Ni som fodrar med fri tillgång till ensilage i hagen....

L

Lippy

Jag undrar om era hästar är lika "grisiga" när de har tillgång till ensilage??

En del av våra ställer sig och kissar och bajsar i det ensilage som blivit nerdraget på marken,:mad: samt när balen börjar ta slut kan de gå upp och ställa sig mitt i balen och göra sina behov....:devil:

Är det bara mina eller finns det fler "grisar" där ute??:confused:

Tänkte prova köpa en procare foderring till nästa höst, någon som har erfarenhet av dessa??

Tacksam för svar....:crazy:

Sv: Ni som fodrar med fri tillgång till ensilage i hagen....

jag gav upp hoppet om att ha ensilagebal utan något runt den redan efter första balen.
Efter en tur till brädgården och en stunds snickrande (totalkostnad under 400 kr) blev det en sån här skapelse, som nu överlevt två vintrar... :love;
hohack1.jpg

hohack2.jpg

Det finns för övrigt många trådar inne på fodersidan som avhandlar just detta med höhäckar av diverse slag.

Hästar gör ju så när man bara ställer ut en bal. Och bara ställa ut en bal är ju högst olämpligt. Det ger ju verkligen en bra grogrund för oönskade bakterier vilket kan få till följd magproblem. Även med höhäck eller liknande anordning måste man ju vara noga med att rensa bort runt matplatsen, spill o dyl.

Jajemän, mina grisar rätt bra. Men vi har en foderring i plast som håller det mesta av hösilaget på plats.

Ja det kan vara ett problom med hästar som kissar i ensilaget. En av våra hästar är lite fin i kanten och vill inte ha kisskvätt på benen kissar alltid i högt gräs för att minimera skvättet:smirk: har nu en Kellfri foderring som dels minimerar spillet och dels håller fodret fräscht och kissfritt:bump:

Den där skulle mina kusar älska att klättra omkring i. :)

Vi lägger ut/in dagsbehovet av hösilage. På så sätt kan vi hålla någorlunda snyggt på matplatsen.

LIA

Jag undrar om era hästar är lika "grisiga" när de har tillgång till ensilage??

En del av våra ställer sig och kissar och bajsar i det ensilage som blivit nerdraget på marken,:mad: samt när balen börjar ta slut kan de gå upp och ställa sig mitt i balen och göra sina behov....:devil:

Är det bara mina eller finns det fler "grisar" där ute??:confused:

Tänkte prova köpa en procare foderring till nästa höst, någon som har erfarenhet av dessa??

Tacksam för svar....:crazy:

Jag sätter inte ut en hel bal av just den orsaken, utan lägger ut det som går åt ungefär på en dag och mockar bort överskottet och lägger nytt. Lägger det i ett lastbilsdäck (räcker till två hästar). Men även här har det varit olika hur grisiga de är.

De allra flesta hästar jag har haft har gått bort en bit från ensilaget och haft som toalett. Men jag hade en som rev ut ur däcket och gjorde sina behov på plats i spillet runt däcket. Alltid grisigt där då. Maskarna vandrade runt ner i maten upp i munnen. Stora risker då speciellt för bandmask. Nu har jag inte den grisen kvar och rent i spillet runt däcket numer.

Hälsning Maja

Knappast bandmasken, då bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd.

Den där skulle mina kusar älska att klättra omkring i. :)

Vi lägger ut/in dagsbehovet av hösilage. På så sätt kan vi hålla någorlunda snyggt på matplatsen.

LIA
EN gång, första veckan, hade jag en häst som klev in i den - hon kom snabbt på vilken dum idé det var och klev ur igen...
TVÅ gånger har jag sett får som hoppat in i den, förra vintern...

Den är inte ens söndergnagd, trots att den stod kvar i hagen även över sommaren, dvs inte har lämnat hagen på 16 månader...
Denna vintern har hästar och får delat på matplatsen runt den, huller om buller om varandra. Alla på rätt plats.
Visst hamnar en del av maten utanför - eftersom min fullblodstant envisas med att kasta ut en del utanför - det blir nertrampat gansoa omgående och ingen, varken hästar eller får, bryr sig om att ens försöka smaka på det eftersom det alltid finns fräsch mat inne i höhäcken...

Jag tycker att det låter som att dina hästar beter sig fullt normalt. Så ser det också ut hos oss. Hästar som står och kissar på allt utspillt foder... Hästarna rör dock aldrig detta, de har alltid fräsch mat i foderhållaren.

Ang att många säger att hästarna inte rör den nedtrampade maten, vilket är ju bra. MEN Grejen är ju att: har man många hästar och ev ranglåga som inte får komma fram och äta, så fins risken att det enda som finns att tillgå är det som är nedtrampat i backen. Sånt händer. Värt att tänka på. Håll rent och snyggt runt era höhäckar.

Finns fler grisar. Finns speciellt en vallack som så fort han får hö i markhöjd så sprider han ut det, ställer sig i det och sen vill han bara äta det som inte har rört vid marken.... Han äter 4 kg vid varje ätning har jag räknat ut, ger du mer trampar han ner resten så han får aldrig mer, gick inte att ha fri tillgång till honom, blev snordyrt. Han kunde stå i en stor hög fortfarande fräsht hö och tigga mer...

Jotack..de gör väl det mesta i den där stackars balen :crazy:
Jag låter mina äta fritt men fodrar dem i stället flerfaldiga gånger om dagen

Oslagbart!det bästa jag sett det här året:rofl:

:rofl::rofl::rofl:
Om de vore så väl ialf....
Då hade de ju rört på sig med...:angel::rofl:

Denna verkade ju bra! Kan ju även shettisen nå... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 524
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 517
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Fick frågan om jag ville ställa ut en ensilgabal till våra två hästar. Balen ställs på vanlig pall och plasten skärs av eftersom. Det är...
Svar
13
· Visningar
1 440
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka