Ni sam satsar på höga poäng på 3-års/4-års

pastejja

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur ni som satsar på högre poäng på löshoppningen lägger upp träningen. Tittade på löshoppningen på 4 års, och det är flera som verkar nöjda med att bara visa att hästen kan ta sig över hinder på ett hedersamt sätt och väljer att stoppa där, även om det troligen finns mer hos hästen, medan det finns dem som satsar högre. Hur mycket skiljer egentligen träningen här? När börjar ni att träna dem?
Lämnar ni bort hästarna för att förbereda eller tränar ni själv? Med eller utan instruktör?
Många frågor.. Men jag har en 1,5åring där hemma som jag vil skynda långsamt med.
/U

Sv: Ni sam satsar på höga poäng på 3-års/4-års

Vi vill gärna att ha så höga poäng som möjligt:D målet är alltid diplom.

Första gången hästen löshoppar är den oftast bara några veckor gammal och gör det helt utan krav, bara följer mamma över några små miniskutt. På så sätt blir hoppning introducerat på ett positivt och naturligt sätt.

Först på vintern när hästen ska bli 3 år (dvs ca ett halvår före treårstestet) börjar de hoppas regelbundet, ca 0,5-1 ggr/vecka. Innan dess hoppas de i mån av tid, för det mesta bara hemma i paddocken. Då är det låga hinder för att befästa vad den förväntas göra, och ge den självförtroende, det ska inte kännas svårt eller skrämmande att hoppa.

3-åringarna har tidigare åkt till ridhus och varit med på löshoppningskurs, eftersom hela biten med att åka transport och träffa andra hästar etc är väldigt nyttigt. 3-åringarna i år ska matchas på alternativt sätt, men bara för att den tränaren inte varit speciellt bra, annars är det ett bra sätt att verkligen komma iväg och göra det regelbundet. Har de hoppats lite smått hemma som yngre tycker jag personligen att det är onödigt att åka med en 2-åring på löshoppningskurs regelbundet, men det finns de som gör det.

Eftersom vi anser oss veta vad vi håller på med:p:angel: sköter vi träningen själva. Men det är ganska vanligt att leja bort delar av träningen och då även visningen på 3-års/4-års. Man ser tyvärr en hel del dåliga visningar där hästen inte alls kommer till sin rätt.

Jag tycker man kommer väldigt långt med sunt förnuft, och genom att lära hästen rätt från början. Följande mycket enkla grundregler gör löshoppningen till en trevlig upplevelse för både häst och människa:
Följ hästen (med långpisk) hela vägen fram till, och över hindren.
Och följ hästen EFTER hindren, den ska landa i galopp och galoppera genom hela kortsidan innan den ska stanna.
Vi brukar klappa om och berömma hästen men inte ge den havre. Det kan man såklart göra, men då ska man ha i åtanke att man inte matar den med godis på visningen, så den bör ändå vara van vid att det inte alltid vankas havre.

Tycker absolut du kan löshoppa din 1,5-åring, men inte för ofta och inte med för höga krav. Lagom för en 1,5 åring är att skutta över två små hinder, och galoppera före och efter hindret, samt acceptera att bli fångad och ledd.

Har löshoppar en av mina två -08or.
Det var i somras och bara för att vi ändå hade det uppställt här hemma.
Hon gick då tillsammans med sin äldre kompis (extramamma) som tog det i lugnt tempo. Hon skulle bara följa med över ett par gånger vilket hon gjorde väldigt bra.
Först bara bommar på marken och sen två kryss. Sluthöjd ca 40 cm kanske.

Två åringen jag har började jag löshoppa ett par gånger i somras han med.
Sen nu i höst har han fått åka till ridhus och löshoppa lite mer kontinuerligt. Hade nog väntat ett tag till om han inte skulle visas i höst(syftar på kontiuniteten, hoppat skulle han gjort ändå).
Tycker att det är nyttigt för dom att åka iväg på nya ställen och se sig om i världen:idea:
Han hoppar nu upp till 110 cm och studds för att träna smidighet.

lånar tråden lite för att ställa lite mer frågor ang löshoppningen. Hoppas det är ok?!?

Jag har två 1,5 åringar som jag tänkte jag skulle börja lite smått med nu i vinter, men är inte helt hundra på hur jag ska göra...

Jag hade tänkt att löshoppa(eller snarare skutta bommar på marken) dem tillsammans, är detta dumt?
De är båda hoppade någn gång med mamma alt x-tra mamma. Den ena tar det med förtjusning, men den andra tycker det är väldigt läskigt:eek:, om det beror på anlag eller på annat vet jag inte, men den som tycker det är läskigt är dressyrstammad:p

Jag har haft draghäst till båda mina första gången. En äldre ruttinerad som tar det med ro. Och dom har bara skuttat över bommar och ett litet kryss på kanske 40 cm som avslutning

Tack för era svar, det låter ju hoppfullt ;). Ska bli roligt att komma igång och arbeta lite lätt med henne. gjort Jag är ju ingen mästare på att löshoppa, men jag har ju gjort det. Vad har ni för avstånd mellan "babyhoppen"? Förresten, finns det någon bra löshoppningssida att bli inspirerad av?
Klass 1 eller diplom hade ju varit himla roligt..:D

Och trådlån är givetvis både ok och mycket välkommet! :)
/U

Jag har en 2-åring som förhoppningsvis ska visas nästa år. Håller på att rida in honom just nu (har suttit tre gånger på honom i skritt och tränat start/stopp och höger/vänster hittils) och om en månad ungefär så ska han helvila fram till nästa år när det är dags att komma igång på riktigt.

Han har varit med och löshoppat nån gång i våras och nu longerar jag mycket över cavalettin (lätt att göra lite och ofta då man inte måste bygga fram massor). Till våren ska han vara med på löshoppning för instruktör (som förhoppningsvis även ska visa honom för hand + vid löshoppningen på 3-års testet då instruktören är äldigt duktig och det ger lite extra plus i kanten hos domarna) och även på hemmaridklubben.

Ska man bara lattja lite med en bebishäst så räcker det med mini-räcke/cavaletti eller en hög med bommar att kravla sig över eg. Mest så de förstår principen... galopp - hopp - fortsatt galopp - stopp :)

Senast ändrad:

Har en 07:a som vi funderar på att visa. Hon är uppsutten nu, skrittad, travad rakt fram samt löshoppad ett tiotal ggr. Allt beror på hur hon växer och hur hon utvecklas. En del hästar man ser är inte mogna att gå treårs... Tyvärr kan inte många vänta..

Däremot tycker jag man ser allt högre kvalitet på fler hästar gällande förberedelser till testerna...Heja

Jag hade tänkt att löshoppa(eller snarare skutta bommar på marken) dem tillsammans, är detta dumt?

Det har jag gjort med tvååringar som känner varann väl, och det har fungerat bra. Tidseffektivt också;)

Det har jag gjort med tvååringar som känner varann väl, och det har fungerat bra. Tidseffektivt också;)

mycket tidseffektivt:D

Men vad bra! då behöver jag inte oroa mig för mycket att jag gör någon som kan strula till det i framtiden!

delvis kl

avstånd för -08or? samma som stor häst eller mer åt d-ponny mått?

Jag har en 2 1/2 åring som löshoppat lite till och från sen 6 månaders ålder. Hon är jättesnäll och har förstått va de går ut på, har aldrig stannat. Men hon har inte så bra bakbensteknik. Hoppar gärna lite jämnfota med bak och river ofta hjälphindret men hoppar sen fint på oxer. Hon bryr sig inte det minsta om att hon river, så hon är inte rädd om benen. Tips på att förbättra detta ?

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Hoppning Jag har en valack på 3 år. Insutten som 2,5 åring och fick sen vila nov-feb. Därefter har jag ridit in och satt grunderna. Skritt trav...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024