Ni som har hästar som står på lösdrift!

C

Cecely

Idag ska jag åka och titta på en ny stallplats som kan erbjuda lösdrift. Min häst är ju barfota och egentligen ska ju hon stå på lösdrift, men jag har ingen erfarenhet av detta. Vilka fördelar är det med att de går ute och vilka nackdelar kan det ha?
Egentligen vill jag ha min häst klippt men det är väll bara att utesluta eller? Täcke kommer hon iofs att ha på sig när det regnar eftersom ryggen blir så väldans öm annars. Hit me med all information ni kan komma på!

Sv: Ni som har hästar som står på lösdrift!

har just satt min i lösdrift, och skillnaden är enoooorm!! då tänker jag främst på hur det påverkar hästens psyke, han var en riktig stirr-olle innan när han bara gick ute 7 timmar om dagen. gick inte att binda i gången, var rädd för allt, kastade sig hejdlöst och sprang över folk. nu har han gått på sommarbete sen juni och satt i lösdrift denna månad. han är så avslappnad o harmonisk nu, så jag var tvungen att tempa honom första dagarna för jag trodde han var sjuk=) mycket mera samarbetsvillig och LYCKLIG!

har min häst barfota oxå, de har sand utanför ligghallen så det inte ska bli geggigt, vilket är kanon för hovarna som inte lika lätt får svamp och får även jobba på lite mer härdande underlag. vi har stora hagar runt om som kan öppnas upp och en rymlig ligghall med halm och eluppvärmda vattenkoppar till vintern.

de fodras med havre morgon o kväll, och extra kraft med b-vitaminer och olja när jag är där och tränar honom. de har fri tillgång till hö och mineraler-salt och mycket gräs kvar i hagen de kan plocka med. så de behöver aldrig gå hungriga!

man kan täcka hästen på lösdrift, men jag skulle aldrig göra det om det verkligen inte behövdes. om jag ridit honom svettig borstar jag honom torr, masserar med halm och är x-tra noggrann att borsta honom ren innan jag rider nästa gång.

det bästa med lösdrift är klart att hästen hela tiden har något att pyssla med, kan röra på sig om den vill, närkontakt med andra hästar hela tiden, kan äta när den vill osv.

nackdelarna är att det är svårt att hitta en bra lösdrift där dom har bra lösningar med vatten på vintern, foderhäckar, stora ytor, gärna blandad terräng och sand/grus/dränering el dyl så att de inte behöver stå med lera till knäna. har man inte tillgång till stall så har du kanske inte samma bekvämligheter som människa uppvärmd sadelkammare osv, men det ser inte jag som något större problem...det är inte jag som ska vistas där 24 timmar om dygnet. allt jag kom på nu...lycka till!!!

Tack för allt! Detta stället har tyvär ingen ligghall utan det var naturliga vindskydd som träd. Jag har väll för mig att det inte får vara så och tänker kolla upp möjligheterna att bygga ett. Sen kommer inte hästarna att ha fri tillgång till hö utan kommer att få mat 3 gånger om dagen. Måste man öka givan när de står ute dygnet runt?

Ska hästen gå ute dygnet runt vintertid så är det lag på en ligghall eller vindskydd enligt bestämmelser. Kolla även upp mått som gäller. Samma yta som för box.
Anki

De måste ju få mer mat när de är ute dygnet runt, ännu mer om de går utan täcke. En häst måste tugga för att hålla sig varm. 3 ggr per dag med hö är på tok för lite om de hinner äta upp det rätt fort. Hästar ska fodras oftare eller ha fri tillgång om de är ute hela tiden. Sedan kan man inte kräva samma prestation av dem när de är ute jämt.
Och vindskydd/ligghall är det lag på.

Det är lag på ligghall/vindskydd. Om hästarna får relativt lite mat tre gånger om dagen så bör de även ha fri tillgång till halm att tugga på om de vill.

Man kan klippa hästen och ha den täckad på lösdrift, det är inga problem, det finns ju hästar som står på stall som är täckade dygnet runt så varför skulle inte en utegångshäst kunna vara klippt och täckad?

Jag har mitt varmblod på lösdrift. Hon är täckad på nätterna och om det regnar då hon blir öm i ryggen när hon blir kall. Hon får ca 10 kg hö per dag och har tillgång till halm. Kraftfoder får hon inne i sin box en gång om dagen.

Jag ser bara fördelar med lösdrift och jag tror inte alls på att hästen skulle prestera sämre för att den står ute dygnet runt om den trivs med det, snarare tvärt om.

Men ligghall/vindskydd är det som sagt lag på och det ska vara särskilda mått på den beroende på hur många hästar det är på lösdriften.

Hej!Våra hästar går på lösdrift & har gjort i tre år.Vi ger endast kraftfoder en gång per dag,och dom har fri tillgång till hö och stor hage.Man ger ju inte hästarna mat tre ggr dag på sommarbetet,inte nödvändigt på vintern heller OM man har fri tillgång på hö.
Min häst har haft JÄTTEsvårt att lägga på hull INNAN när han stod installad,nu är han hm...liten tjockis! ;)
Fast han är musklig & fin över hela kroppen.
Tycker lösdrift är kanonbra!Bra för hästarnas ben,kondition & humör.
Enda "nackdelen" är att dom verkar tycka att det är onödigt med ridning ibland när man kommer,dom har ju allt dom behöver :d
Våra hästar har täcken på sig vintertid,funkar bra.
För oss & våra hästar passar det jättebra!Lycka till

Det är lag på att ha ett vidskydd eller ligghall.

Efter som hästen rör sig hela tiden stelanar inte muskler, leder mm till. Många hästar blir mer harmoniska och sambarbets villiga. Blir mindre jobb, man slipper ju in och ut släpp :). Du kan mycket väll ha hästen klippt bara du har vattentäta täcken som andas och sitter bra. En häst som tränas hårt kan mycket väl gå på lösdrift, vet en travare som startade på V75 som går på lösdrift, men om man tränar hästen svettig är det bra om man har en box som hästen kan stå i när den är som svettigast. Mindre risk för att hästen för hosta eller någon betende stöning. Vet inte om det är lag på eller bara rekomenderar att man måste ha ett visst antal boxar beronde på antalet hästar i fall några hästar blir sjuka och måste stå inne.
Även om man har lösdrift kan man ju ändå ha alla bekvämligheter så som att ta in och borsta hästen vid dåligt väder och ha en uppvärmd sadelkamare mm

Jag vill ha lösdrift, skall bara övertyga pappsen :smirk: .

lite fler tips:
Kolla så att hästarna binds upp/tas in vid kraftfodergivan, så man kan ge individuellt. Vet många lösdrifter där alla får lika mkt kraftfoder, vilket kan bli ett problem. En del har ju speciella behov, då är det ju bra om dom får äta i fred.
Jag skulle nog inte helklippa, men en spårklippning eller nåt + täcke låter bra. Min unghäst går otäckad men en av hans kompisar har täcke på sig pga känslig rygg. Kan vara bra att ha ett extra täcke att byta med om det regnat länge, då blir dom flesta täcken blöta igenom. Och om hästen ligger ner i snön går det också ofta igenom.
Bra mark är viktigt, och stora ytor. Lera upp till knäna är inte så bra för hovar, hud och borsttålamod...

Jag är jättenöjd med att ha min häst på lösdrift. Man märker ju hur dom vil ha det.... Ligghallen använder dom knappt, vi kan se liggavtryck i halmen kanske nån dag i veckan när det är som kallast. Och om det rergnat oavbrutet brukar vi lägga in hö där så de får chans att torka upp lite. Annars är de ute i ur och skur!

Patsy har gått på lösdrift sedan jag köpte henne, barfota och naken. Inga problem.

I år är hon "vuxen", fortfarande på lösdrift men i en annan hage där jag inte vågar ha henne utan broddar så hon håller på att skos runt om. Ska även klippas om hon sätter mer päls än vad hon har nu, har ändå täcke på sig pga lite känslig bakdel. Helklipper då inte utan lämnar över rygg och rumpa.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 132
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: ufot
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V