Ni som fodrar med hösilage...

Sv: Ni som fodrar med hösilage...

Japp :) Eller, min ponny som kommer 5 Maj är det i alla fall, och kommer fortsätta att bli det :)

Japp, vissa påstår att vaccinet skyddar dåligt (skyddar inte mot alla sorters botulinumbakterier) men jag har i alla fall gjort vad jag kunnat om det händer något.

nej, det är dom inte. men det fins hur många trådar som helst med samma fråga.

Ni som inte vaccinerar, varför gör ni inte det?

(Ska flytta min häst dit de fodrar med hösilage, men hon är inte vacc. då jag aldrig använt det innan)

Risken för botulism är otroligt liten om man väljer leverantör med goda rutiner och bra foderhygien.

Botulism kan hästen också (med otur) få genom t ex havre, pellets eller bete. Hur många vaccinerar av de anledningarna?

Ja, jag läste om det, i Ridsport tror jag det var, att det var 0,03 % eller om det var antal hästar (kanske är samma sak :o ) som drabbades, så visst är risken enormt liten.

Jag vaccinerar, då jag tycker att det är en liten kostnad i sammanhanget+ att jag aldrig skulle förlåta mig själv om mina hästar blev sjuka och jag inte vaccinerat.

Vet en uppfödare som miste två unghästar i botulism, det är verkligen en hemsk sjukdom.

Risken för botulism är otroligt liten om man väljer leverantör med goda rutiner och bra foderhygien.

Botulism kan hästen också (med otur) få genom t ex havre, pellets eller bete. Hur många vaccinerar av de anledningarna?

Av ovanstående anledningar. Vi producerar vårt grovfoder själva, dessutom.

ja mina är vaccinerade. då har jag gjort vad jag kan, det skulle inte vara så roligt om de fick botulism och man förlorade hästarna..

min häst är vaccinerad. jag ger henne hellre den sprutan så jag vet att jag gjort vad jag kunnat för att förhindra ev sjukdom.

Vad kostar en vaccination mot boutilism ca?

Funderar ev på att vaccinera mot det, han kommer ev få ett speciellt hö under vintern, det är torrhö men det ligger i vita plastbalar :confused:
Tycker iaf det låter som hösilge hursom och isf vill man ju vaccinera.
Vet dock att risken är liten, i Norge vaccinerar de bland annat inte alls mot det.

Men om vaccinet inte är så dyrt så varför inte, det skadar ju iaf inte.
Skall man vaccinera varje år?

Kanske ytterlIgare en anledning att det kan vara bra med ett vaccin då - även om det primärt gjordes pga silage fodringsvalet ;)

KL

svar på frågan: JA.

KL
Japp, har vaccinerat. Är faktiskt den enda hästen där hemma som är det.
Anser att man kan försöka förebygga det som går.

/B

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter