Ni som har TR, -bettfråga

S

sova

Då min häst haft ett sår i ena mungipan (som nu visserligen har läkt) är hon rätt känslig för bett. Hon är även av den typen att hon rusar för att komma undan. Har ridit henne på ponnyhack så såret kunnat läka. Ska dock tävla i helgen och jag tror inte att jag kommer att klara av att hålla henne på mattan med hacket. (Hon blir alltid mer "på" ute). Provade idag att rida med en jaktstång med ett par tyglar fästa i samt en hannoveransk nosgrimma som jag dock hissade upp så att man spänner den nästan som en engelsk nosgrimma. I den fäste jag ett par tyglar till (som jag håller mest i).
Jag har alltså ett par tygler i bettet och ett i nosgrimman. :crazy:
Poängen med detta ska vara att belasta munnen så lite som möjligt, men att jag ändå har en nödbroms om ifall att hon blir för ivrig.
Nu till saken. FÅR man rida så här på tävling enligt TR? :confused: (Har ingen TR att tillgå just nu..)
:bow: för svar!

Är det en stor häst får du, där är betsling fri.
Om det är en ponny får du inte.

Jag har frågat om bett på unghäst om om jag inte fattade helt fel så var det fritt på 6-åringar men inte på yngre.

Det kan dock vara så att detta bara gällde Breeders...

/C

Gäller det stor häst är betslingen fri. Endast i Breeders och öppna championet 4- och 5-års gäller tränsbett med runda ringar. för 6-åringar enl TR. men ska du inte kvala till något så kan du rida som du beskriver.

Är tyvärr för tekniskt handikappad för att lägga in bilder... :o :)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: Janni
·
L
Ridning För någon vecka sedan gjorde min medryttarhäst illa sig i överläppen i samband med att vi gick omkull. Därför rider jag nu på ett...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Någon som sett en hannoveransk nosgrimma eller ngn annan sort med ringar i sidorna och som har spännen på båda sidor??? Jag har köpt...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: krullidutt
·
Dressyr Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling. Har aldrig tävlat vare sig...
Svar
10
· Visningar
1 612
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama