Ni som har överbyggda hästar med kort sadelläge

D

diny

Vad har ni för sadlar?

Mailade (skickade en hög bilder och måtten) 2 av de större sadelutprovarna med islandssadlar för att göra en snabbkoll vilken man skulle åka till/ta ut. Båda svarade att det såg ut att vara en svår häst att hitta en passande sadel till (sadel och sadlgjordsläget skiljer sig även). En trodde även att hon hade mindre sadelläge än dom 44cm jag mätt det till. Blev lite full i skratt för en rekomendera att testa en Royal (under 3000) och den andra en för över 20.000.

Den enda jag hittat som verkar riktigt lovande är en ST Icelandic i 16,5

Sv: Ni som har överbyggda hästar med kort sadelläge

Tror jag vet vilken du menar om den kostar 13.500? Blir väldigt fundersam hur en bomsadel ska kunna passa alla typer av ryggar. Då borde bommen vara så mjuk som i tex Kariflexen som klassas som bomlös. Den ser dock skön och rejäl ut.

Är jag virrig men visst får man väll länka?

Nja - jag var också tveksam i början men faktum är att sadeln ligger utan att glida på min kompis´"omöjliga" häst och den ligger lika väl på min häst som alltså är min kompis´ hästs raka motsatsen.

Min hästmassör (som vi anlitar 3 gånger om året) hittade inte något fel på någon av hästarna denna gången (och det är första gången i historien).

Så visst passar sadeln perfekt.

Den som passat mest på en av mina valacker har varit ss tölt, men den har du ju redan haft så det är ju inte att tänka på;)
(herregud, nu börjar jag till & med kunna vad folk har för sadlar:eek::D )

Valacken har nog ett sadelläge runt 30-35 cm egentligen skulle jag tro men det går ju inte att hitta ngn sådan sadel, det är rätt lustigt med tanke på att han är runt 145-150 cm & har 130 -135 i täckesstorlek men han är byggd som en 4kant med kraftigt bakbens/lårparti & kraftigt bogparti & så blir det bara en liten rygg över:mad:

Tycker de billigare sadlarna kan passa smått överbyggda hästar, då tänker jag främst på hööks billiga islandshästsadel som nog är bredast av de lågprissadlar som finns i islandstappning.
Annars hade zaldi en dressyrsadel som var bra för överbyggda hästar men den kanske inte räcker till i vidd..

Wintecsadlarna blir mer svängda ju bredare koppjärn man stoppar i dem, dressyrmodellen kan rekommenderas, amn sitter som gjuten i den.

Gillar wintecs men damen börjar närma sig 115 grader nu så de är för smala vilket de flesta budget sadlarna är oxå.

SS tölten passade hästen bra men inte mig tyvärr. Hade bättre balans barbacka när hon busade tyvärr.

Undrar hur många gånger man trott att yes nu har jag hittat en sadel att köpa för att den sedan inte passar :mad:. Saknar tiden med travarna då det var lätt att hitta sadlar. Har en egengjord bomlös med skitoinlägg som funkar så är inte utan. Den är ständigt under omarbete och har blivit riktigt bra men jobbar fortfarande med den.

Var nyfiken då det låter som flera företag börjar att ta fram korta sadlar. Låter som det är mkt på gång och ska bli intressant att se vilka sadlar som kommer framöver.

Kolla med Gullan86, vet att hon har letat sadel länge till sin, och han är ju rätt kort i ryggen. PM:a o hälsa från mig :p

Hva med supreme tøltmaster fra softsaddles.info? Noen som har den?

Min kompis har en jätteliten, gravt överbyggd häst som han ALDRIG någonsin förut har fått en sadel att ligga still i mer än 10 minuter.

Men nu har han hittat en sadel som ligger som ett smäck (något jag inte trodde var möjligt). Eftersom det inte är lov att länka direkt till hemsidorna etc. - om du vill veta mer om sadeln så PM`a mig.

Du får gärna PM:a mig om vad det är för sadel.

Hva med supreme tøltmaster fra softsaddles.info? Noen som har den?

Yapp, vi är 2 stycken i stallet som har varsin. Denna sadel är helt suverän - och den ligger på plats utan att glida en millimeter. Superkort i anläggnignsytan är den också :D samtidigt som sitsen är rymlig.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 354
Senast: ylvalill
·
Utrustning Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: Aleel
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18