Ni som har eget stall

linafina

Trådstartare
Ni som har eget stall med hästar hur gör ni när ni ska köpa in halm och hö? Köper ni in massor och fyller loftet eller hur gör ni?

Berätta gärna hur många hästar ni har och vad det kostar och hur ofta ni handlar in.

Var köper ni ert hö och halm?

Tack så länge.
 
Sv: Ni som har eget stall

Jag har två hästar, köper spån från sågverk i balar.
Köpte sist kring 30st och det räcker ett tag..
Hö köper jag i form av hösilage rundbalar av en fårbonde i trakterna.. och det går väl en bal varannan vecka. 200kr.
Halm brukar jag ha på vintrarna, och det hittar man oxå hos bönderna ;)
 
Sv: Ni som har eget stall

Vad brukar halmbalar kosta ungefär per bal då? Det kanske är olika beroende på vart man köper dom men på ett ungefär.
 
Sv: Ni som har eget stall

Jag har tur, min mor känner bonden, så jag fick en stor rundbal med halm för 150kr :D Men det varierar ju väldigt mycket vars man bor och så..
 
Sv: Ni som har eget stall

Black_Rose_ skrev:
Hö köper jag i form av hösilage rundbalar av en fårbonde i trakterna.. och det går väl en bal varannan vecka. 200kr.

Hösilage bör förbrukar inom 3-4 dagar om vår och höst... under vintern något längre... men inte 2 veckor!

För ett stall med bara 2 hästar är hö enklast och billigast. Hösilage i småbal är fortfarande relativt dyrt som alternativ.
Hö bör ligga mellan 1-2.50 kr kg beroende på kvalité och väderförhållanden...

Havre och/eller korn skall kosta ca 1 kr kg direkt av bonden...

Strö kan man packa själv på ett sågverk och då brukar det kosta runt 10 kr säcken...
 
Sv: Ni som har eget stall

Vi har mellan 6 och 10 hästar hos oss beroende på... Jag får hemkört både ensilage och storbalshalm. Ca 1/vecka.
Det fungerar kanon, skönt att slippa slänga upp hö på loftet :)

Foder köper jag i störtsa mån av lokala bönder, men ofta behöver ju hästar xtra tillägg, och då får man ju välja en hästgrocist/lantmännen.

Jag kompromissar ALDRIG över ett sämre foder för ett billigare pris!!!
Det kan ju bli som att "bita sig själv i rumpan" :cry:
 
Sv: Ni som har eget stall

Jag vill ha tag på bra vanligt hö och vanlig halm på bal men det är viktigt som ancan skrev att det är bra kvalité på både höbalarna och halmbalarna. För mig vore det enklast att fylla loftet för ett par månader framåt.
 
Sv: Ni som har eget stall

2 islandshästar. Köper spån på Granngården, en pall med Stabens 15 balar per gång kostar väl runt 8-900,-. Hö "bokar" vi några ton som vi sen hämtar av, en transport åt gången. Stämmer av under året så det fungerar *suveränt* med hö från samma ställe och den mängd vi behöver. Är väldigt tacksam över "min" bonde för det.

Halm hämtar vi då vi behöver, av samma bonde. Hade småbal tidigare, rundbal nu. Har bett om mera småbalar till nästa år för jag tycker det är lämpligt. 150 för rundbal, 10 per småbal. Höet kostar 1,50 per kg inklusive analys, betalas vid hämtning.
 
Sv: Ni som har eget stall

linafina skrev:
Ni som har eget stall med hästar hur gör ni när ni ska köpa in halm och hö? Köper ni in massor och fyller loftet eller hur gör ni?

Berätta gärna hur många hästar ni har och vad det kostar och hur ofta ni handlar in.

Var köper ni ert hö och halm?

Tack så länge.


Har 4 hästar i stallet. Bokar ett antal ton hö (småbalar) hos bonden. Fyller sedan skullen och när det är slut fyller vi med resten. Ibland kör bonden höt till oss, ibland hämtar vi med vår traktor. Han bor ca 3 mil bort. Halm använder vi inte spec mycket, det hämtas vid behov. För hö betalar vi 1,50 eller 1,70:-/kg beroende på vem som fraktar. Halmen 50 öre/kg.

Spånbalar köper vi på pall. I höstas tog vi hem en lastbil, 11 pallar behöll vi resten såldes till grannar.
 
Sv: Ni som har eget stall

Har två hästar hemma i stallet. Köper stora fyrkants balar av halm hos när liggande bonde. Får dom hemkörda av bonden, går ca:7-8 stycken om året. Han kör hem 4 åt gången till mig. Kan tyvärr inte svara på vad det kostar mamma sköter det.

Hö brukar jag köpa på ett ställe där dom kör till värmland och hämtar skulltorkat hö Super fint :) . Hämtar en 30 balar hö per månad med transporten, brukar kosta runt en 800-1000 beroende på vad dom väger.
 
Sv: Ni som har eget stall

Jag hyr ett mindre stall på sex boxar, där det för tillfället bara står mina två.Kommer 2 till hösten.
Vi har väldigt ont om plats, vi har visserligen ett loft men vi har inget sätt att ta oss upp dit på :rofl: Kan bli lite svårt då ;)
Så förtillfället förvarar vi allt i boxar, och det är ju okej så länge det bara är mina där, men sen ska vi bygga en trappa till loften så vi kan ha saker där också.
I allafall så kan jag få både hösilage och halm uppkört.Betalar 150:- för en halmrundbal och 350:- för 350 kgs hösilagerundbal. Men eftersom vi inte kan sätta in halmen någonstans brukar vi köpa halm och höbalar(när det är dags för det) hos en bonde någon mil bort.Halm kostar då 7:-/bal och hö 17:-/bal.
Men eftersom jag inte verkar tåla halm bir det spån för 50:-/bal får då köra ca. 2 mil för det.
I allafall så brukar vi köpa in när vi behöver.Hösilaget levereras när vi ringer och ber om det.Spån hämtar vi någon/några gånger i månaden.Till hösten kommer vi dock att köpa in stora lagar så vi slipper åka 100 gånger i månaden.
 
Sv: Ni som har eget stall

Jag har eget stall med 4 hästar, har inget loft o har försökt med varianten att ha hö i stallet men detta blev dåligt väldigt fort, tog då hem 100 balar per gång. Nu har jag HorseHage istället och får detta hemkört, de kommer staplade på pallar så de tar inte mkt plats! Använder dessutom spån som jag även får hemkört.
Då jag inte riktigt tål hanteringen av halm o hö så har jag ingen möjlighet att stå o slänga upp detta på något loft o det är jäklit skönt o slippa den hanteringen oxå, man har nog med jobb när man har eget som det är.

Om du nu vill ha halm o hö så räkna ut hur mkt du kommer att förbruka på ett år och fyll sen upp loftet med så mkt du kan få in av den mängden, de e skönt o ha de på plats juh även om det blir ett tyngre jobb den dagen man får hem det!

Eftersom du bor här nere så kan jag rekomendera en i Skabersjö by som säljer hö o han kör även hem det till en efter hand som det tar slut, jag beställde som sagt bara 100 balar per gång. Halm brukar det finnas en del annonser på och det beror juh på vilken storlek på bal du vill ha.

Mvh Malin
 
Sv: Ni som har eget stall

Vi köper in allt hö vi kmomer behöva för ett helt år. Det gör jag för att slippa byta grovfoder och för att jag vill vara säker på att höt kommer från samma ställe/samma vall. Bra när jag tar analys.
 
Sv: Ni som har eget stall

Köper hö av en bonde på sommaren och då kommer allt på en gång.
Spån köper jag från sågeri eller från granngården :smirk: men där är det ju fasligt dyrt.
Har två hästar.
 
Sv: Ni som har eget stall

Tack för alla svar. Jag får helt enkelt kolla med bönderna i närheten om det nu blir så att vi köper gård då :).

Var och tittade på en gård idag. Där hade bonden bredvid både höbalar och halmbalar som man kunde köpa av. Tyvärr blev det inget med den gården :(.

Vad jag har förstått så finns det ganska dålig halm och superhalm. Vi har både och där jag stallar upp nu. Vissa balar är smuliga och det blir inget av dom när man strör. Sen har vi fina guldiga balar som blir massor av en bal. Någon som vet varför det är denna skillnad?

Hur ser eran halm ut?

Är det billigare att köra med vanligat hö om man bara har två tre hästar då? Så hösilage är inget att köra med då kanske? Det skulle ju vara lättast om man bara kan fylla loftet med hö och halmbalar i vanlig storlek.
 
Sv: Ni som har eget stall

Den "smuliga" halmen är troligtvis kornhalm och den "guldiga" är havrehalm. Det är nog inte någon dålig halm ni har för strukturen på halm sorterna är så olika.
 
Sv: Ni som har eget stall

Jag hade en bonde i närheten som körde hem allt hö till mig (ca 4 ton) med traktor, Han hjälpte tom med att kasta upp det på logen.
Spån kom en annan bonde med. Med lite bra kontakter fungerar det bra o billigt.
 
Sv: Ni som har eget stall

vi har fyra hästar!
beställer hö i småbalar av grannen som han kör till stallet med jämna mellanrum. köper även stora 400kg torr-hö balar som vi lunchar till hästarna. spån köper vi av sågen som finns i närheten till ett mkt rimligt pris :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har eget stall

Halm i storbal ca 250kg ger jag 130kr för, köper hem ca 15 st på hösten o de brukar räcka hela vintern.
Hösilage får jag hemlevererat 1gång i veckan av en bonde, betalar 350kr st o de väger ca 400kg.
Vi har 6 hästar.
 
Sv: Ni som har eget stall

Ni som har eget stall med hästar hur gör ni när ni ska köpa in halm och hö? Köper ni in massor och fyller loftet eller hur gör ni?Vi har eget stall där det finns tre hästar. Vi får hö och halm hemkört 1ggr/år. Då kör "vår" bonde hit det med traktor så vi får allt på en gång. Fyller då upp en stor del av vårt loft.
Tror att höet brukar kosta runt 1.50kr/kg, höbalarna brukar väga runt 7 kg.
Innan köpte vi spån på ett sågverk, körde dit och packade i sopsäckar, 10kr/säck.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp