Ni som äger stora hästar!!

cajsa

Trådstartare
Jag har en fråga till alla er som äger stora och tunga hästar (kallblodsraser). Hur gör ni med skoning vs barfotagång??
Jag har ett stort och tungt sto (korsning med shire), som jag har varit tvungen att ha skodd i vinter pga underlaget. Det funkade sisådär då hon var tvungen att skos om var tredje,fjärde vecka med nya skor pga att hon slog sönder broddarna i gängorna :cry:, eller bara tappade skorna. Brukar ha henne barfota under somrarna, men vi har mycket grusvägar som vi rider på och jag märker att hon inte vill trava då, förståeligt.
Min fråga är: Ni som skor, hur gör ni för att dom inte ska tappa skorna eller broddarna? Ni som har barfota: Funkar det med boots på så tunga hästar, och skulle vara intressant att veta vad ni har för boots? Min häst har helt runda fötter och då finns bara en sort och välja på :(, tyvärr.
Tacksam för ideer, då jag står rådlös.....

Sv: Ni som äger stora hästar!!

Hur kan gängorna gå sönder om brodden sitter som den ska o i en 10 mm sko:confused:
Ni hade väl väldigt mkt snö till på köpet?

Min häst är bara stor o relativt tung o går barfota bak mellan varven. Har skor bara när slitaget blir för stort eller när brodd behövs.
Boots är inte att tänka på.
Tar av skorna utan att verka o den kan gå en period o sen skor igen......
Den sliter helt plant.

Fram är den alltid skodd.

Är den ung?
då brukar tappskor komma frekvent.

Till att börja med så måste jag ju tipsa dej om vår bumlingtråd här på Buke
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1016954
Där diskuterar vi det mesta som rör våra bumlingar o livet runt dem.....

Nu till dina funderingar! Vi har 3 shirehästar o har inte några som helst problem med att de slår av broddarna, då använder vi ändå vanliga 3/8" brodd. Jag vet inte om du också använder det, i såna fall så kan kanske prova att byta upp dej till 1/2" brodd som då har betydligt kraftigare gänga.

2 av våra kan gå barfota på sommaren men den tredje är som din ömfotad på grusvägen så han går skodd året om. Men oftast har vi alla skodd året om då de går mestadels på grusvägar o det sliter ner hovarna mer än de växer.
Vi har väldigt få tappskor o de vi har brukar vara på vår o höst då det är geggigt i hagarna....:eek:
Har din häst bra hovkvalité så kanske du skulle prova att byta hovslagare o se om de sitter bättre.. Det är ju faktiskt skillnad på hur olika hovslagare gör sitt jobb. Har den dåliga hovar så är det lite svårare. Det finns olika preparat som ger bättre hovar o de fungerar olika bra på olika hästar, beroende på vad som orsakar problemet....

Jag tycker helt klart att din häst behöver skor när den ömmar och inte bara boots. Ta ett snack med din hovslagare om ditt problem och kan inte han/hon hitta en lösning så hitta en hovslagare som kan. Alla våra hovproblem med våra nordisar löstes när vi hittade "rätt" hovslagare. Inte första gången han skodde men efter ett tag när han lärt känna hästarna och hur de funkar och vilket behov de har.

Min kille har holländska nior på tassarna och halvtums brodd tror jag att de heter. Funkar ganska bra. Skor var nionde vecka på vintern och var sjätte/sjunde på sommaren. Kan gå barfota på sommaren men sliter fötterna lite väl mycket eftersom vi också mest har grusvägar. Brukar kunna ha honom barfota ett tag men då rider jag bara (annars kör jag också) så att jag kan hålla mig huvudsakligen på stigar etc.

Han har slagit av två brodd i vinter. I båda fallen var det broddar som han slagit på tidigare så att gängen tagit lite skada och därför satt brodden väldigt konstigt - sannolikt aningen snett.

Hästen i fråga väger närmare 900 kg enligt veterinärens uppskattning och är således ingen lättviktare, går på asfalt, hårda stallgolv, lerig hage höst och vår och tja - alla förekommande underlag. Dock har han bra hovkvalitet vilket gör skillnad.

Vad använder din hovslagare för söm? Min gjorde ett försök att komma undan med mindre söm en gång och då satt skorna dåligt. Nu är det J10:or som gäller!

Nu är det snart dags för betessläpp så i kväll ska jag göra ett första försök att få AV skorna... det brukar vara kämpigt... phuuuu....

*kl*
Jag har skor fram och barfota bak, vanliga brodd o skos med 8 veckors intervall, har aldrig varit med om att brodden går av, och hon har tappat 3 skor totalt på 10 år :)
Jag tror att du du kanske bör fundera på och kolla efter annan hovslagare :o
elelr ta ett riktigt snack med den du har!

Hon är öm fram, så därav skorna fram, men bak har jag inga problem, skulle hon ha det hade jag dragit på skor bak med, jag rider på blandat underlag utan problem :)

Det var kämpigt men det gick!

Barfota runt om :bump: Han måste ju vara barfota bak till betessläppet till helgen och eftersom det är dags att sko om egentligen (var för en vecka sedan) men det är ju liksom ingen idé så får det bli nödvarianten att dra av skorna och raspa bort lite.

Fast raspningen sparade jag tills i morgon. Han var tillräckligt trött på matte efter avmaskning, skabbehandling, dusch och avplockande av skor...och jag var rätt slut jag med.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 932
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick...
2
Svar
24
· Visningar
3 311
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025