Ni som haft hästar med "fästing-sjukdomar".

Pia

Trådstartare
En av våra hästar har en ganska diffus hälta. Den tar inte ut steget ordentligt med höger bak, ibland ser det dock mer ut som vänster. Den busar runt i hagen som vanligt, så jag tror inte att hästen har ont egentligen.
Detta visade sig första gången i våras. Efter vila var det borta, men det återkommer med ett par månaders intervall. Vi har varit på ATG-kliniken i Skara ett par gånger, knän och haser är röntgade och felfria. Vi ska in igen i nästa vecka för ultraljud av rygg och kors.
Det jag funderar på nu är att dom inte tagit prover för att kolla borelia/elichias.
Vad tror ni, skulle det kunna vara det som är orsaken. Vad hade era hästar för symptom?

Sv: Ni som haft hästar med "fästing-sjukdomar".

Min häst har nyligen fått diagnos borrelia och står just nu under behandling. Halt har han inte varit, men det är väl ungefär det, han har haft alla möjliga andra diffusa och knepiga symptom. Ena dagen jättepigg, nästa helslö, börjar plötsligt snubbla extremt mycket, får ont i ryggen, svårt att hålla balansen, känns som "två hästar" - som om fram- och bakdel inte kommunicerar, men alla dessa symptom endast ett i taget och däremellan "som vanligt".

Eftersom det varit så ganska länge och du redan varit iväg o röntgat osv så hade jag absolut tagit B/E-prov, om inte annat för att utesluta att det är där problemet ligger, men det låter som om det mycket väl skulle kunna vara det..

Tycker att du ska begära ett B/E prov!! Vår ponny fick Erlichia bekräftat nu för två månader sedan,han har behandlats men är fortfarande inte bra.Stel i hela bakändan,fixar inte trafiken längre.Hans titlar låg på 640 mycket höga värden.Troligtvis gått med det ca:ett år.Har inte haft någon feber,Hältan började i höger bakben avmagrade fort,men annars pigg och glad....

Hör med vet varför de inte tagit B/E prov. Det är möjligt att de anser att det av någon anledning inte behövs, och faktum är att många hästar behandlas för den åkomman utan att man egentligen är 100% säker på att det är den som är orsaken.

Jag ska prata med veterinären när vi ska dit igen. Det känns ju bättre att ta ett prov för säkerhets skull.
Tre veterinärer plus klinikchefen är nu inblandade i vår stackars häst eftersom dom har svårt att hitta vad det hela beror på.
När jag var och tog in hästarna för en timma sen kom hon springande i full fart och var inte det minsta halt men i går var hon väldigt stel. Det kommer och går hela tiden.

Ja, och om det dessutom inte finns några som helst röntgenförändringar så låter det ju väldigt skumt. Blir hon stelare när det är kallt/ruggigt, eller märker du någon skillnad så?
Hur gammal är hon?
Men du verkar hamnat på en ordentlig klinik där de verkligen utreder i varje fall.

Jag ser inget mönster i hur hon är i förhållande till vädret nu, men hon är visserligen täckad.
I somras blev hon dålig när det regnat mycket, så hon fick ha regntäcke när det behövdes, vilket hjälpte rätt bra.
Hästen är 14 år.
Det svåraste tycker jag är att det kommer och går hela tiden. Har man en tid hos veterinären inbokad så kan hon mycket väl vara så gott som symptomfri just den dagen, även om hon var helkass dagen innan. Det gör ju inte utredningen enklare precis.:crazy:

Min hade erlichias för några år sedan. Innan vi fick diagnosen träffade vi veterinärer 20-25ggr under ett år, och ingen fattade vad som var fel med henne. Symptomen var kroppsont och hältor som flyttade runt. Sista hältan satt i vb, och den vandrade från högt till lågt, olika från dag till dag. Ena dagen var hon blockhalt, stapplade fram, ville knappt gå för att nästa dag vara helt ohalt! Hon kunde halta 4-gradigt vid longering på volt i 5 varv, för att sedan gå klockrent 10 varv. Hon kunde vara blockhalt i skritt och ohalt i trav! 7 veterinärer var inblande totalt, ingen förstod någonting:confused:.

Jag tog upp detta med erlichias redan när vi hållt på och behandlat och behandlat till ingen nytta i ett halvår, men veterinären som jag hade då avfärdade det hela och menade på att det var det inte alls. Han ville inte ens ta ett blodprov för att utesluta. Han kom ut till stallet en gång i veckan ungefär och gav henne akupunktur för att lindra det onda i hennes kropp.Hon blev bättre några dagar efter varje gång, men veckan efter när han kom ut igen hade hon ont någon annanstans.
Han gav upp efter några månader och skickade oss till MK där utredningarna började om. Men veteriärerna där var lika frågande dom, dom blev inte kloka på henne alls. Ffa hältan vb.....Dom hade aldrig sett nåt liknande, som jag beskrev ovan.
Efter mkt tjat från min sida fick jag ett blodprov taget, och hon hade titrar, 1:160. Jag ville behandla eftersom inget annat hjälpte, vet inte hur mkt tuppkam och kortison min häst blev isprutad under detta år, men min veterinär ville inte behandla! Vände mig då till hennes kollega, känd för att vara bra på detta med erlichias, och då var det inga som helst problem att få behandling!
Hon behandlades i 5 dagar med engemycin och det enda som kvarstod efter behandlingen var en yttepytte hälta på vb.Min vet. ville för säkerhets skull göra en artoskopi på knät, och man fann noll nada ingenting!
Några dagar efter avslutat erlichiasbehandling var dock den lilla hältan som bortblåst. Likaså de kroppsonda!
Så behandlingen gjorde susen, även om vissa veterinärer var tveksamma.

Hon var stel och skruttig periodvis ett år efter, så vi tog det lugnt och jobbade på helt på hennes villkor. Vissa dagar när vi skulle ut och promenera vände jag efter 5 min., hon ville inte. Men inga hältor, inget kroppsont!Bara skruttig liksom. Andra dagar kunde jag tömköra i skogen och gumman var pigg, glad och framåt.

Två år tog detta elände av hennes liv, men sedan drygt 3 år tillbaks fungerar hon precis som innan i ridningen. Och nu vankar hon stolt fram i hagen med en liten bebis i magen:love:

Jag trodde jag skulle förlora henne där, för några år sedan, men jag är väldigt glad att jag stod på mig och inte gav upp! Det var definitivt värt alla pengar, tårar och den där totala känslan av maktlöshet!

Jag skulle sett till att få ett blodprov taget, ÄR proverna negativa, jag då kan ni åtmnstone utesluta EN sak iaf.

Lycka till!

Kan tillägga också att min häst blev sämre vid hastiga väderomslag. Inget mönster att hon blev sämre tex när det gick från kallt till varmt, eller från torrt till fuktigt, utan det räckte med att vädret slog om åt något håll så blev hon sämre.

Senast ändrad:

Ett stort tack för din berättelse.:bow:
Jag ska absolut be att dom tar ett prov på henne. Om dom inte anser att det behövs, som i ditt fall, kan man då kräva att dom gör det i alla fall? Det borde man väl rimligtvis kunna?

Min häst hade Erlichios(kan absolut inte stava till det) och skyhöga titer. Men ATG sa att man inte behandlade då det var så högt :confused:, ringde runt olika veterinärer och ingen tyckte hon skulle behandlas.

Symtomen var, trött, hängig, diffus hälta, på olika ben, ont runt manken. Första diagnosen var fång, så hon gick på smärtsillande och magert bete.
Satte igång henne och efter två månader började hon markera, enl mig, höger fram. ATG hittade inget, MEN behandlade VÄNSTER fram pga att OM det var något så måste det vara i det benet :confused:, jag insisterade på blodprov och då sa det att det fick jag då stå för, de tyckte det var onödigt,då upptäcktes erlichianoch de ville inte behandla. På återbesöket hittade de fortfarande inget och sa att jag skulle till Mälarkliniken, hältan var iallafall absolut inte relaterad till fästingsjukdomar, det var en myt enl dem.

Jag lät hästen vila ett halvår, satte igång henne, men så fort vi kom fram i trav, efter en månads skritt, så markerade hon i höger fram.
Åkte till Mälarkliniken, de sa att det var vänster has, det tyckte jag var ok eftersom det iallafall var på diagonalen , med symtom på H fram.
De behandlade hasen, hästen vilade, ingen hittade något på återbesöket.
Satte igång hästen och hon markerade i trav...igen...höger fram:crazy:.
Lät henne vila ett halvår och satte igång igen, då markerade hon på vänster fram, åkte till mälarkliniken och de letade, röntgade, longerade, sprutade, men hon markerade, kraftigt, i vänster hur de än gjorde.

Nu har hon gått i hagen i ett år, ibland markerar hon i hagen, bara i trav förstås, när hon markerar så gör hon det i olika ben. Hon är enormt pigg och brallar för fullt i hagen.
Kan säga att livet blev skit pga en fästing!!
Kan meddela att jag har även haft henne barfota,enl olika metoder, skodd fram, skodd bak, skodd ,med helsula runt om, men det spelar ingen roll.
Veterinärerna har givit upp och säger att jag ska triangelmärka henne.
Hovslagaren hittar inget i hovarna.
Jag lever på hoppet att hon ska fungera igen, hon är nu bara 10 och allt började 2004.

Lite frågor jag får när jag läst din berättelse:

Min häst hade Erlichios(kan absolut inte stava till det) och skyhöga titer. Men ATG sa att man inte behandlade då det var så högt :confused:, ringde runt olika veterinärer och ingen tyckte hon skulle behandlas.
Varför behandlar man intt när det är så högt? Har du fått någon förklaring till det?

jag insisterade på blodprov och då sa det att det fick jag då stå för, de tyckte det var onödigt,
Tar inte försäkringen ett sådant prov? Hur mycket fick du betala extra för att få provet taget?

Kan säga att livet blev skit pga en fästing!!
Veterinärerna har givit upp och säger att jag ska triangelmärka henne.
Det är alltså inte behandlingsbart alla gånger?
Hade det gjort någon skillnad om det tagits ett prov tidigare?

Jag vet faktiskt inte hur lätt det är att kräva behandling, men jag tycker att det borde man ju kunna då det är ägaren som får stå för kostnaden.Ja, eller förs.bolaget då. I mitt fall var det inget snack att agria INTE tänkte ersätta, men hade de inte gjort det hade jag hostat upp pengarna själv. (Vilket jag iofs fick i slutänden ändå,då vi spräckt försäkringstaket på 100000 under året som gått:crazy:)

Jag tror det hänger lite på vad man har för veterinär faktiskt, det här vad man som hästägare kan kräva. Min ordinarie vet. hade jag nog inte kunnat övertala tror jag. Men hennes kollega "la in" min häst på kliniken för behandling utan att blinka så det löste sig ändå:) Men det var jobbigt att behöva gå bakom ryggen på min vet., fast vad gör man inte för sin älskling:love:

Men om jag INTE hade inte fått någon hjälp på Mälarkliniken hade jag nog buntat ihop alla journaler och satt mig och letat veterinär tills jag hittade en som var villig att prova att behandla.
För jag kan säga som så att jag var så ARG så tårarna sprutade när vi äntligen fått ett halmstrå att greppa efter och så fick vi nobben till behandling.

Men skam den som ger sig;)

Senast ändrad:

Varför behandlar man intt när det är så högt? Har du fått någon förklaring till det?
Jag tror att det beror på att vissa veternärer helt enkelt "lärt sig" att erlichias är ingenting man behandlar. Det som ev. hjälper är tiden, att hästen får läka ut själv. Funkar det så funkar det liksom...
Och vissa veterinärer behandlar bara i ett akut läge, dvs när hästen har febertoppar och gulgröna slemhinnor.Dom anser inte att det finns erlichias som gått längre eller hur jag ska förklara. Det är förklaringen JAG fått av vissa veteinärer iaf.

Tar inte försäkringen ett sådant prov? Hur mycket fick du betala extra för att få provet taget?
Själva blodprovtagningen går på försäkringen, men inte själva analysen. jag tror jag fick beta en 500-lapp eller så till SVA.

Det påminner om min hästs symptom som jag nu fått behandlad av equiterapeut för det visade sig att hon hade problem i en höft bak. Nu är den "tillrättalagd" och jag klättrar mkt och jobbar med bommar för att hon ska stärka sig bak och hålla höften på plats.

KL

Min häst svullnade upp i alla ben och blev trött samt väldigt vinglig de tog blodprov hemma men innan svaren kom så fick vi åka iväg akut till klinik med hästen för han ville knappt stå upp och stog han upp lutade han sig mot boxvägen.

På kliniken kom de fram till att han hade båda fästingsjukdomarna och fick behandling i 7 dagar..

Jag hade en problemhäst i träning för några år sedan som efter att jag gjort en utredning visade sig ha Erlichia (det var inte enbart därför ägarna hade problem med henne men säkerligen en bidragande orsak). Hon hade även hon väldigt höga titrar, 1:640, gränsvärdet ligger på 1:40. Titrarna visar (om jag förstått rätt) på nivån av antikroppar mot bakterien, höga värden innebär mycket antikroppar och alltså att infektionen håller på att bekämpas i kroppen.

När det gällde behandling då var det inte aktuellt eftersom den akuta fasen var över. Behandlingen som brukar vara aktuell i akut skede är tetracyklininjektioner, vilket i värsta fall kan ta död på hästen eftersom det är en väldigt kraftig kur. Det är alltså riskabelt att behandla eftersom behandlingen i sig kan vara skadligare än att låta Erlichiainfektionen läka ut av sig själv.

Hur det än var så tipsade nån tjej i stallet om nåt homeopatpreparat som jag testade. Och missförstå mig inte nu, jag är OTROLIGT skeptisk till homeopatmedicin eftersom de knappt innehåller nån verksam substans alls och på människor fungerar mest tack vare placeboeffekten. Har inte testat nåt sånt vare sig före eller efter, men i det läget jag var i då tänkte jag att det kan ju inte skada iallafall, det hjälper säkert inte iaf.
Döm om min (och vet. på MK's!) förvåning när hästen vid ett återbesök efter 3 månader låg under gränsvärdet vid ett blodprov. Vet än idag inte om det var det där homeopatpreparatet, men frisk från Erlichian blev hon. :confused:

Nu slutade det dessvärre inte så bra för den fina och kanontrevliga lilla fröken ändå, men det är en annan historia som inte har med Erlichian att göra... Trist eftersom jag hade lagt ner hur mycket jobb som helst på att få henne bra på alla plan. Folk är idioter, kort sagt. :(

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 012
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 008
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 886
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 975
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka