ni som är duktiga här

mag

Trådstartare
har en arab som jag mest ridit i skogen med.Dock en del dressyr i höstas. Har haft henne i 10 månader och när jag fick henne hade hon stått ett halvår. Vi har tagit det väldigt lung, och hon är nu välmusklad och i otrolig kondition. Nu har jag äntligen fått paddocken upplogad och har ridit där en hel del nu. Det går jättebra och hon jobbar fint, tills det blir dags för galoppen,Jag tränar bara galoppfattningar och låter henne sakta av direkt, men jösses vad det går dåligt. Är det verkligen så jobbigt för de att galoppera i paddocken eller ?? Hon slänger med huvudet och småstuttsar och jag får vara glad om jag får stopp på henne. Ska jag strunta i galoppen i nu läget och bara jobba henne i trav eller ? Ge mig lite råd och tips tack.

Sv: ni som är duktiga här

har det varit så alla 10 månader, eller är det bara tillfälligt?

Om sistnämnda tycker jag du ska galoppera, inte bara sakta av direkt utan låta henne rulla på. Hon måste göra någonting hela tiden så hon kan konsentrera sig på något, rid ruter ess som ex.

Longera i galopp innan du sitter på så hon får springa av sig lite.

Du kanske kortar tyglarna och håller mer än i traven? släpp lite då, hon kanske känner sig "motad"

Ja har en unigefärligt lika dan häst som jag rider nu. Den måste jag låta arbeta lite själv för att orka hålla formen, annars stuttsar den bara

mer eller mindre har hon nog krå¨nglat i galoppen hela tiden, fast aldrig när vi rider ute i teränngen då rullar hon på så fint. Hon blir liksom stressad i paddocken just i galoppen.Har just funderat på att longera henne en stund ska kanske prova det.

Om hon går bra ute så rid där i början och sedan i slutet då hon har gått bra kan du gå in i paddocken och ta något varv, utnyttja hela banan på något varv och sedan var nöjd om det går fint.

Beröm är ju sedan grunden till det mesta

Men om det inte går särskillt bra så är det en dag i mogon också, eller så prövar man något nytt :D

har själv en arab som mer eller mindre hade stått i mer än ett halv år. Så när vi köpte henne så hade hon ingen kondition först och stor mage. I början körde vi för hårt med henne och för mycket i padocken så dagen efter hade hon svullna ben.
Så ta det lungt träna mycket ute!
T.ex. klättra, gå i skogen och gallopera ute istället för i padocken!
Bygg upp henne så och när det känns bra att galoppera ute så kan du prova att tillexempel longera i padocken (i galopp) och sen galoppera med henne lite smått.

Jag tycker nog att du ska låta henne galoppera för det låter som att hon är skitpigg och med Mycket energi....om du låter henne galoppera av sig och få henne framåt så kommer hon nog vara mer inställsam till ridningen sen och lyssna på dig!
Lycka till!

Mitt arabsto börjar strula i galoppen så fort hon har en sadel som inte ligger 100%. Det märks tydligast när jag rider på böjt spår.

Så det kan vara ngt att kolla upp. Araber brukar ju annars generellt trivas med att ligga i galopp.

Hej!

Jag har själv en arabkille som har samma problem.

Mitt tips till dig är att bygga upp henne från marken, dvs tömköra. Gå en kurs i tömkörning, det är i allmänhet det bästa sättet att muskla en häst på.
Börja där, o sen när du tränar på dina galopp fattningar, bryt inte av direkt utan låt henne galoppera på, sakta mjukt av och beröm.
Gör samma sak igen, skritt -> trav-> Galopp ->trav->skritt.
Målet är att få henne lyhörd. när dessa parier klaffar kan du fokusera på huvudet och formen. Det är jobbigt för henne att bära sig på böjt spår i galopp, och araber har så mkt temprament också...
prova med en gramantygel eller gumisnodd, spänn dock inte in henne eller tvinga ner henne på form. Men det kan vara ett bra stöd.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?