten.

Kommer du till Frihamnen är det inte gångavstånd till tunnelbanan (eller ja långpromenad isf..). Då får du antingen ta buss 1 till Gärdets t-bana eller buss 76 till Kungsträdgrården och gå därifrån till Centralen. SL-biljett kan du köpa inne i Frihamnsterminalen.

2 timmar är gott om tid! Även 1 timme är gott om tid om du kommer till Värtahamnen. Förutsatt att färjan är i hamn i tid då :)

Har inte varit med om något taxibolag som velat ta med en stor hund som riskerar att håra ned bilen. Hade han varit liten och man hade kunnat ha honom i en väska/på armen hade det varit en sak, men han är en stor Borzoi på 75 cm i manken. Dessutom är taxi ruggigt dyrt.

om du kommer till frihamnen, vilket man brukar göra från Tallinn så är det absolut smidigast att åka blå buss nummer 1 därifrån till centralen. Det är starthållplats så du och hunden behöver nog inte alls trängas vid den tiden på dagen. Beslutar du dig för taxi vet jag att det går att beställa en "combi-hundbil" om du beställer hos TopCab. :)

om du kommer till frihamnen, vilket man brukar göra från Tallinn så är det absolut smidigast att åka blå buss nummer 1 därifrån till centralen. Det är starthållplats så du och hunden behöver nog inte alls trängas vid den tiden på dagen. Beslutar du dig för taxi vet jag att det går att beställa en "combi-hundbil" om du beställer hos TopCab. :)

Vilket bolag är det som kör Tallin från Frihamnen?
Silja Tallink kör från Värtahamnen iaf, men från Frihamnen är 1:an absolut bäst (eller 76:an).

Kan ju förtydliga att det indeed är Tallink Silja jag ska åka med.

TallinkSilja trafikerar både Värtahamnen och Frihamnen. Men kollade nu på deras hemsida och fartygen (Romantika och Victoria)
som går till Tallin lägger till i Värtahamnen.

Alltså:

- Promenera till Gärdets tunnelbana (ca 10 min)
- Köp biljett antingen i tunnelbanespärren eller i automaten bredvid spärren
- Ta tunnelbanan till t-centralen (6 min)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka