Ni med rid travare + galopp

TheHunted

Trådstartare
Tänkte bara det skulle vara kul att få veta vilken galopp eran häst har svårast med, höger eller vänster...

Sv: Ni med rid travare + galopp

höger....denna lilla gångart är vårt stora sorgebarn, otroligt mycket jobb med den...... eller rättare sagt galoppfattningar i höger galopp, otrolig svårt att fatta höger galopp på.

Girl fattar höger galopp utan problem, men vänster galopp existerar inte ens...

Höger utan problem, sitter som ett smäck. Men vänster går inte. Kan ibland då man tömkör, löshoppar i vänster varv eller när hon busar i hagen ibland.
Inga problem med kroppen, då hon är kollad. Det är bara jag som inte kan lära henne att befästa den uppsuttet...

Höger är nästan omöjlig, vänster något bättre. Han fattar alltid vänster ute, möjligen kan han ta ett par språng i höger när jag ber honom, men sedan byter han.

Senast ändrad:

TheHunted1 skrev:
Tänkte bara det skulle vara kul att få veta vilken galopp eran häst har svårast med, höger eller vänster...

Min upplevelse på de travare som jag ridit är att högergaloppen är svårast att fatta, plus att den kan se stelare ut. Däremot när man väl kommit över "spärren" så att säga är det oftast bättre kvalitet än i vänstervarvet.
I vänstervarvet blir det lätt lite sladd med rumpan och dylikt (att hästen skjuter ut eller in rumpan och inte spårar, kan bli lite mer fläng) och kvaliteten på galoppfattningarna brukar vara sämre.

Höger har min medryttarhäst svårast för

Tror det är höger då hon är svagare i den sidan..:)

Stoet har svårast för höger.
Valacken är inte ridhäst men han har lika lätt för båda.

Fattningarna är bletydligt svårare i höger galopp, men när man väl kommer igrån så är högergaloppen mycket jämnare. Men jag kanske är lite "skadad" efter 8 år med min förra travare som aldrig lärde sig vänster galopp alls.. :p

Höger är den jobbiga med ryttare...utan ryttare vänster...

Pinky väljer så gott som alltid höger galopp.
Har sett henne i vänster galopp i hagen en gång, men det såg en aning ansträngt och besvärat ut... :D

Hon ser dock mer och mer stabil och lugn ut i galoppen ju starkare hon blir, och det måste ju vara positivt.

Mina ponnyer är båda väldigt jämna, undra om det har med att den ena har svårt med vänster och den anndra höger, då måste jag anpassa mig och rida i båda varven. Alltså jag tycker om båda varven lika mkt och har lika lätt för dem. Och ponhyerna också. Dom kommer inte undan! :D

Höger.. Hon är mycker mindre sammarbetsvillig på högern!! Jooobbigt!

Höger, eftersom att jag är svagare i vänster och kan inte hålla ihop ytter lika bra i höger varv som i vänster.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama