Sv: Ni som har hästar som står på lösdrift!
har just satt min i lösdrift, och skillnaden är enoooorm!! då tänker jag främst på hur det påverkar hästens psyke, han var en riktig stirr-olle innan när han bara gick ute 7 timmar om dagen. gick inte att binda i gången, var rädd för allt, kastade sig hejdlöst och sprang över folk. nu har han gått på sommarbete sen juni och satt i lösdrift denna månad. han är så avslappnad o harmonisk nu, så jag var tvungen att tempa honom första dagarna för jag trodde han var sjuk=) mycket mera samarbetsvillig och LYCKLIG!
har min häst barfota oxå, de har sand utanför ligghallen så det inte ska bli geggigt, vilket är kanon för hovarna som inte lika lätt får svamp och får även jobba på lite mer härdande underlag. vi har stora hagar runt om som kan öppnas upp och en rymlig ligghall med halm och eluppvärmda vattenkoppar till vintern.
de fodras med havre morgon o kväll, och extra kraft med b-vitaminer och olja när jag är där och tränar honom. de har fri tillgång till hö och mineraler-salt och mycket gräs kvar i hagen de kan plocka med. så de behöver aldrig gå hungriga!
man kan täcka hästen på lösdrift, men jag skulle aldrig göra det om det verkligen inte behövdes. om jag ridit honom svettig borstar jag honom torr, masserar med halm och är x-tra noggrann att borsta honom ren innan jag rider nästa gång.
det bästa med lösdrift är klart att hästen hela tiden har något att pyssla med, kan röra på sig om den vill, närkontakt med andra hästar hela tiden, kan äta när den vill osv.
nackdelarna är att det är svårt att hitta en bra lösdrift där dom har bra lösningar med vatten på vintern, foderhäckar, stora ytor, gärna blandad terräng och sand/grus/dränering el dyl så att de inte behöver stå med lera till knäna. har man inte tillgång till stall så har du kanske inte samma bekvämligheter som människa uppvärmd sadelkammare osv, men det ser inte jag som något större problem...det är inte jag som ska vistas där 24 timmar om dygnet. allt jag kom på nu...lycka till!!!