Ni som har/haft tunna/magra hästar

M

Midnight_Rose

Vad har ni gett dem för foder och tillskott?

Vilken mängd?

Hur fort såg ni resultat?

Tränas/Tränades de som vanligt?

Här är min häst, blev inspekterad för ett par dagar sedan efter anmälan och de sa att hon var mager, man ser ju iof revbenen i vissa lägen.. Kanske dålig bild, men hur ska jag få upp henne mer i vikt på en månad då de kommer tillbaka och kollar? Hon är ett varmblod med mycket energi, men det stör inte ridningen.

I905019W718H539V20080229T141242Z.jpeg

Sv: Ni som har/haft tunna/magra hästar

Allt utgår från grovfodret och dess innehåll och mängd.

Vad och hur mycket äter hästen idag (ange mått i KG)

Den hästen behöver både mera protein och energi, så MER mat är det första.

Lucern är ett bra tillskott som räknas som grovfoder och har hög proteinhalt. Jag skulle vänja in och sedan ge ett par kg.

Sen vill jag tipsa om Krafft Rehab som jag sett bra resultat med, det är lättsmält för hästen och de flesta tar sig bra med detta.

Jag skulle INTE träna den hästen under uppbyggnadsperioden utan ta det lugnt och gå promenader etc.

Själv ger jag min arab som är svårfödd just nu:

fritt med hö: ca 5 kg (de har gräs i hagen så det är därför han inte äter mer)
krafft protein: 1 kg
krafft havre röd: 1 kg
Raps olja: 2 dl
miner grön: 2 dl (160 g)
biovimin: 1 kork (ca 10 ml)
salt: 1/3 dl
Han får kraften uppdelat på 2 ggr, morgon och kväll.
Har nyss börjat ge olja och protein så jag får se hur han tar sig på det och om jag behöver ändra ngt..

Eftersom grovfoderinnehållet är osäkert borde man ju kunna "säkra" upp med annat foder så man vet att hon får i sig allt hon behöver.

Hon får just nu:

18kg hösilage, dock ej analyserat då jag snart ska byta. Ts ca 70%
2 L Havrekross
1 L Betfor
0,5 L Krafft sport (eftersom mitt andra sto äter det så får hon av det)
2 DL Majsolja
10 ML Multivitamin

Hon rids ca/v 2 dagar i veckan, longeras 1 dag, löshoppas 1 dag och promeneras 2 dagar, i hagen 1 dag.

:bump:

Spontant så ser det ut som om hästen får mest energirika foder. Den borde verkligen inte vara tunn över revbenen, men å andra sidan får den inte många kg kraftfoder/dag sammanlagt.

Bra hösilagemängd. Undrar hur värdena är?
Innehåller det mycket protein kan det väga upp - men det ser inte så ut på hästen...

Havre (2 liter blir väl knappt ett kg när det är krossat?) är energirikt - även om det innehåller protein också

Betfor - energi - är det torrt eller blött 1 liter du ger?

Krafft Sport - högt energiinnehåll dock liten mängd i kg räknat

Olja - energifoder

Om du inte har analys på höet eller ordna med det så skulle jag ge Rehab och Lucern. Byt ut allt det övriga utom vitaminerna.

Skulle gärna vilja se några fler bilder om du har..

Hippo Alfa, det är det grymmaste gå-upp-fodret jag hittade till mitt spjälstaket (fullblod).

I övrigt så tycker jag inte att din häst är i så dåligt skick, ok smal och dåligt musklad, men man har ju sett bra mkt värre bilder, en anmälan känns lite överdrivet... Klart den bör gå upp, men jag skulle inte skrika högt om jag såg den...

Spontant så ser det ut som om hästen får mest energirika foder. Den borde verkligen inte vara tunn över revbenen, men å andra sidan får den inte många kg kraftfoder/dag sammanlagt.

Bra hösilagemängd. Undrar hur värdena är?
Innehåller det mycket protein kan det väga upp - men det ser inte så ut på hästen...

Havre (2 liter blir väl knappt ett kg när det är krossat?) är energirikt - även om det innehåller protein också

Betfor - energi - är det torrt eller blött 1 liter du ger?

Krafft Sport - högt energiinnehåll dock liten mängd i kg räknat

Olja - energifoder

Om du inte har analys på höet eller ordna med det så skulle jag ge Rehab och Lucern. Byt ut allt det övriga utom vitaminerna.

Skulle gärna vilja se några fler bilder om du har..

Ger 1 L blöt betfor. Men ska jag bara ge lucern då eller? Ingen havre osv? Hon förbränner oerhört med energi (springer mycket i hagen osv), vart får jag den ifrån isåfall så hon inte börjar förbruka det som hon har i fettdepåer? Har tidigare provat att ta bort allt energifoder och då blev det katastrof :eek: tunna ur ännu mer :(

Lucern är ett jättebra foder som jag har gett mina hela vintern men det har tyvärr gått upp i pris en hel del de senaste dagarna. Det finns andra proteinfoder som är mer koncentrerade ex Kraffts protein.

Lucern är ett jättebra foder som jag har gett mina hela vintern men det har tyvärr gått upp i pris en hel del de senaste dagarna. Det finns andra proteinfoder som är mer koncentrerade ex Kraffts protein.

Så det går bra att bara ge det även till hästar som är överaktiva? (unghästiga) ;)

Ja, Lucern går bra även till överaktiva kusar! Det är snäll energi, och bra med nyttiga proteiner. Kan aldrig överdoseras.

Både Rehab och Lucern innehåller förutom hög andel protein även Energi. Sen bör det ju finnas en hel del energi i höet också.

Jag skulle vänja in och ge flera kg av båda fodren (tex 2 av varje) under någon vecka och sen se vartåt det barkar.

Rehaben är lättsmält och snällt för hästens mage. (och nej jag gör inte reklam för detta för Kraffts räkning utan för att jag själv upplevt bra effekt av det på fbl med tendens att tappa överlinjen)

Senast ändrad:

Lusern kan du ge fri tillgång av. Det har gjort när jag haft tunna hästar att fodra upp. Om de får hö/ensilage också så brukar de som mest kunna stoppa i sig ca 5 kg.
Det finns också numera riskli att köpa. Ganska dyrt med det går inte åt så mycket och det ska vara rena underverket för magra hästar. Jag ger det till min hingst som behöver lägga på sig till treårstesten. Han har ju inte varit direkt mager utan behöver bara lite mer massa inför visningen. Så jag vet inte hur snabbt det fungerar på en mager häst.

Jag hade oxå gett lusern, min häst tappade hullet förra hösten och då fick han rejält med lusernpellets (uppblötta i vatten), han la på sig ganska snabbt.
Ge mycket grovfoder, min vallack äter ca: 12 kg hö per dygn, han måste äta så mycket det annars tappar han direkt i hullet, sedan får han 1½ kg krafft grund, 1 kg havre, ½kg betfor, B-vitaminer, vitlökspulver, ca: 2 kg morötter per dygn, äter han detta då är han fin i kroppen, absolut inte för mullig utan precis lagom :)

när jag tog över min häst va hon väldigt mager.

så jag gav henne

1 kg lucern
2 kg hippo breed
1 liter oblött betfor

och så mycket hö den förmår och äta!!!

tänk protein och inte så mycket energi

Säger som de andra testa lucern till henne och ge henne mer olja, de andra kraftfodren kan du också öka på om du vill, det är ju inte speciellt mycket! Analysera grovfodret!

2 L Havrekross
1 L Betfor, uppblött
0,5 L Krafft sport (eftersom mitt andra sto äter det så får hon av det)

I kg motsvarar detta ungefär:
ca 0,8 kg havre
knappt 0,1 kg betfor
ca 0,3 kg Krafft Sport

Om hästen tränats för trav tidigare har hon troligen fått 4-6 kg kraftfoder om dagen då!

Det är egentligen inte mkt foder hästen får. Ge gärna fri tillgång på grovfoder, kontra med nått kg Lusern+det kraftfoder som hästen får idag.

Vad har ni gett dem för foder och tillskott?

Vilken mängd?

Hur fort såg ni resultat?

Tränas/Tränades de som vanligt?

Här är min häst, blev inspekterad för ett par dagar sedan efter anmälan och de sa att hon var mager, man ser ju iof revbenen i vissa lägen.. Kanske dålig bild, men hur ska jag få upp henne mer i vikt på en månad då de kommer tillbaka och kollar? Hon är ett varmblod med mycket energi, men det stör inte ridningen.

I905019W718H539V20080229T141242Z.jpeg

Har bara haft en med problem, också en arab.

Jag tror att man många gånger missar att avmaska mot bandmask. Att det ofta kan vara en bov i dramat. Det krävs ju dubbeldos pyrantel eller specialavmaskningsmedel.

För övrigt förmodar jag att du fått alla de vanliga tips. Att grunden är ett bra grovfoder och om nöden kräver - sojamjöl.

Hälsning Maja

Har du inte anlys på grovfodret är det bara att ösa på. Inte för mkt kraftfoder per mål, och motionera varje dag så inte magen blir ledsen. Introducera lucern, gå upp till kanske 2 kg per dag, och rör ner majsolja i detta. Ger du någon form av kraftfoder idag kan du ju öka det också med nåt halvt kilo. Det borde ge snabbt resultat, men lägg inte på allt första dagen utan låt det ta en vecka att komma upp i de mängderna.

Krafftrehab får också hästar att gå upp snabbt, samma sak med hippo alfa. Skulle röra ner lite olja i de också om du väljer det istället, det hjälper hästena tt få ett fettlager snabbare eftersom det är energitätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 644
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 340
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?