Ni som har rena valack flockar - hur mycket leker era i hagen?

mackan

Trådstartare
Just det - nyfiken på hur andra har det i sina renodlade valack flockar!
I min erfarenhet är alltid valack flockarna "grabbigare" och stökigare än sto flockarna. Men hur stämmer det på era? Hur mycket lever och leker era? Vår valack flock (som givetvis har varierat individer genom åren så konstellationen är inte alltid samma) leker otroligt mycket. Det minskar på sommaren då de går ute dygnet runt i mycket rikliga och stora betes hagar, men även då leker de. På vintern är det extremt. Även om de går i ganska stora hagar, så leker de - dagarna i ända. det är bus, brall, stegringar och låtsas utfall. mycket kel och små bit gnabb också, men i god anda.
Hur har ni det med era? vad är er erfarenhet av dynamiken i en valack flock utan ston?

Sv: Ni som har rena valack flockar - hur mycket leker era i hagen?

vi har en "flock" (förut tre, nu två) valacker, och de busar hela tiden!
det låtsasbråkar, racar och stegrar emot varandra.

Ja, så är det definitivt. Valackerna stökar omkring och är hela tiden aktiva. Stona står i klunga men låter bli varandras täcken och grimmor...De är grinigare dock. :crazy:

Hmm... I vår hage så är det mest stå upp och ner och klia på varandra. Ibland blir det en och annan galopp men långt ifrån helatiden.. :)

Hej! Min kille går bara tillsammans med sin kompis..och dom leker dagarna i ändå. Dom har uppfunnit 2 egna lekar som dom kan ägna lång tid åt. Den ena går ut på att kompisens häst biter tag i min hästs täcke och springer bakom honom och håller upp det...medans min kille kickar bakut. Men bara små kickar, det verkar inte vara så att han vill bli av med den som hänger bak i täcket! (till min förtret, då täckena går sönder!!)
Den andra leken går ut på att bita i varandras grimmor, och hålla fast så den andra inte kan bita tag i kompisens grimma!

Dom är riktigt roliga att titta på.

I den andra hagen där det går 3 vallacker, och förut en hingst. Dom leker inget...utan strosade bara runt i hagen. Min kille gick i den gruppen förut...och då lekte han inget!

Vi har en valackflock och en stoflock, och hagarna ligger bredvid varandra så det är alltid lika trevligt att se pojkarna brusa upp sig om några flickor brunstar :love: de står och spänner sig, jagar bort varandra och visar upp en trav som skulle få Jan Brink att lägga ner dressyren! annars brukar det vara rätt så lugnt, visst busar de lite då och då men oftast står de bara och hänger, äter eller kliar varandra. Flickorna däremot tar sig gärna galoppturer tillsammans, mysigt att se :)

Tack för alla svar, det skiljer sig ju tydligen lite ändå!
Senast igår bevittnade jag min egen grabb och en av kompisarna leka med en stor pinne som de hittat. de turades om att springa med pinnen i munnen hållandes den högt upp med sträckt hals, medans den andra försökte stjäla den. när det lyckades började det om, dvs den andra försökte få tillbaks pinnen. ganska roande att titta på!

våran gick på bete -04 men två andra valacker och lek såg man bara en gång under hela sommaren. Det var en gammal islänning som åkte efter halva sommaren och en unghäst, kallblodstravare, det var han som drog igång det.

Sen så uppförde sig våran häst väldigt annorlunda, han trivdes helt enkelt inte direkt, så fort han skulle få gå ut på tur med en dam blev han alldeles "gosa med märren"

Nu sommmaren -05 fick han gå med två ston och dom busade järnet i stort sätt hela sommaren och han var jättelycklig. Han måste helt enkelt ha ston hos sig. Går inte att ha någon annan valack med honom om han har sto, han jagar bort dom.

Mina två valacker busar mycket, speciellt nu på vårkanten. De brukar också leka med en pinne, men då plockar ena upp den, "bjuder" den åt den andra och så just när han ska ta den rycker undan den...:devil: Trots allt får den andra hästen tag till slut, och då står de och drar åt varsitt håll i den tills en måste släppa, och då brukar det hela urarta lite med galopp, småstegringar och bakutsparkar:bump: :bump: .
Häromdagen när jag skulle hämta halvblodet i hagen stod de på sin "lekplats" (en öppen plan i skogshagen). Jag tog fast hästen och gick iväg, då kommer kallblodet efter med en pinne i munnen och räcker fram till mig som "men jag vill leka lite nu!":bump: :banana: Dom är ju för söta dom små liven:love: .

När min valack stod hos förra tränaren hade han 3 andra valacker som han gick med i hagen. De lekte hela tiden. Busade, brallade, knäppte upp varandras grimmor, tog av och gömde typ..

I våran "flock" på två vallackar busas det hela tiden!!! :D Dom har också stor hage/fri tillgång på mat och sånt. Dom busar jättemycket. Det är race, vallning och stegrar mot varandra.
Då är ändå min "pojk" 17 år! :angel: :D

Har haft min häst i blandade flockar hela tiden innan jag bytte stall i slutet av sommaren, och ser en Enorm skillnad på aktivitetsnivån i hagen.

Tidigare rörde han sig ytterst sporadiskt, något enstaka race om dagen och that's it - men NU... :eek:

Han och hans kompis håller igång dagarna i ända, och på min häst märks det tom på att han börjat bli svår att hålla i hull, han som Alltid varit för fet tidigare... :D
Ganska våldsamma lekar är det också med rejäla bett, bakutsparkar, stegringar och slitande i grimmor och täcken, för att inte tala om "leka-jage"-lekarna där snön eller leran yr runt benen på dem.

Battis kommer dagligen in med någon ny reva på antingen honom eller täcket. Senskydden jag hade på i hagen ett tag när han vilat och var extra vild i hagen gick sönder på tre dagar, bara slamsor kvar i princip... :crazy: :rofl:

Stona i hagen bredvid går så snällt och äter och pysslar, rör sig inte en cm mer än de måste. Så visst ser jag skillnad. :crazy:

Nu har vi ingen valackflock direkt utan det är bata två valacker som går i egen hage, men dom busar flera gånger om dagen och far runt som tokar då och då. Har också fått känslan av att valacker busar mer än ston.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 521
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel