Ni som är insatta i avel.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tojban
  • Startdatum Startdatum
T

Tojban

En kompis till mig pratade om att hon ville ta föl. Jag erbjöd henne att ta föl på mitt sto, men tydligen så dög inte hennes stam :( Jag har alltid inbillat mig att hon har trevlig stam, hon har Gaspari 340, Utrillo 432 och Heristal 224 blod i sin stam. Hon har 16 kompletta led och kommer ur Zaida-familjen. Hon är fin att se på och har ett underbart psyke, hon har trevliga gångarter och löshoppar kanon. Dissar hon henne för att det inte är tyskstam :confused: Hovslagaren jag har pysslar med avel och är helt såld på stoet, så vad är felet?

Sv: Ni som är insatta i avel.

Jag kan inte svara för just ditt stos stam, men olika stammar tilltalar olika individer. En del gillas svenskt, andra utländskt, några gillar inte avkommor efter en viss hingst eller blodslinje, medan andra avgudar den.

Rent avelsmässigt så är vissa stammar lättare att sälja fölen ifrån än andra, om nu din kompis kanske hade tänkt att sälja. Nu vet jag inte hur eftertraktad stammen på just ditt sto är, men ändå.

Sen så är det ju så att vissa hingstar kanske har fått sänkt avelsvärdesbokstav tex. En del gillar heller tex inte när Utrillo finns för många ggr i stammen. Faktoorerna kan vara många!

Men gillar man en häst o den har så många fina egenskaper som du säger att ditt sto verkar ha, ja då så skulle jag nog använda det stoet ändå framförallt om jag skulle behålla fölet. Annars så kanske hon bara skyller på stammen för att hon på något sätt inte gillar din häst som individ, hon kanske söker en annan typ av häst. Det är alltså bara en spekulation..

Om just stammen på din häst inte överlag är så populär bland uppfödare elelr tävlingsryttare låter jag nån annan som är mer insatt i den stammen att svara på.

Mvh Maria

Har bara hittat Utrillo en gång i stammen :) Hovslagaren gillar henne för hennes exteriör och hennes psyke. Tog faktiskt mod till mig och messade kompisen som tydligen bara tyckte att 162 cm i mkh är för litet att avla på :) men det är alldeles lagom att trilla av ifrån :rofl: Men jag ska nog ta föl på henne själv, tror mormodern hade lämnat en godkänd avkomma med, men man vill nog helst ha ett sto :angel:

En kompis till mig pratade om att hon ville ta föl. Jag erbjöd henne att ta föl på mitt sto, men tydligen så dög inte hennes stam :( Jag har alltid inbillat mig att hon har trevlig stam, hon har Gaspari 340, Utrillo 432 och Heristal 224 blod i sin stam. Hon har 16 kompletta led och kommer ur Zaida-familjen. Hon är fin att se på och har ett underbart psyke, hon har trevliga gångarter och löshoppar kanon. Dissar hon henne för att det inte är tyskstam :confused: Hovslagaren jag har pysslar med avel och är helt såld på stoet, så vad är felet?

Vad har hon för stam lite mer specifikt?

De flesta svenska halvblod har utrillo nånstans, det säger inte särskilt mycket. Även Gaspari är inte helt ovanligt, men ligger han sex generationer bort och det är en massa tråkiga hingstar på vägen så...

16 kompletta led säger inte heller så mycket, mer än att hon är svenskstammad.

Svårt att säga om stoets stam har avelsvärde utan att veta mer om hur den ser ut, och vad modern och syskonen har presterat eller lämnat i avel.

Hennes stam ser ut så här.

Partisan 655 Pr AB
Vera
Jasper 550 Pr AB
Krevera
Palermo 661 Pr AB
Krecita 14092 Pr A
Krevad 579 Pr AB
Facita 12667 Pr A
Falstaff 474
Lansita 9235 Pr B
Lansiär 377 s.fp 1966
Cita 6022
Heristal 224
Zittra 4356
Onkel 182 s.p.t.h
Zaida II 2609
Ruster
Zaida 1859
Zeus
Aida 621 RÄ III
Udiacus
Redina 44 RÄ II
Reform xx
Undine 58 RÄ II
Indus
Urbana
Aurico (lipizzaner)
Sanchan ox
Samhan ox
Dahabi ox
Dahaby ox
Seria ox D.B

Har inte jättekoll på mamman och mormodern vad de har för nr o.s.v:confused: Men det är Zaida familjen så pållan har (1) efter sitt namn. Gaspari är farfarsfar om jag fattar det rätt och Utrillo var Falstaffs far.....rörigt värre :crazy:

Det som hon kan ha reagerat över är att Partisan blev sänkt till C-hingst (har jag ganska säkert för mig).

Inte särskilt rörigt, men lite ovanligt sätt att skriva stammen.

Hon har alltså stammen Partisan-Jasper-Palermo.

Det är en gammal och idag inte så välkänd stam. Pappan Partisan är sänkt till C, dvs tagen ur avel pga dålig nedärvning, så det är väl kanske inte ett jätteplus för ditt stos avelsvärde. Jag hittar inga prestationer på mödernet på åtminstone ett par generationer.

Så det kanske inte är den hetaste stammen direkt, även om ditt sto säkert kan vara en bra individ.

Här på forumet finns det säkert många som tycker att det är en spännande stam, eftersom det är mycket svenskt i henne utan att vara nära besläktad med de svenskstammade hingstar som finns till avel idag.

Som det sagts tidigare blev Partisan sänkt till C vilket tyvärr sänker hennes avelsvärde. Själv har jag sett flera trevliga dressyrhästar efter honom, dock inte på de allra högsta nivåerna.
Partisan hade samma mamma som Iran e Chagall som lämnade många goda dressyrhästar och som jag har för mig fått ELIT postumt.

Jasper hade åtminstone två svårklasshoppare efter sig, har inte koll på avkommor i andra dicipliner.

Palermo tävlades själv upp till svår dressyr.

Falstaff hade två helbröder som gick i msv respektive svår hoppning.

Lansiär lämnade svårklassavkommor i alla dicipliner.

Jag som är förtjust i gammalt svenskt blod tycker tyvärr inte att det är den mest attraktiva stammen och inte det jag skulle leta efter i första hand till avel. Stammen är inte dålig och stoet är säkert en trevlig individ, men det är inte det mest attraktiva bland de gamla svenska stammarna. Hon skulle säkert passa bra ihop med någon gångartshingst som förädlar.

Är hon så fin som du säger så tror jag att många skulle vara intresserade om de fick träffa hästen eller se bilder. Stammen säger inte allt och det finns så otroligt många trevliga hingstar att använda för att lätta upp och föräldra om det behövs.
Har man däremot en mindre "attraktiv" stam och dessutom ett högst medelmåttigt eller dåligt sto så blir intressenterna klart färre.

Hej.
Har själv ett sto e. Partisan-Jovial som nu i år är betäckt med Hip hop. Jag har också ett sto som är helt otrolig i tempramentet, stencool. Alltid arbetvillig och med tre mkt bra gångarter, som vi fått enhel del beröm för :) Tycker också det är tråkigt att Partisan sänktes till C, och att hon har just honom som pappa (ta mig rätt nu) eftersom det sänker avelsvärdet lite, som de andra har sagt här. Å andra sidan ser jag den härliga individen med bra psyke och bra gångarter och inte bara att fadern är sänkt till C, så somsagt fler skulle kanske vara intresserade om de såg henne live eller på bilder!

[Tog faktiskt mod till mig och messade kompisen som tydligen bara tyckte att 162 cm i mkh är för litet att avla på :) men det är alldeles lagom att trilla av ifrån :rofl:

Jaa...min märr är 161 o hennes första avkomma blir troligen över 170. Hingsten jag betäckte med är 172. Min ridlärare trodde ev att min avkomma kunde bli lika stor som hans dressyrhäst fast smäckrare...han var 178:eek:

Det är lite krångligt att ta bilder på pållan då hon aldrig kan stå stilla när man har kameran med sig :)
Tycker ändå att det där med avel är krångligt för man vet aldrig vad man får. Min andra häst borde vara strax över 150cm i mkh och skimmel samt smäcker men han är 166cm i mkh, mörkfux och folk tror att det är nordsvensk i honom :crazy:

Det är lite krångligt att ta bilder på pållan då hon aldrig kan stå stilla när man har kameran med sig :)
Tycker ändå att det där med avel är krångligt för man vet aldrig vad man får. Min andra häst borde vara strax över 150cm i mkh och skimmel samt smäcker men han är 166cm i mkh, mörkfux och folk tror att det är nordsvensk i honom :crazy:
För störst chans att lyckas få den avkomma man vill ha bör man använda sto och hingst som båda (och även deras föräldrar och deras i sin tur osv) är så lika den önskade slutprodukten som möjligt.
En lättare hingst kan lätta upp avkomman till ett tyngre sto - om man har tur. Används den avkomman i avel så vet man inte vad som kommer slå igenom.

Vad gäller färggenetiken är det ganska klara genetiska regler, där är det lättare att förutse vad det kan bli.

Det var en dålig ursäkt, nån måste väl kunne hålla henne så du kan fota.

Hon hade haft samma värde för mig även om grannens åsna var hennes far :) Det är hästen som individ jag gillar.....det andra är ju bara papperslappar med vad andra har tyckt om hästarna som har bidragit till pållans existens :) Det är ju inte heller alltid så att de med toppstam dominerar på tävlingsbanan ibland kan bonnahästen Brunte äga. Det finns ju många hästar med kanonstam där ute som borde komma längre än vad de faktiskt gör........

Jag är nöjd med min pålla som räcker till det jag önskar av henne. Jag har inga ambitioner att tävla på högrenivå :crazy:

Har bara mammsan till hjälp och hon är hopplöst rädd för hästar :crazy: och hon är ingen vidare fotograf heller :( det brukar alltid saknas någon del av hästen :)

svårt att svara på tycker jag.. men stammen är helt klart godkänd, de namn du har namngett brukar vara bra att ha i sin stam och ger fint blod och egenskaper till avkommer. Har sett flera hästar med dom hästarna i blodet, kan inte klaga på något.

Men det är så mkt mer en bara stam.. :)

Är hon så fin som du säger så tror jag att många skulle vara intresserade om de fick träffa hästen eller se bilder. Stammen säger inte allt och det finns så otroligt många trevliga hingstar att använda för att lätta upp och föräldra om det behövs.

:bow::bow::bow::bow:

Hon hade haft samma värde för mig även om grannens åsna var hennes far :) Det är hästen som individ jag gillar.....det andra är ju bara papperslappar med vad andra har tyckt om hästarna som har bidragit till pållans existens :) Det är ju inte heller alltid så att de med toppstam dominerar på tävlingsbanan ibland kan bonnahästen Brunte äga. Det finns ju många hästar med kanonstam där ute som borde komma längre än vad de faktiskt gör........

Jag är nöjd med min pålla som räcker till det jag önskar av henne. Jag har inga ambitioner att tävla på högrenivå :crazy:

Kul att du trivs med din häst! Det är ju det allra viktigaste! ;) Jag tycker inte alls hon har dålig stam, utan den ser helt okej ut. Ingen ovanlig stamtavla. Hon kanske inte har de allra finaste hingstarna i stammen, men om hon själv är en klippa så borde hon ju lämna bra avkommor. Vill du själv ta föl på henne, får du ta reda på lite mer om hästarna i hennes stamtavla och se lite vad det är för lustigkurrar och sedan hitta en hingst som kompletterar hennes negativa delar, såväl psykiskt som exteriört. Viktigaste frågan med avel är, vad vill du ha ut av avkomman? Vill du behålla avkomman själv och få en medelmåttig häst lämpad för skogsridning och lättare träning/tävling behöver du ju inte välja en hingst som för stunden är "inne" och som kostar skjortan. Då räcker det ju om du väljer en hingst med bra lynne och med helt okej gångarter.

Som sagt var så är ju inte ambitionen att ligga i de högaklasserna :) utan att ha en kompis till häst som man kan träna och tävla med på lokal/regionalnivå. Nu är det ju lite svårt att veta hur min pålla skulle ha sett ut om hon hade fått en bra start i livet :crazy: men hon hade ju inte den fördelen tyvärr. Jag köpte henne som 2åring då hon mer eller mindre såg ut som en åring. Hon var 147cm i mkh :( hon såg riktigt hemsk ut. Hon skulle nog ha varit några cm högre i mkh men blev i.a.f 163cm vilket är fullt acceptabelt.

Med val av hingst så är jag väldigt svag för Donnerfly :love: men jag tror inte att han skulle passa mitt sto.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka