Ni som betalt för utprovning utav westernsadel.

busigdemon

Trådstartare
Undrar som titeln säger. Ni som betalt en "proffisionell" för att prova ut en westernsadeln, vart har ni åkt? Ringt? Utvärdering?
Själv tycker jag inte att jag har kunskapen nog att prova ut en westernsadel till min häst utav vill att nån som KAN gör det och betalar ju givetvis för det.

Men är det några fler som gjort detta? Eller går i de banorna?

Den enda jag på rak arm vet om är Tommy Gustavson i Vingåker.
Dit kan jag ju tänka mig att åka de tre timmar som det tar dit från uppsala. Men snokar runt efter omdömmen och alternativ. :laugh:

Sv: Ni som betalt för utprovning utav westernsadel.

Undrar som titeln säger. Ni som betalt en "proffisionell" för att prova ut en westernsadeln, vart har ni åkt? Ringt? Utvärdering?
Själv tycker jag inte att jag har kunskapen nog att prova ut en westernsadel till min häst utav vill att nån som KAN gör det och betalar ju givetvis för det.

Men är det några fler som gjort detta? Eller går i de banorna?

Den enda jag på rak arm vet om är Tommy Gustavson i Vingåker.
Dit kan jag ju tänka mig att åka de tre timmar som det tar dit från uppsala. Men snokar runt efter omdömmen och alternativ. :laugh:

Jag har bara åkt till Tommy (från uppsala;) ) och har varit nöjd. Fick iofs byta sadel efter 7 månader men det berodde på att hästen utvecklade sig muskelmässigt på ett sätt som varken jag, Tommy eller min tränare kunnat förutse (kallblodstravare som efter lite westernträning ändrade form från "bakåtvänd kil" till jämnt musklad med rejäl rumpa).

Nackdelen är ju avståndet, i mitt fall så köpte jag sadel där samtidigt men det är långt att åka för att prova en egen. Jag har sett på Tumbleweeds hemsida att de har utprovning, men jag vet inte alls vem som gör det och hur bra de är. Men de håller till I Sala så det blir inte så långt.

Jag har varit hos nämda utprovare och det blev helt fel. Kom hem med en alldeles för vid sadel och insåg att min gamla sadel passade utmärkt. En dyr erfarenhet.

Har varit hos Tumbleweed och det var en katastrof. De försökte sälja på mig en sadel som var för trång och när hästen direkt protesterade så tyckte säljaren att det var fel på min häst och att hästen behövde kollas upp...

Låter ju inget vidare alla Alazzi.
Men hur skall man te sig om man inte tycker man klarar av att prova ut en själv?
Eller finns det några fler ställen?
Kanske till och med nån som vet nån som åker runt?

Har bara hört positivt om Tumbleweed så därför åkte jag dit med min quarterhäst & provade ut en bra sadel, jag är iaf hel nöjd (& hästen)!

Senast ändrad:

Låter ju inget vidare alla Alazzi.
Men hur skall man te sig om man inte tycker man klarar av att prova ut en själv?
Eller finns det några fler ställen?
Kanske till och med nån som vet nån som åker runt?

Western Horsemen åker ut men vet dock inte om de åker uppåt dina trakter.

TG åker nog ut om det är flera på samma ställe eller om de ändå ska åka förbi.

Ring och fråga vet ja :)

Western horsemen hade jag inte hört om förut, tack för tipset! Dock tror jag att jag bor lite väl långt upp men kan ju ringa o kolla.
Samma med TG, kan ju alltid ringa o kolla, även fast jag kan tänka mig att åka ner.

Ni som åkt till Tumbleweed, vem var det som kom dit och provade ut sadlar när ni var där? Har fått för mig att de tar dit olika varje år?

Finns det inte fler än 3 ställen/personer i sverige som provar ut westernsadlar?!

De är säkert bra på quartrar men min häst var en arab med hög manke och till honom hade de inget som passade.

Har oxå en arab, därutav min okunskap. Kan inte passformen så bra jämnfört med hur trygg jag känner mig med att prova ut en westernsadel på en quarter.

Det är ju vanskligt med sadel till unghäst, man vill att den ska passa perfekt för att hästen ska kunna jobba rätt, i balans och kunna utveckla muskulaturen.
Om man lyckas med det har man en häst som ser annorlunda ut än från början, och ganska snart passar inte sadeln.Och att anlita sadelutprovare varje gång blir väl dyrt.:(
Om man har många hästvänner som rider western( vilket jag tyvärr inte har) finns det kanske möjlighet att prova olika typer av sadlar och få en första uppfattning om vad som kan passa. Och det finns ju en hel del på begagnat-marknaden.
Jag har en liten ( 144 cm) arab med rak bred ,mycket kort rygg, utan manke än så länge. Chansade på en Circle C trail apache, som så tillräckligt kort ut och som var vid ( storlek 4 vilket ska motsvara full quarter), Den låg som ett skämt på henne, högt uppe på ryggen och vinglade, kom inte ner alls, var inte ens ide att sätta sig i:eek:
Nu hade jag sån tur att den istället passade mycket bra på hennes mamma,som är större, också bred men med manke, så vi behåller den, och kanske den passar på lillhästen också nån gång framöver.
Om någon därute kan ha en ide om vilken typ av sadel som skulle kunna passa min lilla häst, tar jag tacksamt emot tips!

Blir lite orolig/nyfiken.

Är det så att det är så väldans mycket lättare att prova ut en westernsadeln är en "vanlig" sadel?
För alla här verkar ju har provat ut sin själv. Vet att i den "vanliga" sadel världen så är det ju iaf inte ovanligt att en häst har varit hos sadelutprovar iaf en gång...

Börjar undra om det kanske finns nån privatperson omkring som kan hjälpa mig med sadel? Menar, jag står ju för fixandet och donandet att ta hem sadel och sen får denne avgöra om den passar eller inte...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka