Ni som har hästar som 'inte tål' soja

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har hästar som 'inte tål' soja, hur har det visat sig? Hur snabbt efter de fått soja? Och i vilken mängd, har de reagerat även vid väldigt liten mängd, eller bara över en viss mängd?

Sv: Ni som har hästar som 'inte tål' soja

Mitt halvblod fick som små knölar på hals och rygg +lite ner på sidorna(ungefär som insektsbett) redan efter ett par-tre dagar. Han fick inte alls stor giva eftersom jag höll på att vänja in honom.

På två vis på två olika individer. På den ena med svullna galliga ben, redan vid nån dl. På den andra genom hård nacke och muskelatur samt stirrighet och nervositet vid intag under dl under mer än två dagar i rad. Det har inte spelat någon roll om proteinet varit fyllt innan eller inte.

Har han börjat reagera på det?

Senast ändrad:

Min har bara reagerat på soja en gång och då gissar vi att den var kontaminerad med något. Det har gått bra både före och efter.

Då fick hon vätskefyllda ben (inte bara "lite svullna") och vätskande hud på benen. Det blev gult, geggigt och skorvigt. Även typiska nässelutslag på andra delar av kroppen.

Den aktuella sojan var något mörkare än vanligt och jag lämnade tillbaka den till affären och fick en ny säck.

Häst 1:
Små hårda lite ömmande knölar över hela kroppen. Såg ut som han blivit överfallen av 10 bon jordgetingar. Även något galliga ben.

Häst 2:
Galliga ben, gallig även upp i hasled. Upplevde även att hon blev lite "stissig"

Båda två fick "sympton" redan efter några veckor och en ganska liten mängd på några dl.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka