Ni som ger havrekross!

T

trowall

Hur mkt ger ni och till vilken typ av häst? Jag tycker det lätt blir så stora portioner...hur pass krossad är er havre? När man köper på Ggården är den nästan inte krossad alls, i alla fall inte här i Småland...köper jag av bonden är den precis som havregryn. Vilket är det bästa?
Jag ger mitt stora halvblod 1 liter kornkross, 2 kraftskopor havrekross och 5dl betfor (torr) 2 ggr per dag. Men det blir ju som sagt ganska stora portioner!

Sv: Ni som ger havrekross!

hur mkt. hästen ska ha beror ju på vad den gör och vad man har för grovfoder. hur mycket krossen väger/liter varierar så vi väger alltid.
den kross vi ger är "som havregryn" och visst blir det stora volymer ;) men inte så många kg ;)

Ja, visst blir det stora volymer, men 1 liter kross väger oftast inte mer än 300-400 gram om den är "normalkrossad".

Vi krossar själva och jag ger mina hästar en mix av krossat korn och havre (ca 75% korn / 25% havre) och det är välkrossat, ser ut ungefär som havregryn. Ger 3 1/2 liter kross samt 1 1/2 liter krafft till kvälssmålet, vilket blir ganska stor volym, men näringsmässigt ej är för mycket. Det man kan tänka på vid giva av större volymer är att om man har en glupsk häst som inte dricker emellanåt utan kastar i sig fodret kan det vara bra att blöta krossen lite, så undviker man risk för foderstrupsförstoppning.

Jag tycker inte att du behöver vara orolig att du ger för mycket om detta är vad som passar din häst näringsmässigt:)

min häst får 3 kg krossad havre, de är ca 6 liter. Visst känns de mkt i liter väg men i kg passar de perfekt. Han är ett fullblod.

Just nu får inte min häst någon havrekross eftersom hon inte behöver det. Men hon har fått det förut. Jag använde mig av kåsor att måtta med då, och en rågad kåsa var ca 100 g.

Men hur mycket kraftfoder man ska ge får man ju själv se till , utefter vad man har för grovfoder. I mitt fall är det ju så att min häst t.o.m har så bra grovfoder att hon inte behöver ha någon havre just nu (end mineraltillskott och salt , får även glucosamin, foderjäst och linfrön ..)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 064
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 124
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka