ni som ger hösilage, hur gör ni? Hur länge håller det?

eldkyss

Trådstartare
då mitt sto hostar av sitt hö så måste ja nu gå över till hösilage. Så nu undrar jag hur ni andra gör? En stor 250 kg bal är väll ganska onödig när det är mildgrader? Man får väll slänga en hel del?? För den håller väll bäst när det är kallt? Det är 4 hästar varav ett halvblod, en nordsvensk, och två shettisar.

Jag har nu hittat ett ställe där man kan köpa balar i 35 kg klassen. Hur skall jag förvara detta? Jag vill fodra med detta ca 3 gånger om dagen och jag undrar hur lång hållbarhet de då har efter att ja öppnat en bal?

Sedan undrar jag om de nu är så att bonden ej har någon analys , kan man skicka iväg själv på analys? hur gör man då?

Sv: ni som ger hösilage, hur gör ni? Hur länge håller det?

Det beror ju på hur blött det är och hur mycket du ger. När det är varmare så håller de sig i några dagar beroende lite på var de står. Står de rakt i solen så håller de sig kortare än om de står i skugga.
Vi har stora balar till 2 hästar och jag räknar med att vi får slänga max en tredjedel av varje bal.
Vi har haft riktigt varmt några dagar men det har ändå hållt sig relativt fräscht.

Små balar är ju bättre om man har få hästar, men är det väldigt blött så skulle jag personligen föredra stora balar iom att det går åt så mycket.

35 kgs balar är ju bara att ställa någonstans. Det kommer ju gå åt 1 om dagen till 4 hästar, så där behöver du ju inte oroa dig för hållbarheten :)

Sv: ni som ger hösilage, hur gör ni? Hur länge håller det?

Det är jätteolika hur länge de håller. Men jag tycker att de är lätt att märka när de inte är bra längre, ändrar lukt och börjar värma. Men i varmt väder så håller de någon dag. Men om du ska köpa sådana små balar så är det lugnt. Det komme rhästarna att hinna äta upp innan det blir förstört.

Har man stora balar och få hästar funkar det utmärkt att torka hösilaget!
Det kräver dock lite plats...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 922
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar