Ni som har små barn och hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.

lovehorses

Trådstartare
Så här ser min situation ut:
Jag har en häst som jag gärna skulle vilja muskla upp och utbilda. Jag har ett barn på ca 6 månader. Det blir mörkt vid 17 tiden på kvällen, min sambo kommer hem vid den tiden. Vi har ingen upplyst ridbana. Vilket betyder att jag inte kan rida på kvällen.
Jah har funderat på att ta mina släktingar till hjälp på dagarna, min mormor och morfar. de här i 70 års åldern. De tycker att det är roligt att vara med barnbarn barnet men jag får sådana skuldkänslor.
Nu menar jag att min son kanske skulle vara där en - två gånger i veckan.
Jag får den känslan av att jag kommer att utnyttja dem. Men samtidgt så måste jag få vara med hästarna när jag inte kan det på kvällen.

Hur gör ni som är i samma situation och ni andra så klart?
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Jag tycker att du ska prata med farföräldrarna och se vad de säger, om det är okej för dem så ser jag inga som helst problem.
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Jag rider alltid när det är mörkt den här årstiden. Har gjort både innan jag fick barn och efteråt (har ju alltid jobbat dagtid....). Nu har vi visserligen en upplyst paddock, men jag rider ut också. Med massor av reflexer plus pannlampa så går det bra!

Men om din mormor och morfar tycker det är OK att ha ditt barn, så varför inte? Du är ju vad jag förstår mammaledig och tillbringar ändå mycket tid med ditt barn, så för barnets skull finns ju absolut ingen anledning att känna dåligt samvete. Jag tror snarare att det är bra att barn knyter nära kontakter till andra vuxna än föräldrarna. Och beträffande din mormor och morfar så får de ju givetvis säga ifrån om/när det inte passar dem att vara barnvakt.

Kanske kan mormor, morfar och barnet t.o.m. följa med dig till stallet ibland, som en "utflykt" och gå en promenad medan du rider?
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Jag går ju i skola på vardagar och är därför inte i stallet förrän 17-18 på kvälen under veckodagarna. Har ingen upplyst ridbana... och jag klarar att hålla igång en häst i tävlingskondition. Bara att ta på sig pannlampa och reflexer så fixar det sig... fast nog tycker jag du kan prata med din mormor och morfar, då dlipper du ju rida på kvällen ;)
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Min man har flexibla arbetstider. Ibland får han börja lite senare och så åker jag till stallet och rider på morgonen istället. Snart lär det väl vara mörkt på morgonen också:( då kommer jag nog bli tvungen att rida ut i mörkret någon kväll och hålla mig till ridbanan eller åka till ridhuset de andra kvällarna.

Om mormor och morfar vill umgås med barnet så passar det ju jättebra om du kan rida samtidigt. För en dag i veckan tycker jag inte du behöver ha dåligt samvete, det vore skillnad om du dumpade honom där flera timmar varje dag. Önskar att jag hade några släktingar i närheten som ville vara med mina barn.
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Tack för era svar! :)
jo jag har sagt åt dem att de måste säga till om det blir för mycket eller att de inte kan m.m.
ridningen blir ju min egen tid då, på kvällarna blir jag hemma om inge annat kommer då. När det fortfarande var ljust på kvällarna så var jag ju då och red och sambon tog hand om sonen.

Fler som har råd?!
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Pannlampa!
Men det handlar väl mest om att lämna bort barnen?
Men som sagt det är väl bara att fråga hur mycket de vill ha dem ?
Alla som jobbar på dagarna får ju också rida i mörkret. Så det är väl inte problemet.?
Men jag tycker du ska fråga med gott samvete. Det är ju jätte bra att barnen får en bra kontakt med sina släktingar.
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

jag fick barn i juni och det är ett trixande att få ihop det med barnvakt när man har egen häst. min kära mamma ställer upp dagtid och är barnvakt ett par dagar i veckan och så har jag en tjej som rider min häst 2 dar i veckan. sambon ställer också upp efter jobbet. försök hitta någon som kan hjälpa dig 1-2 dar i veckan med hästen så att den får regelbunden motion.
jag känner att rida 6 dar i veckan är omöjligt för mig, rider 4 dar/vecka.
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Jo jag kan använda pannlampa men hur gör man om man är så mörkrädd.:crazy: Min hjärna spelar spratt med mig när jag är ute i mörkret.....

Jag tänkte ju inte rida hästen 6 dagar i veckan men 4, två i veckorna och sen helgen när jag hinner och karln kan ta sonen vilket han gör ofta.

Visst kan jag skaffa en tjej till som rider, men den hästen är lite småspeciell, jag vill inte ha vem som helst som rider. Hon är ju bara inriden inte skolad och om en liten tjej sitter och bråkar med henne bådar det inte gått. Men det tåls ju att fundera på.... och dom går väl i skola och kommer hem sent....
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

lovehorses skrev:
Visst kan jag skaffa en tjej till som rider, men den hästen är lite småspeciell, jag vill inte ha vem som helst som rider. Hon är ju bara inriden inte skolad och om en liten tjej sitter och bråkar med henne bådar det inte gått. Men det tåls ju att fundera på.... och dom går väl i skola och kommer hem sent....

Jag har numera två kvinnor som hjälper mig min häst (jag är ensamstående småbarnsmamma med heltidsjobb dock med närvarande pappa till barnet!). Den ena är gift och den andra har pojkvän och de är väl närmare 30 än 20 skulle jag tro. Hur som så går dom inte i skola :-) och det är inga små tjejer som sitter och bråkar med hästen. Slutsats: medryttare/hjälp med hästen behöver inte per automatik innebära små tjejer.
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

du har nog rätt men jag bor på åland och här är det väldigt svårt att hitta en vuxen som vill rida.... Det är mest småtjejer. Men det finns ju undantag jag säger att det inte skulle gå men här är det väldigt svårt.
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Om mormor och morfar VILL umgås med sitt barnbarn och kanske tom ser det som något som skulle berika deras liv, så ser jag absolut inga problem alls, snarare tvärtom!! Ha en öppen komunikation med dem och känn av läget!
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

lovehorses skrev:
Jo jag kan använda pannlampa men hur gör man om man är så mörkrädd.:crazy: Min hjärna spelar spratt med mig när jag är ute i mörkret.....

Jag tänkte ju inte rida hästen 6 dagar i veckan men 4, två i veckorna och sen helgen när jag hinner och karln kan ta sonen vilket han gör ofta.

Visst kan jag skaffa en tjej till som rider, men den hästen är lite småspeciell, jag vill inte ha vem som helst som rider. Hon är ju bara inriden inte skolad och om en liten tjej sitter och bråkar med henne bådar det inte gått. Men det tåls ju att fundera på.... och dom går väl i skola och kommer hem sent....

Du får nog träna på att vara ute i mörker.. Vad kan hända? Du sitter ju på en häst så ingen kan ju få tag i dig... ;)

Pållen kanske får lära sig att bli ledd mycket och så får ni ta promenader dagtid med barnvagn och allt? Jag vet inte hur man löser det? Har ni paddock utan lyse?

// M
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Jag kanske är naiv...men går det inte att ha barnet i barnvagn utanför padocken/hagen medan du rider? Så hade jag tänkt mig att det ska gå till när min bebis kommer...:crazy: :idea: Fast då är det ju nästan sommar.
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Vi har en liten åkersplätt som vi rider på, alltså inge lyse....:mad:
Han som äger stallet och gården ska fixa en bana men han har inte fått arsulet ur vagnen, då har dom andra tjatat i något år....:( :mad:
Jag fundera också tidigare på att ha barnvagnen med men tyckte att det blev bökigt med det.
men jag ska prata med min mormor och morfar...
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Aha, jag trodde du hade egen gård. Det har jag. Så jag tänker mig att jag ska kunna ha bebisen med mig när jag rider, mockar eller annat. I vagn, lekhage eller nåt. Dessutom har jag hundar, katter och en get som kan hjälpa mig att hålla koll på bebisen. :idea:
 
Sv: Ni som har små barn och hästar

Min kille är snart 10 månader och jag håller igång hästen 5dagar i veckan själv och så har jag en vuxen ryttare som rider ut pållen 2ggr i veckan. Nu så har jag turen att min sambo är pappaledig 1gång i veckan och svärmor gärna har sonen flera ggr i veckan;) .
Om det kör ihop sig någon dag så har det fungerat att ta med pojken till stallet och passa på att rida i paddocken när han sover en stund i vagnen. Kan bli lite kortare ridpass om killen vaknar men vad gör det ibland. Hästen håller noga koll på om sonen vaknar, han skyndar till vagnen om det hörs ett minsta knyst, kanske ser han det som en god anledning till att avsluta ridpasset:angel: .
Har du inte möjlighet till att köra hästen till ett ridhus någong gång i veckan?
Att anlita mormor tycker jag är ett utmärkt förslag om dom orkar o vill, se det som att det säkert berikar deras liv att få rå om barnbarns barnet en stund ibland:smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 914
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp