Jag har.
Förbered dig på en cirkus. Lyssna inte på eventuell husleverantör att de tar hand om allt (de tar mycket men mycket ansvar ligger på dig då de inte kan sköta allt).
Beställ påkoppling av el så fort du bara kan, ffa om du har vattenfall som nätägare. Annars finns det risk att du sitter med snordyr bygg-el länge. Det längsta jag hört hittills är ett år. Ett halvår bör man räkna med. De är långsamma som sniglar.
När vattenfall (om det är dessa ni har) är "beställda": se till att allt går att komma åt. Även om de säger att de ska höra av sig så ni kan öppna en grop eller vad som behövs på platsen är det definitivt inte säkert att de gör det. Det kan falla sig att de dyker upp som någon gubbe i lådan och är det inte klart för dem lämnar de utan att säga nåt. Firman som ansvarade för grund, gräv osv häromkring fick hålla utkik efter dem och springa ikapp och fråga var någonstans de skulle för dagen så de kunde hänga på och eventuellt gräva fram kablar.
Sätt er och gå igenom både 3 och 5 gånger om det finns något ni glömt som ni gärna hade velat ha i huset (och som inte är lätt att få snyggt i efterhand). Jag har i mitt område sett både skitfula eldragningar för utebelysning på fasader som lätt hade kunnat döljas om de gjorts innan allt var täckt och flera som ångrat sig att de inte lagt pengar på kamin på en gång t.ex.
Om du kör med husleverantör:
Beställer du hus från leverantör med oinredd övervåning: se till att få det isolerat. Då är det lite på deras ansvar om det inte är tätt osv och ni kan ägna er åt det roliga
Titta noga på produkterna de erbjuder. I vissa fall är det bra prylar men de billigaste kylar och frysar vår leverantör hade var t.ex inte självavfrostande. Vi valde de dyrare pga energiklass men jag är väldigt glad att vi inte gick på den där niten
trodde inte ens det fanns icke-självavfrostande att köpa!
Det finns en del leverantörer som kör på innerväggar utan osb eller motsvarande utan bara gips vilket kan ställa till det en del om man vill hänga upp saker.
Har du akvarium, fläskiga kassaskåp eller nåt du ska ha in kan man behöva kolla hur mycket man får belasta golvet och eventuellt be att få det förstärkt. Vårt golv håller säkert för akvariet vi har men de lämnar inga garantier för att det står pall, om vi inte antingen ställer det precis ovanför del av grunden. Det begränsade ju valmöjligheterna men att förstärka kändes inte riktigt kul heller
Det är det jag kommer på nu tror jag. Du får väl hojta om det är något jag missat.