Sv: Ni som har hästar drabbade av fång, hur har det gått för era fånghästar?
Mitt ena kallblodstravarsto, Besten, fick fång första maj förra året. Hon kom mycket tidigt under behandling, bara två timmar efter det att vi sett symptomen var veterinären på plats. Två veckor senare röntgades hovarna och det var ingen förändring
Jag hade täta kontakter med veterinären och fick börja skritta försiktigt efter ett par månader. Stoet gick ute dygnet runt sedan i mitten av maj, men eftersom hon var överviktig när hon blev sjuk gick hon med munkorg större delen av dygnet. I slutet av sommaren var hon normalviktig och i riktigt fin form konditionsmässigt.
Så kom jag ut en dag i mitten av september och såg att hon sparkat av sig båda skorna under natten. När jag ledde in henne hade hon svårt att vända så jag ringde veterinären. Fick inte tag i den ordinarie utan istället kom en annan som bor i närheten. Hon konstaterade att det var ett återfall av fång och gav smärtstillande/inflammatoriskt intravenöst.
En halvtimma senare kom hovis, då hade veterinären åkt. Hovis kände och klämde och märkte varken svullnad, värme eller förstärkt puls. Han menade att detta inte kunde vara fång. Så det slutade med att han kortade tårna fram och spikade på nya skor, allt medan hästen bara stod och såg nöjd ut. När han satte ner framhoven han jobbade med stod hästen och vilade bakbenen, ett i sänder, alltså inte minsta smärta i fram.
Hon gick på Finadyne i tio dagar. Ytterligare en vecka senare kom ordinarie veterinären ut och kollade henne - ingen som helst hälta på en pigg och glad häst. Ordinarie veterinären trodde inte heller att det var fång, utan snarare att hon blivit sulöm när hon sparkat av sig framskorna. Jag fick instruktioner att börja skritta försiktigt under tre veckor och sedan utöka träningen därefter.
Under vintern har jag varit noga med att hon inte fått bli tjock. Vi har fodrat med analyserat hösilage (i princip fri tillgång eftersom hästarna är ute maximalt), men inget kraftfoder. Skramlet i krubban har bestått av morötter, lucern och en liten, liten skvätt betfor för mineralernas skull.
Nu i vår, när de började gå på gräs, har jag gett bakjäst till alla hästarna varje dag. Till att börja med gick de 2-3 timmar på gräs, nu är det 10 timmar. Och i slutet av nästa vecka ska de gå dygnet runt, eventuellt får Besten har munkorg på natten.
Besten är fräschare än någonsin. Pigg som attan, trots att hon inte får kraftfoder. Blank (men det beror kanske på att jag borstar minst tio minuter fem gånger i veckan
) och otroligt arbetsvillig. Jag tror inte att hon någonsin varit så fin som hon är nu: hon är 16 och jag har ägt henne i 7 år.
Immer