Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

dumle_gumman

Trådstartare
Är på G att köpa egen hästgård framöver (en stor dröm!!!!) :D :D :D Min sambo och jag funderar över vad vi max accepterar för boendekostnad. Jag undrar - vad betalar ni för er gård varje månad? (Lån + driftskostnad)

Givetvis är det individuellt vad man accepterar som maxkostnad, beroende på inkomst och utgifter och prioriteringar :) Men det vore intressant att höra hur ni andra resonerar/resonerat!

Vad betalar ni? Vad är en för hög kostnad för er/vad är ert tak?
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Vad betalar ni? Vad är en för hög kostnad för er/vad är ert tak?

Vad kul att få uppfylla en dröm! :D


Allt är ju relativt. Men i mitt fall tänker jag såhär, "vanlig boendekostnad" (hus/lägenhet) + hyra av box + bilkostnad för pendling till stall= maxtak för kostnaden av nya stället.

Jag tror vår maxkostnad är kring 8-9´000 kr/månad för litet hus och några uteboxar. Är inte helt säker på vad det kommer landa på eftersom vi inte bott här så länge.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Vi betalar ca 7000 kr i månaden för gård med nytt hus, stall och 3 ha bete.

Det känns ganska billigt för det boendet vi har. Stall och bete kommer liksom på köpet. Då är inte försäkring och sådana kostnader inräknat.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Litet hus, ca.80kvm.
Stall med 2boxar + 2 uteboxar.
Garage, tvättstuga,vinterbonat gästrum på 20kvm och förråd på 50kvm.
3,5ha mark.

Ca. 3000:-/månad

Är dock mkt att renovera invändigt som inte är inbakt i lånet utan jag betalar det efterhand som det görs...
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Vi betalar ca 7000 kr i månaden för gård med nytt hus, stall och 3 ha bete.

Det känns ganska billigt för det boendet vi har. Stall och bete kommer liksom på köpet. Då är inte försäkring och sådana kostnader inräknat.

Ok. Är kostnad för uppvärmning och el medräknat? :)
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Men i mitt fall tänker jag såhär, "vanlig boendekostnad" (hus/lägenhet) + hyra av box + bilkostnad för pendling till stall= maxtak för kostnaden av nya stället.

Å andra sidan är det väl troligt att hästgården medför pendlingskostnader till jobbet?

För mig skulle det bli samma avstånd eller längre, om jag istället bodde på landet och pendlade till stan jämfört med när jag nu bor i stan och pendlar till stallet.

Annars tycker jag att ditt sätt att räkna är sympatiskt och rimligt.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

10 ha mark, bostadshus på ca 75 m2, stall med tre boxar samt ligghall kostar oss ca 8000/ månad inkl värme, försäkring, el och sophämtning. Sen amorterar vi några tusen till i månaden, men det kan man ju inte räkna som kostnad.

Detta är nog max vad vi är villiga att betala.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Å andra sidan är det väl troligt att hästgården medför pendlingskostnader till jobbet?

För mig skulle det bli samma avstånd eller längre, om jag istället bodde på landet och pendlade till stan jämfört med när jag nu bor i stan och pendlar till stallet.

Annars tycker jag att ditt sätt att räkna är sympatiskt och rimligt.

Ja det beror ju på hur läget ser ut, i ditt fall förstår jag att det skulle kosta mer i pendlingskostnad om du bor i stan med jobbet i stan för att sen flytta ut på landet men med jobbet kvar i stan.

Om man redan bor på landet, och flyttar till en hästgård i närheten så förändras inte pendlingskostnaden så mycket.

Som sagt, det beror ju helt på hur situationen såg ut innan :)
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Kl

140 kvm boningshus, 2 ha mark och stall med sex boxar kostar oss ca 4000 i månaden. Mer på vintern och väldigt mycket mindre på sommaren. Men som snitt ungefär. Då räknar jag med vatten, värme, sophämtning och lån.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Driften och lånekostnader (inklusive amortering!) för vår gård ligger på ca 15000 per månad med alla maskiner inräknade, elkostnader, underhåll av byggnader etc.

Det intressanta är att det finns alltid något att göra...alltid är det något som behöver lagas, underhållas, byggas till, rivas, brukas etc etc.
Man är definitivt inte sysslolös, trots att jag själv kommer från ett hem med gårdsskötsel inkluderad så blev det lite av en chock när man verkligen inser hur mycket jobb det är och hur mycket pengar allt kostar. :)

Men är man fast besluten så går det alldeles utmärkt att mäkta med heltidsjobb, hästgård, barn och ridning. Ja till och med ett helt hus-, stall- och ridhusbygge. ;)
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Man kan ju dra av pendlingskostnaderna till jobbet men inte till stallet.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Jo, jag trodde väl att någon skulle påpeka det. Men avdraget täcker ju inte hela kostnaden, så det är ju fortfarande en post att räkna med.

Kanske klarar sig familjen med en bil före gårdsköpet, och behöver ha två när man bor på landet. Den kostnaden bör väl i så fall också räknas med.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Fast vi vet ju inte om TS pendlar i dagsläget?

Jag och min sambo letar också efter en liten gård, för att minska pendlingskostnad ^^. Vi bor redan på landet men för långt bort från jobben. Vårt maxtak för "huskontot" per månad är 14000, men då är det inklusive allt, även amortering, el vatten sopor mm.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Nej, men från början var ju mitt inlägg en kommentar till DarkInNights sätt att räkna. Jag la bara till en post som det inte verkade osannolikt att den skulle tillkomma. Om TS pendlar eller inte, har TS förhoppningsvis koll på.

(Om jag skulle köpa en gård, skulle gissningsvis två mils pendling från stan till stallet, som i nuläget, bytas mot ca fem mils pendling från gården till jobbet i stan.)
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

KL

Jag blir förvånad vad låga kostnader många verkar ha. Det bådar gott för mig i framtiden, då jag drömmer om en gård när jag börjar tjäna pengar igen!
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Jag håller med, har räknat lite på det och känt att "Shit, hur har folk råd!" och då har det rört sig om små hästgårdar. Tycker det överlag verkar som huslån är apdyrt även om man "bara" lånar nån mille eller så.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Å andra sidan har jag 3500 spänn för bara två av mina kusar nu som direkt kan gå in i en gård. Tillsammans med en hyra på lika mycket är vi uppe i 7000 och det klarar jag mig på som student.

Hoppas att runt 10.000 bör vara en rimlig kostnad för en gård med litet hus, lösdrift och lite mark. Med den inkomst jag kommer få bör jag klara att bära det ensam. Det känns bra.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

KL

Jag blir förvånad vad låga kostnader många verkar ha. Det bådar gott för mig i framtiden, då jag drömmer om en gård när jag börjar tjäna pengar igen!

Det hela beror ju helt på hur mycket pengar man behöver låna och till vilket pris, typ. Mina föräldrar har en liten gård som de driver för typ inga pengar alls, huset värms genom enbart vedeldning, låga elkostnader, inga större lån, boende för på gård för runt 4000/månad.

För mig och sambon kommer det handla om runt 10000/månad. Sen drar det ju iväg beroende på vilken standard man vill ha, schysstare bil för att klara vintern, anlägga ridbana och en bättre traktor så kan det ju dra iväg.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Skaffa en friggebod så flyttar jag in så kan vi leva billigt och smidigt ihop - men ändå inte ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 114
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp