Ni med stoiga ston..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Krokodilen
  • Startdatum Startdatum
K

Krokodilen

Jag är väldigt grön på detta med betäckningar.. Vi har haft hästar i över 15år men nästan bara pojkhästar :)

Hjälp mig nu alla avelsbuke proffs!!

Det jag undrar...

Jag har ett sto på 5år Hon är fullblod/halvblod (Goldmine-Utrillo). Hon går allmänt under namnet bålgetingen ;)nä men hon är mkt "stoig" När saker blir jobbiga piper hon, sparkar i väggen och har ett jävla humör. Hon är noga genomkollad av veterinär så hältor och sånt är uteslutna.
När hon vill är hon kanon att rida. Hon är även rejält sur i sin box, både bits och sparks där men snäll som ett lamm att hantera om jag ställer henne i gången. Då vill hon kela och står alltid helt lös Hon är ingen stjärna i ridningen utan en trevlig hobbyhäst med lite större talang för hoppning. Skulle gärna betäcka henne med en dressyrhingst även om jag mest gillar att hoppa.

För att komma till saken.. vi är lite sugna på att betäcka henne men jag vågar inte riktigt tänk om det kommer ut en jordgeting:eek:
Vad har ni för erfarenhet.. är det "slumpen" eller befaras min rädsla
Arg mamma=arg bebis?

Ska tillägga att aveln skulle ske helt för eget bruk. Man kan inte sia om framtiden men tanken är inte att avla "för att tjäna pengar" utan för att våran andra häst börjar bli till åren och vi vill ha en efterträdare till honom.

Har även en fråga till. Mitt sto har lite tendenser till att brigardera.. Ganska mkt när jag red in henne men nu är det bara lite kvar och det får jag nog leva med.
Hur ärftligt är det? Hennes mamma och syster gör det inte..

Är det dumt att avla på ett sådant sto? Jag tycker hon har väldigt många bra sidor men det finns ett par dåliga oxå.... kanske finns för många fölisar redan efter oseriös avel kanske inte behövs fler gahhh blir knäpp...

många frågor... jättetacksam för svar..

MVH LINDA

ett par bilder har tyvärr inga extriör utan "kläder"
IMGP8365.jpg

IMGP8676.jpg

ETTANNFK3.jpg

Sv: Ni med stoiga ston..

Funderar på varför du vill avla på just henne och vad av hennes egenskaper som du anser värda att föra vidare? Känns när du beskriver henne som en häst med mest negativa sidor?
För om du vill avla på henne så är det hennes starka sidor som du vill förstärka, så du måste komma fram till vilka dom är.
Och om du vill sätta dressyrhingst på henne så använd då en hingst som både rör sig och kan hoppa just för att du ansåg att hoppningen var hennes starkaste sida. Så detta är ett sätt för dig att minska risken att få en häst som varken rör sig eller hoppar.

Och jag skulle tror det finns en risk att hennes humör kan komma från Goldmine**, när du beskriver henne låter det som du beskriver en unghäst efter Goldmine** som jag var med och red in och grundutbildade. Var också ett sto med massor av humör.

Och just det där med hur mycket av sitt temperament som stoet nedärver tycker jag det är väldigt stor skillnad, verkar som vissa ston alltid får kopior på sig själv medans andra är det ingen avkomma som ens påminner om stoet. Så med ett sto som det inte finns några avkommor på vet man aldrig vad dom ger.

/Camilla

Jag kan bara hålla med Camilla. Tror att det bästa för er och även troligen det billigaste är att ni istället köper ett färdigt föl. Det finns en hel del för den som bara vill ha en trevlig häst. Hur prisbilden ser ut är ju lite olika från år till år men jag har i år sett annonser med vad som verkar vara passande föl i prisklass från 20 000. Vilket är mindre än vad det flesta föl kostar i rena produktionskostnader.

Jag har ett likadant sto som står och sparkar och är tjurig om man står utanför boxen,går man in eller ställer upp henne på gången är hon hur nöjd som helst.
Hon har en 1-års hingst(valack nu) e.Bocelli som är hur lugn och go som helst och när hon hade honom i boxen och hon gick in i brunst såg man hur hon kollade så han inte va i närheten när hon bara va "tvungen" att sparka i boxen,hade kameran uppsatt en tid efter fölning oxå.
Hon fick ett stoföl i år också som va jättelugn och mysig som tyvärr dog på djursjukhuset(se annan tråd om det).
Ska betäcka henne tidigt nästa år igen med Don Romantic som stofölet va efter,hon fick 9,8,8 på gången på fölvisningen.
Visst man kan köpa ett färdigt föl för då vet man ju hur det ser ut men vad är mer underbart än följa dräktigheten och sen va med på fölningen och se underverket från början,så go for it!!!!

Tack för ditt svar..

Att jag funderar på att betäcka henne beror självklart har hon många sidor som jag gillar, annars skulle jag sälja henne. När jag skriver att hon är en medelmåtta häst är det inte så att hon är dålig på något sätt men inget man siktar på SM med hon har satt lite nollor upp tom
1m och hon är när hon vill jättetrevlig att rida. För mig är en häst som går max LA/LA precis lagom..
Problemet är ju som sagt att hon är väldigt ojämn i sitt humör.

Sen skulle det säkert vara både mer ekonomiskt och ett säkrare kort att köpa en fölis:laugh: men lite mysigt är det ju med en avkomma efter sin egen:D.

Jag har hört ungefär lika många säga att en del ston lugnar ner sig när dom får bebis och en del blir värre och likaså med avkommerna. Var nyfiken på era personliga erfarenheter. Men självklart krävs det både en eller två funderingar innan. Säkert vet man ju som du säger inte förens man ser en avkomma

Min tanke är ju att vara väldigt noga i mitt hingstval i så fall (vilket jag antar att dom flesta är:D) men just att man inte tar en hingst som kännt ger skarpa avkommer.

Jag har oxå hört att Goldmine ger lite sånna fnölisar..

Jaa får fundera lite, iof tidigast aktuellt till om 1-2år

/Linda

Tack ska du ha:D

Kul att du fått så bra fölisar beklagar förlusten av den ena...

Hur är ditt sto att rida, är hon sur då med?
Jag brukar fundera på om det bara bottnar i osäkerhet på mitt men hon är rätt dominant i allt..hage, hantering utan att backa om man säger så haha så det känns inte så ..

Men det är ju precis som du säger känns mysigt och kul att få en "egen" avkomma

**fundera fundera;)**

Tack ska du ha:D

Kul att du fått så bra fölisar beklagar förlusten av den ena...

Hur är ditt sto att rida, är hon sur då med?
Jag brukar fundera på om det bara bottnar i osäkerhet på mitt men hon är rätt dominant i allt..hage, hantering utan att backa om man säger så haha så det känns inte så ..

Men det är ju precis som du säger känns mysigt och kul att få en "egen" avkomma

**fundera fundera;)**
Hon är triangelmärkt nu sen 3 år tillbaka efter en skada men hon va inte alls stoig att rida tvärtom kunde jobba hur mycket som helst,va väldigt framåt men blev "lagom" när hon brunstade.
Det finns ju faktiskt ston som är lugna men som kan få jobbiga bebisar så man måste nog prova ändå ned ett föl iallafall och sen hålla tummarna.
Man kan ju börja tidigt med att handskas mycket med dem när de är små.
Mitt sto va inte alls beskyddande när hon fått sina,hon litade nog så mycket på oss och jag tror att det smittade av sig på bebisarna.
Jag tycker att du ska ta ett och se vad det blir!
Det är underbart att få föl!!!:idea:
Lycka till med vad du beslutar dig för!!!

Hej!

Jag har betäckt ett sto e Master ue Stanford med Chagall i tredje led i år. Hon är nu dräktig för första gången med Last Liberty. Hon är född 98 och har inte tidigare haft några föl. Hon har också ett "vasst" humör vilket tenderar i att hon skickar sparkar då och då mot boxgrannen, surar emellanåt vid borstning, och är allmänt stöddig i hagen mot kompisarna. Har också hört att ston kan lugna ner sig och bli mer harmoniska efter att de fått föl. Man kan ju alltid hoppas på detta. Men framförallt att humöret inte nedärvs till hennes avkomma! Personligen tror jag att man med mycket pyssel och kel kan påverka om man är med från första början!
Har även hört att Master ston kan ha lite humör, men vet ej om detta stämmer över lag? Kan även ha med hennes uppväxt de första 2 åren att göra då hon gick i en större flock och inte fick tillräckligt med mat. Jag och min syster köpte denna häst då den omhändertagits av polisen. Det kan ju vara sånt som påverkar att hon har ett tjurigt humör särskillt när det vankas mat....

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Lite luddigt kanske :D Men jag gör en liten analys av mitt sto och på något sätt har jag fått för mig att jag vill ha in lite fullblod...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka