Njae det är inte riktigt rätt att inte handläggare i kommunal verksamhet inte kräver specifik utbildning. Just den inriktningen jag har på min tjänst kräver utbildning såsom jur.kand eller samhällsvetenskaplig kandidatexamen eller något åt det hållet. Nämndsekreterare kräver liknande utbildning. Finns också många andra typer av handläggartjänster såklart inom kommunal verksamhet jag har aldrig sett någon annons för handläggare eller nämndsekreterare som inte krävt minst en kandidatexamen.
Jag har också jobbat som handläggare inom statlig tjänst tidigare krävde också kandidatexamen, till exempel jurist eller samhällsvetenskaplig kandidat.
Nämndsekreterare och verksamhetsutvecklare brukar ha högskoleutbildning.
Jag är iallafall ensam på min förvaltning med juristexamen, sen kan det säkert vara krav på högskoleexamen/poäng beroende på inriktning.
När jag jobbade som handläggare på statlig myndighet hade de ansökningsomgångar när det räckte med gymnasieexamen och vissa när man skulle ha ett visst antal hp men inte nödvändigtvis examen eftersom det var svårt att hitta personal, jag menade bara att det måste inte behövas en speciell examen alltid för att jobba på myndighet