Ni som har ett hingstföl (bara ett alltså)

em76

Trådstartare
Hur länge låter ni sto och föl gå tillsammans?
Vilka hästar får fölet gå tillsammans med efter avvänjning?
Har ni kvar det hemma eller skickar ni bort det? Varför/inte?

Jag har tyvärr bara tillgång till ston så min hingstunge får flytta framåt våren. Har inte bestämt än om han ska till en kompis med några valackar som rids eller till en stor flock med hingstar i olika åldrar.

Jag är inte helt 100 på hur länge jag kommer att ha dom tillsamans... 6 månader kanske (eller jo det är ju ganska självklart ;))

Kommer att skicka bort honom sedan så han får gå med massa hingstar sen. Kan inte ha kvar honom hemma i stallet då det inte finns så många vinter hagar så man kan ha två olika flockar.

Mitt hingstföl som föddes ifjol, fick gå med mamma på dagtid tills han var nästan 10 månader. Han hade inte visat några hingstfasoner, men jag ville vara säker. :)
Någon månad efteråt gick han med mitt andra sto, som han har växt upp med. Ingen hingstighet nu heller.
Dock skickade jag bort honom på inkörning, där han även fick gå ihop med jämnårig hingst.
När han kom till nya stället vaknade hingsten i honom och han blev mer eller mindre OMÖJLIG att hantera! Han rymde ur hagen och sprang till stona. Han slet sig flera gånger och sprang över folk och fä och skottkärror. Och han gav hagkompisen rejält med stryk! :crazy:
Så det var bara att ta dit veterinären och kastrera.
Redan någon vecka efteråt blev han sitt vanliga jag igen. Puh!

Nu har jag fått hem honom igen och han går ihop med båda stona. Glada och nöjda är dom allihop! :)

I regel tycker jag att man ska låta fölen gå bredvid stoet längre än 6 månader. Fölet klarar fysiskt av att vara frånskild stoet vid 6 månader (kan äta vanlig mat osv), men inte psykiskt. Stoet är inte bara en matmaskin utan hon är också den som uppfostrar fölet och lär det leva som en häst. Föl som går länge med sina mammor blir oftast lugnare och tryggare som vuxna.
Det är vad jag har hört, läst och upplevt genom fölen i stallet där jag har min häst (alla mycket trevliga individer - beror förstås på annat också, men jag tror att deras 10 månader hos mamman har spelat stor roll!) men jag är själv inte uppfödare.

Det beror på stoet. Man ser när det börjar bli dags men runt 6 månader.

Han kommer att få gå hemma, har dåliga erfarenheter av att lämna bort dem. Han kommer att få gå tillsammans med min treåriga hingst som är gudomligt snäll mot yngre (han går tillsammans med en ettåring nu) och vår halvblodsvalack.

Jag har skickat mina (hade två) till hingstflock med andra hingstar (i åldrarna 1-5 år) för uppfostring och för att de skall få gå i flock. Jag skickade dit dem i samband med skiljningen vid 7-8 månaders ålder.
Lycka Till!
/Linda.

Vår gick med mamma och valacker till 7,5 månad sen lämnade vi tillbaka mamma och han fick fortsätta ensam med valackerna i olika åldrar och kastrerades sedan som 1 åring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama