Ni som byggt hus!

wtf

Trådstartare
Jag och sambon har börjat fundera på att bygga hus!

Vi känner oss helt gröna när det gäller detta område, men det vi främst tittat på är väl såna här "kataloghus". Varken sambon eller jag är tillräckligt händiga för att lyckas bygga nåt hus själva efter ritningar, så det går nog bort. Vi kan tänkas göra endel av jobbet själva som tex måla å dona..

Jag själv vill ha ett lite funkisinspirerat hus om jag får välja, jag vill ha stora luftiga ytor utan onödiga väggar :) mycket ljus och fina fönster. Har kollat lite på götenehus och har fastnat för stilen.

Sambon kan tänka sig en vanlig sketen trävilla från tex smålandsvillan..

Vi vill ha 1½ planshus iaf, ca 120-150 kvm och runt 4 rum å kök.

Om man tänker på tomten, säg att det är ett nytt område som ska byggas och man köper en tomt. vad blir det för extrakostnader som inte är inräknat i tomtpriset? (om man utgår från att det ska vara kommunalt vatten å avlopp).

Och huset? säg att vi hittar ett hus till ett bra pris, blir det några extrakostnader mot priset som är angivet? jag har sett att man kan göra olika tillval utöver standardutrustningen..

blir det pantbrev och lagfart när man bygger nytt?

vem ska man prata med när det gäller att bygga nytt? man lär väl kolla vad det finns för restriktioner på tomten, som tex hur stort eller hur det får se ut..
men pratar man med banken eller dom som säljer huset? :p

vad har ni som byggt fått betala?
 
Sv: Ni som byggt hus!

pantbrev och lagfart antar jag ni aldrig kommer undan, ja pantbrev kan ni ju skippa om ni inte tar några lån :angel:

Jag vet några som byggt både älvsbyhus och smålandsvillan.... strax under 2 miljoner då har ju inte gräsmatta och sånt varit gjort, inte altaner heller.... tror garage (fristående) ingått i båda de huspriserna. Dock är 2 mille i lån här uppe jävligt mkt, många som byggt nytt som nu tyvärr måste sälja pga räntorna. Jo just det bara nedervåningarna har varit klara. Trappa upp till vån 2 har funnits men övervåningen har dom inrett själva.
 
Sv: Ni som byggt hus!

Pratade faktiskmed en kompis idag som har byggt sitt hus. Vi pratade just om priser och liknande.
Hon menade på att det är många små kostnader som blir mycket av det. de köpte tomt när de priserna (här nere) låg relativt lågt. Men sedan kostade el och avlopp etc, trots att det ligger i anslutning till stan i ett nybyggt område.
Sedan sa hon att allting kostar ju extra: klinkers i hallen istället för standard, skadu flytta ett fönster så kostar det extra, inbyggda spottar i taket kostar extra etc.
Min andra kompis som också var med hade sett ett hus för ca 900 000 omonterat, därför kom vi in på diskussionen ang vad det är som kostar. Det var väl vad min andra kompis hus kostade innan det monterades. De har väl ett huslån nu på ca 2,5 milj och ett underbart hus!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: cassiopeja
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 114
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Om det nu blir så att vi har kvar detta huset på längre sikt än jag egentligen tänker mig i mitt eget huvud så har jag en liiiiiten dröm...
2
Svar
23
· Visningar
1 100
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp