Ni med reaktiva skalliga/bjabbiga hundar

hastflicka

Trådstartare
Hur star ni ut?:wtf:

Jag fick nya "grannar" (ar i Californien och bor i "husvagnen" pa 30 kvadratmeter) i dag. De har 3 eller 4 smahundar. Det var skalligt varre medetsamma de kom, men sedan gick jag och Miss Mandy pa langpromenad med hennes vagn sa jag horde inte. Nar vi kom tillbaka var det tyst, atminstone hordes de inte da de var inne. Nu i kvall har det skallt i snart 3 timmar:arghh: sa kommer ett kort uppehall ... bara for att ta i lite extra nar de fortsatter. Jag haller pa att bli galen och da hor jag dem svagt och pa avstand.

Positivt ar i alla fall att Mandy helt ignorerar dem nu igen. Hon hade borjat varna for smahundar (de har en formaga att rusa fram under nasan pa henne och skalla villt:banghead:) Hon borjade nu ocksa, men har gett up sa totalt att hon inte vaknade nar jag kom in i sovrummet for en stund sedan. lol

Sv: Ni med reaktiva skalliga/bjabbiga hundar

Man försöker så gott man kan att träna på det, annars ignorerar man det. Nu är inte min hund särskilt skällig inomhus, hon varnar när det går folk i trapphuset med ett litet bjäff. Det som är jobbigt med henne är att hon aldrig ger sig när hon väl kommit igång, det hon skäller mest på är dessvärre andra hundar.

Edit: Håller med Bison också, jag blir galen på att min hund bjäbbar på andra hundar. komplett galen. Jag skulle aldrig stå ut med en hund som var så i alla situationer.

Senast ändrad:

Det enkla svaret, jag gör det inte.
Jag skulle bli komplett galen på att ha massa skäll och bjäfs hela dagarna. Ägarna måste vara döva?

Jag har ju gått från en väldigt tystlåten ras, till en som är både väldigt pratig (gnöl, pip, knorr, mutter, höga lekmorr osv) och emellanåt har väldigt högljudda skall.

Det är inte kul med hundskall och jag försöker så gott jag kan att träna väck det, men det är inte alltid så himla lätt :) Min ena vill gärna vaktskälla direkt hon kommer ut i trädgården (typ nu är jag ute och alla ska veta det), men det förebygger jag så gott jag kan genom att jag alltid går med ut före henne. Den andra är istället en som skäller när hon leker med andra hunden (så fort båda blir lösa ute t ex eller om hon försöker få igång den andra hunden inomhus) och skäller även om hon triggas av vissa saker och det är svårare att bli av med tycker jag - men vi jobbar på det. Dock kommer dom aldrig bli lika tysta som min tidigare ras och till viss del har jag nog börjat vänja mig lite, men försöker jobba med det dagligen.

De holl pa i over 3 1/2 timmar.:crazy: Jag satt ganska langt ifran, det var stangda dorrar emellan och jag hade en varmeflakt susandes inne hos mig och musik pa. Jag skulle ha varit redo for en mental institution om jag hade varit narmare.:cautious:

Mina rottisar morrar ordentligt nar de leker ... och get ett eller tva varningskall da och da (Miss Mandy gor det, Princess Diva ar 9 manader och har skallt 7 ganger i sitt liv). Min Princess pratar dock mycket med gnall ... hon later som en osmord gammal dorr, men tystnar da man sager till.
Det hoga skarpa ljudet av smahundsskall skulle driva mig over kanten, ner i djupen av ett totalt mentalt "meltdown" om jag var tvungen att hora det hela tiden.

Huh, hundar som håller på i evighet och inte går att tysta alls (eller ingen är hemma ?) kan göra mig galen:nailbiting:

Du har mina sympatier, jag blir stressad av hundar som skäller och piper.
Jag har medvetet skaffat mig tystlåtna raser för att förhoppningsvis slippa skällandet. Sambon köpte sig en tax i somras men han är väldigt tyst, tror vinthunden haft en positiv inverkan. De skäller inte ens när någon knackar på dörren.
Däremot har jag en granne som driver mig till vansinne med att sitta och burna med sin fyrhjuling och köra runt, runt, runt, runt ladugården utanför. Han har plockat bort ljuddämparen för att den ska låta extra mycket *argh*

Det låter ju verkligen extremt, är du säker på att människan var hemma?

Men jag kan ju säga att det var skillnad att gå från Rottis till Papillon, Pappisen är mer... verbal.

de ar tva husvagnar bort ... och satt alla ute ... och lyssnade pa nara hall, sa att saga:cautious: Jag forstar inte hur de star ut. Jag anvander nu de bjabbande till lite special traning for mina.:p Miss Mandy har blivit attakerad av smahundar flera ganger och har borjat "spanna sig" nar smattingar bjabbar mot henne. Vi har nu gatt forbi 4 ganger redan sedan de kom i gar eftermiddag. Nu ska vagnen pa och vi ska ga forbi igen. Langsamt.:D

Man står inte ut. Således ägnar man hundens första tio månader i hemmet åt att rusa efter den och kväsa varje tendens till skall. Skitjobbigt och jag ville ofta kasta ut corgin genom fönstret. Men det lönade sig. Två år senare är hon en relativt tyst hund. Fortfarande när till skall, men det är inget okynnesskällande och hon går lätt att bryta.

Min lillstrumpa har lätt (läs jättejättejättelätt) till ljud & jag hade aldrig stått ut med att hon skällde så som du beskriver, det kan ju inte vara normalt att en hund står & råskäller i flera timmar bara sådär?
Min gör det om hon blir lämnad helt ensam, tyvärr, därför är hon aldrig utan någon människa eller min andra hund.

Annars när det kommer skall (larmande) bryter jag så fort det går - hon får tala om men sedan är det bra. Däremot är det svårare att bryta direkt när jag t ex släpper ut henne lös ur bilen, då är hon så glad att hon liksom "skäller av sig" ett par gånger - men det kan jag leva med, och blir hon alldeles insane in the brain räcker det att be henne kamma sig eller kasta en godis på marken. Det är larmandet & vaktandet som kan driva mig till vansinne, & det har verkligen blivit oerhört mycket bättre med hjälp av "jag hör dig, "thankyouverymuchnufårdugärnahållasnattransåfårduenkaka".

När hon kom gapade hon som en dåre på både människor & hundar man mötte också men det är i princip helt borta, helt ärligt vet jag inte hur jag gjorde där. Tror mest att jag hade mig & min andra hund emellan den lilla & dem vi mötte - det skapade uppenbarligen den tryggheten hon behövde för att hålla truten...

Men jäklar vad märkligt :crazy:. De kan onekligen inte ha alla hästarna i hagen.

De har satt upp en liten compost galler hage utanfor sin RV och jag misstanker att de kanske lamnade hundarna ute och satt inne sjalva? Jag ska kolla i kvall om de fortfarande skaller ... da gar jag och mina pa promenad.:D

Ja, herregud jag har vid det här laget nästan helt förträngt att ceasar var en vrålapa det första året. Visst gafflar han en del (bortsett från hundmöten då låter han) men de flesta tycker att han är "så snäll och tyst"!!!

Jag är dessutom skadad av rottisen. Det kunde gå veckor mellan skall. En gång skällde han till två gånger på samma kväll och det minns vi fortfarande....

Haha precis sa ar Princess Diva. Hittills har hon skallt 7 ganger i sitt liv. Miss Mandy ger ett eller tva skall nu och da for att gora mig uppmarksam pa att nagon kommer eller att ekorrelandet sitter pa fonsterbleket och stirrar pa henne, men det handlar om ett par skall per vecka kanske.:cautious:

Jag kom faktiskt pa i forrgar att jag har undvikit vissa situationer med Mandy da hon sakta borjade spanna sig infor vissa hundmoten och ibland aven i andra situationer. I gar och i dag har vi varit ute med vagnen. Det ar svart att spanna sig nar man drar en vagn ... aven om det ar hundar innanfor staket, mindre an 50 cm fran dar man gar, som skaller som darar och gor utfall mot staketet.:sneaky: I dag tittade hon pa dom (en flock pa 3 hundar) sa vi tog en extra runda sa hon gick forbi 4 ganger.:p Sedan ignorerade hon de andra tva tradgardarna med hysteriska hundar innanfor staket.:D

Ja vid hundmöten hemma i våra kvarter så vrålar Ceasar fortfarande. Och visst skäller han mycket mer än mina andra hundar någonsin gjorde men rent generellt har jag nästan glömt hur gräslig han var.
Jag visste ju att tibbar är "larmhundar" men inte att han skulle gapa över allt han upplevde. Jag trodde jag skulle få tinitus första gången jag skulle klippa klorna...

Men det har faktiskt gått att styra upp riktigt bra till den grad att folk faktiskt tror att han är en tyst hund:-):-)

Min ena var så då jag fick henne. Jag stod inte ut. ;)
Det tränades fort bort. Jag bor i lägenhet. Vi kan inte ha det så utan att jag blir vräkt. :p

Utöver att jag inte vill höra sånt själv.

Min första hund, en cairn var en riktig vrålapa, mina pudlar tyckte jag var tysta, skällde inte på folk i trappuppgången, men lät lite när det plingade, mellanpudeln pep när han var uppspelt, typ vid hundmöten ibland, den stora kunde en del vid bus, med både två och fyrbening.

Beardisen, är så tyst så jag måste ibland dubbelkolla att han är i huset. 2 ggr har jag hört honom skälla, på några månader. Inte ett boff, över att folk knackar eller liknande heller.

För min del fungerade pudlarnas "ljudvanor" fint, cairnens var jobbiga, han skällde så ffa då det kom folk och gick knappt att bryta, men beardisen är nästan för tyst ;)

Hundarna ar inne i en husbil, med en husbil mellan den och oss. Och de skaller och skaller och ... :crazy: SA, nu har jag beslutat att det ar ett utmarkt traningstillfalle.:p Mandy har lessnat pa alla smahundar som kommer rusande mot henne och skaller. Eller rattare sagt, hon har lessnat pa smahundar och forvantar sig att de ska komma rusande mot henne och skalla sa hon sager ifran innan det hander. Jag tog ut hennes vagn (det ar svart att konsentrera sig pa tva saker samtidigt:p) och vi har nu kort vagn runt de har vagnarna flera ganger. Forst gick vi tva varv ... 4 ganger vi passerade smahundarna som skallde mer hysteriskt an annars och kastade sig mot kompost gallret. Det verkade som om manniskorna dar inte uppskattade det :angel: Om blickar kunde doda och sa vidare, men jag log glatt och halsade, sedan pratade jag nog mest med Mandy. Sedan gick vi ner langst gatan och gick forbi tre tomter med villt skallade hundar innan vi gick tillbaka och gick forbi de sma igen, men de tog in dem redan efter forsta varvet den gangen.:grin:
Jag passar pa att ga forbi bade med Mandy och Diva flera ganger om dagen ... sa jatte praktiskt med traningstillfalle sa nara. Mandy blanger lite, men hon spanner sig inte alls, sa det fungerar. Nu galler bara att uppehalla moten med obnoxiously ouppfostrade smahundar dar hon valjer att ignorera hundarna istallet for att bli irriterad och saga ifran. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
4 396
Senast: hastflicka
·
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 559
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
2 195
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Mandy och Diva fick prova pa "dock diving" for nagra veckor sedan nar vi var i Californien. Mandy hoppade bara i fran rampen som ar pa...
2
Svar
26
· Visningar
2 000
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar