Ni som har haft hund med rävskabb..

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Isis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 14 582
I

Isis

Min hund fick diagnosen rävskabb för nio dagar sedan och har nu blivit behandlad lika länge. Jag undrar när man ska börja se bättring. Tycker nästan han kliar sig lika mycket nu som då.
Minns inte vad veterinären sa men jag skulle återkomma om det inte blev bättre efter andra behandlingen och den är ju snart..

Undrar också hur ni har aktiverat hundarna under behandlingen. Enligt veterinären fick jag inte gå där jag kan riskera möta andra hundar. Har lekt på tomten med honom nu i 9 dagar och han börjar bli kraftigt understimulerad.

Sv: Ni som har haft hund med rävskabb..

Denna tråd ska jag följa med intresse.
Tyvärr har jag inga råd att komma med.
Det finns två hundar i byn som är på sin 6:e vecka och det gäller att vara förberedd om man råkar ut för det.
Hoppas verkligen att vi slipper det.

Min har haft ett hudproblem som veterinären tipade på var rävskabb. Såg ingen förbättring förrän efter ett par veckor, men sen vips så var det borta.

Jag var ute i urskogen med dom, kan ju inte bara vara innanför tomten heller !

Min mammas hund fick rävskabb nyligen.
Stora sår nos bakom öron och under hakan.
Dom gick till veterinär. Han fick antibiotika , skulle bada i ett medel , och något de la i nacken.
Så väntade dom 14 dagar. Återbesök. Då va han ej bra. Fick ny atibiotika , bada igen i medel , och nytt medel i acken.
Nu verkar han bra.

Min hund har en helt annan behandling (se ovan).

Min hund hade bara sår på ena örat och lite på båda sidor av svansen. Men nu precis släppte jag in honom efter att han varit ute på tomten och då har han haft sönder tratten. Han har slitit bort pälsen på nästan hela vänstra bakbenet, och fått blödande sår, suck. hade precis fått de gamla såren att läka.
Vilken hemsk klåda det måste vara :(

Jag har ingen urskog i närheten. Har det problemet att jag måste ha med mig barnvagn på promenaderna. Men nästa vecka är min sambo i närheten så då får jag försöka hitta ett lämpligt ställe att promenera på.

Stronghold verkar långsamt vilket är ett problem. Dock anser jag att hunden inte är smittfarlig när det gått några dar in på behandlingen.
En annan sak är att klådan kan fortsätta ett bra tag efter det att alla skabbdjur är döda.
PL

Så du tycker att jag kan börja ta promenader igen?
Min granne är uppfödare och driver ett hunddagis så hon är ganska orolig för smitta.

Stronghold verkar långsamt vilket är ett problem. Dock anser jag att hunden inte är smittfarlig när det gått några dar in på behandlingen.
En annan sak är att klådan kan fortsätta ett bra tag efter det att alla skabbdjur är döda.
PL

mina hundar hade rävskabb och blev behandlad med stronghold. Klådan försvann inte förens 8-10 dagar efteråt.
efter 2 veckor började klådan igen (då ca 3-4veckor efter 1a behandlingen)

nu är de behandlade igen, och jag hoppas det ska försvinna nu :crazy:

mina hundar hade rävskabb och blev behandlad med stronghold. Klådan försvann inte förens 8-10 dagar efteråt.
efter 2 veckor började klådan igen (då ca 3-4veckor efter 1a behandlingen)

nu är de behandlade igen, och jag hoppas det ska försvinna nu :crazy:
puttar..
samma visa i år igen :crazy:
de fick rävskabb igen.
och de är behandlade med stronghold med 30 dagars mellanrum.
sista dosen fick dom den 18 dec. och hade då slutat klia sig.

för ca2 veckor sen började den ena klia sig IGEN :mad:

vet någon hur länge stronghold verkar?

min vet ringde till SKK och frågade hur lång karens de rekommenderade och svaret var 1 vecka. sedan får man tävla igen. självklart ska du promenera med din hund, särskilt när det är så här kallt så lär kvalstrena dö väldigt snabbt utanför hunden. skabb smittar inte heller genom luften.

när det gäller tiden innan de slutar klia så tycker jag att stronghold verkade något långsammare än advocate men efter två veckor borde det värsta kliandet vara över!

Jag har nu promenerat i ett år ungefär.. ;):D

Förlåt, kunde inte låta bli.:)

hur länge har era hundar kliat sig efteråt när ni behandlat?

MIna hade rävskabb i sensomras och behandlades med Interceptor - jag valde det framför Stronghold eftersom det skulle bli billigare - att behandla 4 hundar a' ca 40 kg är inte billigt :crazy:

Men i alla fall så sa vet. att de brukar sluta klia sig efter andra behandlingen, de fick alltså 3 kurer med en veckas mellanrum. Har för mig att det stämde ganska bra. I mitt fall var det bara en av hundarna som kliade sig frenetiskt, de andra hade inga symptom men behandlades naturligtvis ändå.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 446
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka