ni som ger era hästar färdigfoder...

YorkWann

Trådstartare
...musli eller pelleterat, vad gör att ni väljer det ni gör? Om ni tex ger krafft grund, varför det istället för hippo basic. Vad kommer det sig att ni valt som ni gjort, och nu vill jag inte bara ha svar "för det är bättre.." Varför är det bättre i sånna fall?
På vilket sätt kompletterar krafftfodret er foderstat bäst?

Själv har jag inget bättre svar än att min foderleverantör tar in hippofoder, och då har det blivit det. Sen ger jag honom alfa, och inte hittat ett lika bra foder hos något annat märke.
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Gav Kraffts nya groov förra året, för att det var mera protein än havre. Och Krafft just för att det är enklast för oss - det är det enda som säljs i grannskapet.

Med bättre hö i år så blir det havre i stället + lite lucern, återigen Kraffts pga ovanstående.
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

För att Krafft är billigare och det enda foder som finns att få tag på.
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Jag ger ju salsa fodret för att det är anpassat efter svenska förhållanden och är billigare (har flera hästar).

När jag bytte foder blev alla hästarna fina i pälsen och sätter bra hull, kondition och fram för allt så blir de inte heta på fodret!

Jag ger till alla mina Salsa Havrefri
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Vart finns det att köpa Salsa Havrefri ??
Och vad ingår i detta foder?

Nu vart jag ju sugen på att testa det, hehe..
Hur mycket ungefär ligger det på i pris och säck/kg..?
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Jag anävänder det som finns nära till hands att köpa.. räknar jag åt andra frågar jag vilka sorter dom kan få tag på först så kollar jag upp vilket som är mest kompltterande till grovfodret.. för det kan bli 2 val.. t.ex hö+krafft+kalk eller hö+hippo då är det juh enklare med hippos, för då slipper man använda kalken
detta var juh bara ett exempel.. :)
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Jag ger Krafft Pluss Grön som komplement till höt. För att få upp proteinet. Jag kompletterar med lusern i så stor utsträckning det går om höt är proteinfattigt , men iår räcker inte det. Därför KPG.
Varför? Min häst tillhör den svårfödda typen och jag har mixtrat fram och tillbaks med olika fodermedel. KPG håller hon sig väldigt fin i hullet på ,det vet jag sen tidigare. Och sen har jag bara 5-10 min till Granngården där det säljs, skulle jag köpa Hippo eller annat får jag åka bra mycket längre :smirk:
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Har gett kraft grund i sommar men bytt till mustang dels pga priset och att vi har en lastbil som levererar foder varje månad. Dessutom gillar jag uppstickare till fodertillverkare eftersom det är trist när det finns för få märken på marknaden.
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Ger Kraft Rehab och D & H build-up. Har blivit rekommenderad båda av vänner. Build-upen är proteinrikare och energirikare än andra foder. Rehabben har jag bara hört gott om till magra hästar och jag kan väl lungt säga att båda har funkat för oss.
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Jag har en häst och tycker då att det blir smidigare med ett färdigt foder. Så slipper man ha så mycket olika saker att laborera med. Skulle jag ge havre, korn och betfor skulle det bli en hel del per dag.
Nu har jag gett eggersman och det har funkat bra, men jag måste byta för det skulle stängas som sålde eggersman. Så jag måste byta sort nu och jag håller på att titta runt på lite olika. Har inte bestämmt mig riktigt vad det blir än.
Väljer mellan D & H eller salsa, måste ju jämföra de med höanalysen för att bestämma mig helt.
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Varför ger man färdigfoder överhuvudtaget?
Min erfarenhet är att dessa blir dyrare än om man skulle ge havre, korn, betfor för sig tex....

Är det bara för att det är enklare att ge eller???
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

KRAFT är inte alls billigare!! Hippo är billigare, och myvket bättre kvalite, det inehåller mycket bättre saker i fodret! Så varför köpa KRAFT som är dyrare och inte innehåller lika bra saker? :) :p
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Hej!
Våra hästar får Spillers musli, jag tycker det är ett mycket bra foder. Det kompletterar vårat grovfoder super.
De yngre och avelstona får Stud & Youngstock Mix, ridhästarna Herbal Mix och "åldersmannen" får Senior Maintance Mix (innehåller Glucosamin). Rekommenderar Spillers varmt.
Det kostar lite mer än tex Krafft, men för mig är det värt varenda krona!

Mvh / A
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

ponnyryttaren skrev:
KRAFT är inte alls billigare!! Hippo är billigare, och myvket bättre kvalite, det inehåller mycket bättre saker i fodret! Så varför köpa KRAFT som är dyrare och inte innehåller lika bra saker? :) :p
Hur vet du det? Källa ? Förklara gärna.
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

ponnyryttaren skrev:
KRAFT är inte alls billigare!! Hippo är billigare, och myvket bättre kvalite, det inehåller mycket bättre saker i fodret! Så varför köpa KRAFT som är dyrare och inte innehåller lika bra saker? :) :p
Jag skulle också gärna vilja veta din källa för att Hippo "innehåller mycket bättre saker" än Krafft?!
// Linda
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Tycker ni det är bättre att ge krafft eller flera olika foder som havre, korn och betfor?

Mvh
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Jag har gett färdigfoder 1 gång. Då blev det Sixteen Plus. Dels för att jag tyckte det lät bra att det var speciellt åt gamla hästar, hade en 20 åring då..men sedan när jag studerade näringsinnehållet så innehöll det högt med protein, och hux flux var det utmärkt kompliment till mitt kassa hö...Försökte först med fibergi, men då fibergi har välldigt lågt med protein samt högt i energi så blev detta totalt fel. Nu gav jag ju inte enbart Sixteen Plus (det hade inte räckt) eftersom höet var uruselt den vintern...utan det blev en salig röra med både havre, kli, soja och detta färdigfoder + ett mineralfoder. Det blev en utmärkt balans, men himla dyrt såklart. :angel:

Nytt hö hade jag inte kunnat köpa då det var svårt att få tag i något denna vinter, nästan ingen bonde hade speciellt mycket att sälja...så man fick ta det man kom över...till bekostnad av ens plånbok. Men det funkade ju med lite trix och knåp..
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

toketossan skrev:
Tycker ni det är bättre att ge krafft eller flera olika foder som havre, korn och betfor?

Mvh
Jag gillar färdigfoder eftersom man då får "många sorters foder" i en säck. Jag använder mig av svensktillverkade, dels för att gynna den svenska industrin och dels för att de är mer anpassade efter svenska förutsättningar. Jag blandar just nu två olika fabrikat.
// Linda
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

Jag använder Dynavena Active 100 pga dess höga proteinhalt och låga sockerhalt. Och så har de många varianter att välja på.
Bla. ett specialfoder förebyggande mot kolik, som jag tycker fungerar bra. ;)
 
Sv: ni som ger era hästar färdigfoder...

min får Krafft grund eftersom det är det som hyresvärden ställer till förfogande. helst skulle jag se att han åt havre
 

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 316
Senast: a1agnlju
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny här på bukefalos så jag kanske inte gör alla rätt. Om mitt inlägg ligger i fel forum så får ni gärna flytta det...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: Ioxia
·
Hästhantering Hej! Vet inte om detta är rätt forum. Men har ett sto som är het, alltså krut under huven. Hon går MVS dressyr är 15 år efter...
Svar
2
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp