Ni som är vakna och duktiga på operationssår, vad tror ni?

Fairy

Trådstartare
Ska åka in i morgon med mitt fullblodsto som blivit opererad insidan av karpus för knappt två veckor sen. Suturerna har släppt och operationssåret spruckit upp. Det ser verkligen inte bra ut. Det glipar säkert 2cm på ett ställe:(:cry:

Är det någon här som har erfarenhet? Vad tror ni de säger? Att kroppen kommer lyckas läka själv? Stå kvar på intravenös ab? Ny operation? Det lär ju inte gå att sy ihop..

Vet inte vad jag vill, bara ha lite stöd...:cry:

Sv: Ni som är vakna och duktiga på operationssår, vad tror ni?

Har ingen aning om vad de kommer göra, men här kommer lite stöd i alla fall! Hoppas det går bra!

du kan tvätta runt om såret idag med saltlösning (om du kokar själv, ha inte salt med jod i!). För då har veterinärerna lättare för att se om de varar eller inte imorgon! Om de är geggit nu, så har de svårt att avgöra om såret för tillfället vätskar eller varar. Det kan ha betydelse för hur de går vidare med behandlingen. Det är ju ett ställe med hög rörlighet så att såret har spruckit upp nu när det har blivit torrare är absolut inte ovanligt. Kanske att du kan smörja med nån salva runt själva såret för att bibehålla så mkt elastisitet runt om såret som möjligt. Man vill ju inte behandla en häst mer än nödvändigt, tror absolut inte att de blir en ny operation, de kommer inte heller att sy igen det då sår skall sys inom en viss tid. Däremot kanske man byter ut dränagen om såret är djupt nog eller har fickbildning.

du kan tvätta runt om såret idag med saltlösning (om du kokar själv, ha inte salt med jod i!). För då har veterinärerna lättare för att se om de varar eller inte imorgon! Om de är geggit nu, så har de svårt att avgöra om såret för tillfället vätskar eller varar. Det kan ha betydelse för hur de går vidare med behandlingen. Det är ju ett ställe med hög rörlighet så att såret har spruckit upp nu när det har blivit torrare är absolut inte ovanligt. Kanske att du kan smörja med nån salva runt själva såret för att bibehålla så mkt elastisitet runt om såret som möjligt. Man vill ju inte behandla en häst mer än nödvändigt, tror absolut inte att de blir en ny operation, de kommer inte heller att sy igen det då sår skall sys inom en viss tid. Däremot kanske man byter ut dränagen om såret är djupt nog eller har fickbildning.

Jag har sköljt med koksalt. Lagt bandage längs hela benet. Hästen än så länge feberfri (peppar peppar..) och i princip ohalt. Jag är så jävla nervös och ledsen. Trodde operationen var den stora grejen och att det mesta skulle gå bra efteråt. Jag fick en sån chock när jag såg såret, det var ju så fint för några dagar sen :cry:

vad säger vetrinären som opererade?

Jag ska åka till kliniken i morgon efter lunch. De kommenterade inget mer än att de ville titta på det. Och jag frågade inte vad man brukar göra etc. Och nu sitter jag här fast jag borde sova:( Tänkte bara se om någon kunde skriva något som skulle kunna stilla mina tankar så jag kan få några timmar sömn...

Låter inte bra att det inte läkt ihop bättre, när var det planerat suturtagning ? På två veckor så borde såret vara stängt och suturerna tagna normalt. När sprack såret ? Om det var nu i kväll så hade jag faktiskt ringt in till jouröppen klinik och rådfrågat om du vågar vänta tills imorgon. Öppna ledsår är inte att leka med kan vända snabbt. Står hästen på antibiotika nu ?

Mitt flb skar upp benen i september, det syddes inte då de inte fanns nått att ta av.

58550_487333892737_522242737_6887963_70724_n.jpg

Under fliken är det ett djupt hål in vid senan.
40951_487333732737_522242737_6887959_1529047_n.jpg

3 veckor senare, fliken läkte aldrig fast utan ramlade loss.
59794_496372097737_522242737_7078756_8224833_n.jpg

59164_496372132737_522242737_7078757_713080_n.jpg

Och 6 veckor efter olyckan
67378_10150095721777738_522242737_7317583_6836994_n.jpg

69426_10150095721742738_522242737_7317581_780763_n.jpg

Det här såret var en 7 cm djup ficka nedåt som vet sydde och det sprack upp efter kanske 1½ vecka. Den här bilden är nog tagen 1 vecka efter det sprack.
25112095.jpg

Och 2 månader senare
25112104.jpg

Hon fick penicillin + metacam, sen när de sprack upp fick hon en vända till.

du kan sova lugnt. I morgon är hästen i bästa händer. Lycka till!

Varför lägger du in de bilderna ? Det är ju inte såret i sig som är något att oroa sig för utan det faktum att det är ett operationssår in i en led, som är det allvarliga. Får man in bakterier i leden så är det inte kul. Själva yttersåret är ju en petitess i sammanhanget det kommer att läka ihop så småningom mer eller mindre snyggt.

Vill bara önska dig lycka till imorgon och ge dig en peppande kram! :laugh:
Håller tummarna för att det ska gå bra imorgon! Ofta kan sår se värre ut än de är. Jag hade ett halvblod som trasade sönder ett bakben (in till leden) och jag trodde när jag såg det att "nu är det klippt". Men det gick vägen och han fick många fina problemfria år efter det! Ärren var inte snygga, men såren läkte!

KRAM :)

Hur har det gått?

Hej igen och tack för era svar.

Jag var nog lite otydlig; det var ingen ledoperation, utan lös benbit. Men lednära är det allt. Men det gick bättre än jag trodde. Fast jag vet inte hur positiv jag vågar vara. Det är ju långt i från slutet på den här historien, eftersom det ska läka inifrån kommer det ju ta ett bra tag. Även utan ytterliggare komplikationer. Hästen får nu en antibiotikakur.

Håll tummarna! Och tack igen!!

?? Har de plockat bort en lös benbit som inte satt vid leden ? Var det en avsprängningsfraktur då eller som satt en bit ifrån leden ? En normal benbitsoperation alltså benfragment utvändigt om leden (sitter de i leden är det ofta kört och inte möjligt att operera dem), det är vad man kallar en ledoperation och då har man en fri passage till leden.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 087
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka