Ni som har hästar drabbade av fång, hur har det gått för era fånghästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bodil

Har de återfått full andvändbarhet? Hur lång tid tog det?
Märker ni någon skillnad ridmässigt?
Har den haft återfall?
Vad var orsaken till fången?
Hur såg din häst ut på röntgen (grad av rotation, sänkning)?

Sv: Ni som har hästar drabbade av fång, hur har det gått för era fånghästar?

Mitt ena kallblodstravarsto, Besten, fick fång första maj förra året. Hon kom mycket tidigt under behandling, bara två timmar efter det att vi sett symptomen var veterinären på plats. Två veckor senare röntgades hovarna och det var ingen förändring :bow:

Jag hade täta kontakter med veterinären och fick börja skritta försiktigt efter ett par månader. Stoet gick ute dygnet runt sedan i mitten av maj, men eftersom hon var överviktig när hon blev sjuk gick hon med munkorg större delen av dygnet. I slutet av sommaren var hon normalviktig och i riktigt fin form konditionsmässigt.

Så kom jag ut en dag i mitten av september och såg att hon sparkat av sig båda skorna under natten. När jag ledde in henne hade hon svårt att vända så jag ringde veterinären. Fick inte tag i den ordinarie utan istället kom en annan som bor i närheten. Hon konstaterade att det var ett återfall av fång och gav smärtstillande/inflammatoriskt intravenöst.
En halvtimma senare kom hovis, då hade veterinären åkt. Hovis kände och klämde och märkte varken svullnad, värme eller förstärkt puls. Han menade att detta inte kunde vara fång. Så det slutade med att han kortade tårna fram och spikade på nya skor, allt medan hästen bara stod och såg nöjd ut. När han satte ner framhoven han jobbade med stod hästen och vilade bakbenen, ett i sänder, alltså inte minsta smärta i fram.
Hon gick på Finadyne i tio dagar. Ytterligare en vecka senare kom ordinarie veterinären ut och kollade henne - ingen som helst hälta på en pigg och glad häst. Ordinarie veterinären trodde inte heller att det var fång, utan snarare att hon blivit sulöm när hon sparkat av sig framskorna. Jag fick instruktioner att börja skritta försiktigt under tre veckor och sedan utöka träningen därefter.

Under vintern har jag varit noga med att hon inte fått bli tjock. Vi har fodrat med analyserat hösilage (i princip fri tillgång eftersom hästarna är ute maximalt), men inget kraftfoder. Skramlet i krubban har bestått av morötter, lucern och en liten, liten skvätt betfor för mineralernas skull.

Nu i vår, när de började gå på gräs, har jag gett bakjäst till alla hästarna varje dag. Till att börja med gick de 2-3 timmar på gräs, nu är det 10 timmar. Och i slutet av nästa vecka ska de gå dygnet runt, eventuellt får Besten har munkorg på natten.

Besten är fräschare än någonsin. Pigg som attan, trots att hon inte får kraftfoder. Blank (men det beror kanske på att jag borstar minst tio minuter fem gånger i veckan :D) och otroligt arbetsvillig. Jag tror inte att hon någonsin varit så fin som hon är nu: hon är 16 och jag har ägt henne i 7 år.

Immer

Skönt att höra en sån historia som slutat väl!

Min 22 åriga connemara fick fång för första gången för 4 sommrar sedan.
Hon fick behandling tidigt och hade inte riktigt ont i mer än några få dagar...Inga problem med hovarna efter anfallet, så jag kunde börja skritta redan efter en månad.
Hon kom i sin vanliga form ganska snabbt. Kan säga att jag inte hade några problem alls under igångsättningen.
Hon har än så länge inte haft något återfall
men jag är mkt noga med att hon inte blir tjock, det var hon då hon fick fång, och jag tror det är en bidragande faktor i många fall.
börjar vänja henne vid gräs så fort det kommer på våren, nån minut första dagen nån till andra osv sakta sakta, just nu går hon på bete drygt en timme om dagen och i slutet av maj får hon börja gå förmiddagar ca 4 - 5 h om dagen sedan blir det "bantarhage" resten av dygnet med bara potionerat hö :)
Hon äter lite betfor året runt för hon behöver det för sin mage och det funkar bra...heller inga problem med morötter och äpplen men ger henne självklart inte hur mkt sånt som helst.

Tycker inte något har blivit "jobbigare" pga detta utan enda skillanden är att jag är extra noga med att hon rida mycket under sommarmånaderna o inte för mkt gräs!

så nog kan det gå bra också, även om det är en hemskt sjukdom..

Har de återfått full andvändbarhet? Ja absolut, jag gör allt jag gjorde innan han fick fång.

Hur lång tid tog det?
Blev sjuk i september 05, i slutet av sommaren 06 var han fullt ridbar och tränades som vanligt.

Märker ni någon skillnad ridmässigt? Snarare till det bättre, aldrig haft minsta problem i vare sig igångsättning eller senare.

Har den haft återfall?
Nej

Vad var orsaken till fången?
Betet växte om där på sensommaren, det kom regn och massor med sol så betet exploderade.

Hur såg din häst ut på röntgen (grad av rotation, sänkning)?
Lindrig till måttlig rotation runt om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 329
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka