Ni med majsorm!

Q

Qwyxz

Hur har ni inrett erat terrarium?

Jag blir tokig! Överallt står det att man ska ha antingen värmematta, värmelampa, värmekabel, spotlights, värmeslinga, ljusramp, lysrör, UV - ljus o.s.v. för uppvärmning och ljus o.s.v.

Jag har NOLL koll på VAD man använder till uppvärmning av terrariet och VAD man använder för att det ska bli ljust i terrariet. Det står ALDRIG hur många spotlights o.s.v. man ska ha, eller STORLEK på värmemattan eller ANTAL WATT på värmelampan o.s.v. Och VAD är egentligen bäst av allt detta? Vad ska man välja? Och sist men inte minst VAR ska man placera allt?
En del av terrariet ska ju vara varmare än den andra delen, hur fixar man det? Hur får man rätt temperatur i terrariet?

Hjälp...Ni får gärna berätta vad ni använder för utrustning till ert terrarie, hur många ni har av varje "grej", var ni placerat dem, antal watt de är på, hur stora de är o.s.v.

Gärna bilder också...

Sv: Ni med majsorm!

Jag använder endast värmespot i en änden oftast eftersom alla våra terrarium står i samma rum blir rummet i sig varmt. Det går inte att svårt att svara på vilket styrka du ska ha på lampan. Du får helt enkelt se till hur varmt eller kallt du har runtom. I vissa fall kan man behöva både värmematta och lampa men knappast nu på sommaren.

Sen beror det såklart på hur stort terrarie du har. Till våra största har vi värmespot och lysrör för att ge ljus i hela terrariet.

Mitt råd. Kolla hur varmt det är i terrariet utan något i. Efter det så kollar du såklart upp hur varmt det ska vara under solplatsen och köper den spot du tror behövs. Det finns ingen anledning att köpa en spot i djuraffär, dom är mycket dyrare, en vanlig glödlampa eller en reflektorlampa funkar bra, men tänk på att du kan behöva se till att ormen inte når lampan och därmed kan bränna sig

..och sedan utöver detta ett UV-ljus, då den inte är till för värme, utan D3 vitaminbildning och kalciumupptag.

Jag har aldrig använt UV till majsorm. Det finns säkert delade meningar om behovet dock

Men med andra ord duger detta till en majsorm:

* 1 terrarium, 120x50x60 (LxBxH)
* 1 värmematta, som är på dygnet runt i en del av terrariet
* 1 värmespotlight, som är på 12 h/dygn i samma del av terrariet
* 1 termometer

Duger det? Märker man att det blir för kallt/varmt/ljust/mörk, så får man väl ändra efterhand. T.ex. köpa till en till spotlight o.s.v.

Sedan tillkommer ju självklart något gömställe, t.ex. en omkullvält lerkruka, en vattenskål/badplats, någon gren att klättra på o.s.v.

Men ang. bottenmaterialet, fungerar Toa - Lätt smådjursströ?
Tidningspapper ska ju tydligen fungera och Toa - Lätt är ju i princip endast papper och damm- samt parfymfritt.

..och sedan utöver detta ett UV-ljus, då den inte är till för värme, utan D3 vitaminbildning och kalciumupptag.

Jag har hört att nattaktiva djur ej behöver UV - ljus. Detta då dessa ändå gömmer sig i mörker under dagen då solen lyser ute.

Jag tycker du verkar väl förberedd. Kolla dock så det inte blir en för hög värme med både matta och lampa. Är det ett glasterrarium du har köpt?

Ska du köpa en helt liten majsorm? i sånna fall rekkomenderar jag inte ett sånt stort terrarium att börja med

Underlag, jag användes blandat till mina, bark funkar bra och är lätt att få tag på, toalätt gillar jag inte alls fast många gör det. Annars använder jag hummus, det är ungefär som torv fast det dammar inte och det packar sig inte lika lätt, eftersom dom gillar att gräva lite tycker jag det är ett bra underlag. Även aspflis funkar bra men det brukar va hiskeligt dyrt :cool:

Vad vill du ha för majsorm? hane/hona, morph? storlek?

Jag tycker du verkar väl förberedd. Kolla dock så det inte blir en för hög värme med både matta och lampa. Är det ett glasterrarium du har köpt?

Ska du köpa en helt liten majsorm? i sånna fall rekkomenderar jag inte ett sånt stort terrarium att börja med

Underlag, jag användes blandat till mina, bark funkar bra och är lätt att få tag på, toalätt gillar jag inte alls fast många gör det. Annars använder jag hummus, det är ungefär som torv fast det dammar inte och det packar sig inte lika lätt, eftersom dom gillar att gräva lite tycker jag det är ett bra underlag. Även aspflis funkar bra men det brukar va hiskeligt dyrt :cool:

Vad vill du ha för majsorm? hane/hona, morph? storlek?

Men om man stänger av värmelampan på natten...Räcker det med enbart värmemattan, som värmekälla då? Det märker man väl i och för sig om man mäter temperaturen...Men brukar det räcka? Annars får man väll köpa en värmeslinga till den övriga delen av terrariet för att få upp värmen, eller?

Det blir ingen nu men antagligen inom en snar framtid. Därför vill jag samla på mig info, så att jag är väl förberedd när köpet väl sker.
Jag hade i alla fall tänkt mig ett glasterrarium eftersom de är (enligt vad jag har hört) lätta att hålla rena.

Nej, jag hade inte tänkt mig en liten majsorm utan helst en "vuxen" i början, som har lite mer rutin på hur ofta mat ges, vilken storlek o.s.v.
När man har en växande orm måste man ju själv avgöra storlek på maten, hur ofta man ska mata den o.s.v. Dessutom är de väl allmänt svårare att utfodra, de matvägrar väl lättare t.ex., eller?
Jag känner i alla fall att det känns lite enklare att "ta över" en äldre orm och få restriktioner från den förra ägaren om hur stora byten den äter och hur ofta o.s.v. I alla fall nu i början när man "känner på" ormlivet. Det känns som om man behöver mer erfarenhet för att avgöra när ormen ska gå över från musunge till vuxen mus, när man ska börja ge ormen mat mer sällan o.s.v. Fast det kanske inte är så svårt?

Jag har alltid haft handjur. Den enda hona jag hade var en hamsterråtta, som jag sålde efter någon månad. Jag fungerar bäst i hop med hanar. Så...En hane är att föredra.

Storleken spelar väl ingen större roll, gärna en lite större orm. Helst får den ha en röd färg också.

Jo, aspflis har jag funderat på...men hur är det med ohyra? Kan inte sådant följa med aspfliset? Det slipper man ju oroa sig över med Toa - Lätt...

Hmm ska se om jag får med allt :D

Jag har ingen värme alls under natten, särskillt på sommaren brukar det inte behövas eftersom man har rätt varmt i lägenhetern. Men det får man kolla lite själv. Jag gillar träterrarie bäst. Men med en majsorm kan glas funka mycket bra också.

Som sagt föredrar jag hummus framför aspflis också. Men att det skulle komma ohyra med aspflis tror jag är mycket liten risk. Jag tycker toalätt är jätteful för det första, och dessutom känns det som ormarna inte kan gräva rundor i det lika bra.

Skulle jag vara du hade jag köpt en lite större majs, kanske inte vuxen men en majs på året gammal vet man mer om matning och att den har funkat som den ska. Maten kan verka knepig i början men man lär sig snabbt. Det är ju alltid bra att ha nån att fråga när man väl köpt ormen. Du kan alltid höra av dig till mig, jag har fött upp några majsormar så maten har jag koll på iaf :p
Vill du ha en röd orm så är det nog Amel (albino) du ska leta efter, väldigt vanliga och billiga
skriv privat om du vill ha min msn

Jag har hört att nattaktiva djur ej behöver UV - ljus. Detta då dessa ändå gömmer sig i mörker under dagen då solen lyser ute.

Jo. Det låter logiskt. Dock finns det kanske saker vi ännu inte vet....
Själv har jag haft mest kameleonter, och de är ju dagaktiva, så där har det alltid funnits UV. UV:t skadar inte majsormen, men möjligen ekonomin...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka