Ni med "självlastande" hästar

Z

Ztrawberry Zling

...hur har ni burit er åt för att lära dom/er det??
Det är mitt mål att hästarna jag har mer eller mindre självmant ska vilja gå på. Jag har en unghäst och en envis 17-årig isis som det inte är några egentliga problem med att lasta, en person leder och två går bakom och håller under rumpan och så är dom i princip inne. Ingen av dom blir heller stressad av lastandet eller åkandet, så att få dem till att kunna gå på mer "självmant" ser jag egentligen inte som ett problem, men hur går man tillväga? Jag är livrädd att göra något fel som gör att det blir problem!
Jag har ännu ingen egen transport att kunna öva dagligen på, ska man istället åka iväg till någon som sysslar med detta på professionell nivå innan man gör något själv tro...

Sv: Ni med "självlastande" hästar

Jag har en unghäst som var skitjobbig att lasta i början (han åkte ju inte så mycket de första åren), men det är bara att ha tålamod, vara konsekvent och bestämd så går det att lära dem. Mitt mål var att jag alltid skulle kunna lasta, köra och lasta av själv - vilket går som en dans nu.

Det man måste utreda först är ju VAD det är som krånglar med lastningen, och sedan ta reda på VAD det beror på. I mitt fall var det bara ovilja. Han hade helt enkelt bestämt sig för att inte gå in i den där lådan. När han insåg att det inte riktigt var han som bestämde det så gav han upp och då var det bara att fortsätta. Nu går han in själv, jag leder honom upp på lämmen och sen får han gå in själv, både med mittenväggen undanvikt och uppställd i mitten. Sedan stänger jag, i min egen takt - han ska stå där tills jag säger att han får gå ut, och så går jag runt och sätter fast honom i bommen. Likadant när jag lastar av. Jag gör honom lös fram först, sedan går jag bak och öppnar, han får INTE gå ut förrän jag säger till.

Det du bör börja med är att låna/hyra en transport under en längre period, du måste kunna öva lite varje dag. I övrigt tror jag att du, som känner dina hästar bäst, kan känna av vad de klarar av och inte.

Lycka till!

//C

min var också lite knepig att lasta i början, pallnitade på lämmen. men efter ett tag då vi åkte ut regelbundet o tränade blev han självlastad av sig själv .. upptäckte att det faktiskt var roligt att komma ut o se världen lite :)
så från början hade jag alltid en som kunde putta på honom lite bak, och när han gick in fick han en morot. så nu är det inga problem alls. känns mera som det är mera tur än skicklighet från min sida att han är så lättlastad -eller så har jag tur som har en så klok ponny :D

Har en som älskar att åka transport. Han bokstavligen springer in så fort man öppnar luckan och när man är ute och rider och ett släp kör förbi stannar han och gnäggar efter det. Inte efter någon häst som är där inne utan hans "matgnägg". Han är väldigt matglad och eftersom vi alltid har gett honom mat i släpet efter att vi lastat och dessutom kört långsamt så förknippar han släpet med trevligheter (mat) :smirk:. Dessutom så tycker han det är väldigt roligt att komma till nya platser så med honom har vi aldrig haft några problem. Älskar den ponnyn, är sååå okomplicerad :love: .
Hans syrra var mkt värre i början. Inte att hon var rädd för släpet utan bara en fix ide att hon inte skulle gå in. Henne gav vi också mat när hon kom in men för att få henne dit så tog vi hjälp av hennes lilla mamma och linor. Men hon är också såpass smart att så snart hon fattade att man fick mat när man gick in så blev hon hur snäll som helst.

Jag har aldrig lärt en häst att gå in i en transport själv men skulle jag behöva göra det så skulle jag nog börja någon helt annanstans än vid själva transporten.

Jag skulle börja med att göra hästen van vid att gå med löst hängande grimskaft. Kunna låta den gå bakom mig - men även skicka den framför mig så att jag kan gå vid bogen eller vid bakbenen och den ändå går bredvid mig framåt.

Sen skulle jag skicka hästen framför mig i alla märkliga situationer jag kunde komma på. Över broar, mellan hinderstöd, under tvättlinor med kläder eller pressenningar hängandes, in genom stalldörrar, in i trånga utrymmen.
Helt enkelt göra hästen van vid att jag ibland går före och ibland vill skicka hästen före.

Då blir det inte så dramatiskt när jag väl väljer att skicka den in i en transport.

ETT: hästen måste förstå att fram betyder fram i ALLA lägen, även när det är "besvärligt".
TVÅ: hästen måste förstå att det är absolut förbjudet att tränga människan (ofta försöker den med vänsterbogen), i det här läget kan man få hävda sitt "område" rätt tufft. Jag föredrar att ha långt grimskaft eller en longerlina som jag kan vifta med så hästen backar undan. Om den går på mig så får den även känna hur repet känns.
TRE: Ta det lugnt och ge hästen uppgiften (=gå in i transporten) och låt den lösa det själv. Påminn om hästen verkar sluta tänka på uppgiften. Strunta i om hästen går på sidan eller traskar på och av så länge den rör sig är den med på att ni arbetar.

20 min är det längsta jag fått hålla på första gången, oftast är det "inte gå på människan" som är svårast.

Några vänner har en ungehäst, vad kan han va, 2-3 år nu. När han var föl körde dom honom mycket i släp tillsammans med stoet korta bitar först. Mellan två hagar som ligger kanske 1 km ifrån varandra. Han var då inga problem att lasta. Så man bör nog börja tidigt!

Men sen har man ju inte alltid chansen till det. Samma person hade tidigare ett gäng shettisar som inte ville gå in i transporten. Men då fodrade han endast inne i transporten så efter ett tag blev han ju nästan översprungen så fort han började öppna luckan (ni vet shettisars matvanor ;) ). Men har man inte tillgång till egen transport kan ju det också blir svårt.

Min medryttarhäst, en 23-årig vallack går inte att lasta. Många har försökt länge utan resultat men där är den lastdrömmen borta för länge sen. Han rids dit han ska istället, då tävlas han ju inte.

Men som många skrivit tidigare tror jag du ska försöka göra det till en rolig och bekväm upplevelse, något att inte vara rädd för. Blir det mycket bråk vid transporten tror jag det är bättre att sluta och träna ledövningar någon annan stans så hästen inte kopplar ihop den upplevelsen med att åka transport. Och man ska faktiskt inte underskatta matens makt! hehe :D

Har aldrig behövt lära min å gå på själv de har han alltid gjort (om släpet har dörrar bak vill säga, annars e de lite bökigare). men så åkte han mkt både på släp å lastbil när han va liten åxå........

Det är ingen nackdel om man har tillgång till ett släp en liten tid om man skall träna hästen bli "självlastande".

För 13-14 år sedan började vi lära alla våra hästar att bli inskickade i släpet istället för att vi ledde in dem och har fortsatt med det.

Att vi började med detta var av ren lathet. Vi hade så lite bete hemma på den tiden att vi fick låna en hage nån km bort. Dock räckte inte betet så länge så vi fick alternera mellan hagarna några veckor i taget så det hann växa upp. Det var ett fasligt jobb att leda både unghästar och vuxna fram o. tillbaks så vi började köra dem med släpet. En dag knallade en av unghästarna in så fort vi kört in släpet i hagen och öppnat lämmen. Jäkligt praktiskt tyckte vi :idea: och satte igång att träna.

Vi tog det etappvis. Gick själv vid sidan av lämmen och ledde hästen upp på lämmen något steg och sen backa ner, upp igen och backa ner. Efter ett tag stod hästen med framhovarna inne i släpet och vi backade ut, in igen lite längre och backa ut. Lugnt och metodiskt, ingen stress, hästen fick välja själv hur långt den skulle gå in, det fick ta den tid det tog. Vi tyckte att vi tränade lastning och kom efter ett tag på att vi "på köpet" även tränade hästen att lugnt backa ur släpet utan att någon höll i grimskaftet. :smirk: Hade bla en av pållarna som alltid kom som skjuten ur en kanon vid urlastning, men det försvann helt efter att han gått upp och ner för lämmen och sen ut och in ur transporten allt längre och längre upp/in för varje vända.

Alla kom faktiskt hela vägen in första träningen, men så ägnade vi hela dagen åt det. Det blev mellan att knalla in direkt till ett hundrataltal gånger fram och tillbaks, beroende på häst (8 st från ettåringar till vuxna) innan hästen stod helt inne och fick lite godis av en medhjälpare där fram.

Även den som tog längst tid första gången knallade in efter färre och färre vändor för varje gång och efter 4-5 träningar gick det att skicka hästen hela vägen in.

Helt suveränt att vara själv och kunna skicka in hästen i släpet och att lasta ur genom en liten ryckning i svansen :D

Har man en häst som det blivit "fel" med från början när den lärde sig åka kärra, då är det ju så att den kanske aldrig blir den där lättlastade hästen, som självmant lugnt knallar in i kärran.
Och då anser jag att det bästa för hästen, är att använda sig av tex det du beskriver, två personer som går bakom med en lina.

Men har man en häst från början, då är det mkt lätt att "inte göra det svårt" så att säga.
För det första så måste ju den som hanterar hästen anse att lastning och åka kärra är ingen världssensation.
Och att få det att vara lika mkt vardagsmat som att gå till hagen, det får man ju endast genom att göra det ofta.

Låt det ta tid med unghästen när den ska lära sig lastas, och den kommer inte tycka lastning och åka kärra är ngt att hetsa upp sig över.

Jag har så där lättlastade hästar. Har tom en som jag fick rådet "du måste köra jätteförsiktigt i första vänstersvängarna, annars kastar han sig där bak". Samt att hästen vräkte sig bakåt innan luckan var nere.
Hästen i fråga har aldrig rumlat i kärran när jag eller ngn annan kört honom så länge jag ägt honom.
Varför han rumlade? Skitlogiskt tyckte jag, klart han tyckte det var trångt när han som är så stor klämdes in med en mellanvägg!
Och kasta sig ut? Det har aldrig hänt. Och jag har ändå haft honom i över 16 år.

Men jag har märkt att många hästägare tycker det är så jääääättestort att lasta och att åka med hästen! De tar fram lika mkt nerver som jag skulle göra om jag stod och väntade på att ropas upp för att starta SM!
Och givetvis så hetsar ju då hästen upp sig också.

Jag själv är ett lysande exempel. Min första häst stod alltid och rakade i kärran, och hade även ofta mkt bråttom ut första tiden jag ägde honom.
Men på den tiden var jag som ett nervknippe när jag lastade pga min orutin.

..*ler*... Det inlägget slog huvudet på spiken...
Jag blir verkligen jättenervös över det här med lastningen och jag vet att det är Mina nerver som kan ställa till det...inte hästarnas...
Om vi ser till unghästen så har inget gått galet till, hade bara åkt transport 1 gång innan jag hämtade henne. När jag hämtade henne tog det max 15 min innan hon var inne, jag avundas hennes förra ägares lugn vid lastningen! Ingen jäkt, inget bråk. Men dom vara vana, det är inte jag. MEN!, något som verkligen gjorde framsteg här i höstas när jag var iväg och löshoppade några veckor i rad, var den mentala träningen. Istället för att tänka "vad gör jag Om det inte går", så tänkte jag istället "att det går!". Vilken skillnad det blev!! (Även två alvedon kan lugna nerverna :angel: ....ett tips jag fick från min körskolelärare när jag skulle köra upp...)
Isisen, som näst sista gången jag lastade honom tog 45 min och en arg matte, gick nu bara rakt in (dock med två pers, och ett ihopknäppt stigläder som "handtag" under rumpan...annars kröker man ju ryggen).
Men jag ska nog göra så här att jag fortsätter med min medhjälpare ett tag till, eftesom det funkar, ska försöka låna släp och börja köra lite oftare. Sen ska jag börja jobba med framförallt unhästen vid handen och befästa kommandona bättre!
Tack för era tips, och fler tas gärna emot!

våra hästar har åkt transport sedan de var föl eftersom de åkte med mamma till hingsten mm så de har aldrig varit några som helst problem med dem. de e nu 4-5 år och har alltid gått på av sig själva. vet inte varför men de räcker med att jag går in och ställer mig så kommer de.

Men du är ju helt klart på rätt väg för att kunna lasta och köra helt problemfritt rätt snart!
Lycka till!

Jag har låtit "transporthetsiga mattar" öva på mina "lastningsläromästare" några ggr. Enligt de hästägarna väldigt bra.

Om du har en häst som litar blint (eller åtminstone med lite nedsatt syn) på dig i andra, kanske mer vardagliga situationer, så brukar det inte vara ett problem att få en självlastande häst. Är det däremot så att hästen inte litar på dig speciellt mycket, så kan du glömma det. Första gångerna kan det vara bra om man har med sig "nån som kan", tycker jag, som kan visa dig vilket kroppspråk du ska använda dig av, mer än vilken metod.
Den bästa tumregeln är att du ska ge hästen ett val, ett eller flera alternativ, för inga hästar vill bli tvingade. Den knepiga biten är att få transporten att framstå som det enklaste alternativet.

Min häst var inte så gullig i början, men sen fick jag reda på att tidigare när hon var liten så var de 7 pers för att lasta!!
Tre som drog in henne och fyra som lyfte bakben/tryckte in henne. Proceduren tog då ca 3 timmar...

Sen vart hon större... :smirk:

Jag fick lära mig ett nytt sätt att lasta... jag tog hjälp av en duktig NH tränare. (J.R).

Jag kan idag lasta själv, men vi har några egenheter.. :D

Hon måste få backa ut en gång innan jag kan stänga rampen, som för att kolla att det går... Jag måste vara noga med eftergift när vi går in i transporten, tar jag "för hårt" i grimskaftet uppfattar hon det lätt som att jag ska dra in henne igen och då går det bskåt.

Här tog det ett tag för mig att lära mig att inte envist hålla emot.. Man vet ju att om jag bett hästen att gå frammåt så ska den frammåt, ev. stanna men absolut inte baska! Det är inget fel i den tanken, men man måste se till situationen.. här är det te. x så att hon är rädd för att bli "indragen". Tar jag för hårt i grimskaftet(tävlingsnerver kanske) så blir hon rädd och backar. Om jag då "håller emot tills hon går frammåt" så backar vi ganska långt och hon blir onödigt uppstressad. Om jag i detta fall istället ger efter direkt och säger "sorry, tog för hårt" så stannar hon direkt och börjar gå fram själv istälet.. Men det tog ett tag..

Jag måste först gå med henne in i transporten och "kolla läget", sen backar vi ut och hon går in själv... En del hästar vill inte gå in med sin människa för att det blir för trångt, men min vill inte gå in själv..
...fast det tycker jag är helt ok ;)

Det här går ju att träna vidare på så får man bort även "egenheterna", men nu har jag i alla fall en häst jag kan lasta själv!

Jo.. om jag är stressad och hon inte vill gå in själv så har det hänt att jag får gå med henne in och sen gå ut "längs med" henne.. alltså inte ut ur transporten och runt, hon vill se var jag är.. sen kan jag stänga..

Det var min lilla story.. oj, vad långt det blev nu :o

Måste hålla med dig Kopparberg ;) :D

Jag har lättlastade hästar, även mångas hästar som anses vara svårlastade hag jag sällan haft problem att få in i släpet. Problemen ligger ofta hos människan som lastar hästen, inte hos hästen själv.

Jag lastar min med longerlinan fäst från grimman runt frambommen och sen tillbaks ut till mig, då kan jag stå bakom och putta på lite samtidigt som jag kan hålla linan spänd. ibland velar han lite men det tar aldrig mer än fem minuter, det blir bättre för varje gång!

Jag skulle aldrig locka in en häst i transporten med mat eller godis.
Då mutar jag in hästen, alltså den vinner över mig.
Transportträning är det enda som gäller.
Träna på att lasta på egen hand även när man inte ska iväg.

Så finns det ju hästar som bara tvärvägrar att gå in i transport för att de är tjurskalliga, de linar jag in.

så gör jag också på vissa hästar som lärt sig att gå in halvvägs typ och sen kasta sig ut.... *grr*

hej! jag bär mig inte så mkt åt alls faktiskt. Jag går ut med honom bakom mig, stirrar inte på honom, och går utan att rycka i skaftet. Att ha bråttom eller ha med sig stressade hästokunninga mammor när man lastar betyder krångel=) och sen bara vänta in hästen. Oftast stannar han bara till och tittar på transporten och sen följer han med mig på.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka