Ni med lösdrift

jassica

Trådstartare
Jag har lösdrift åt mina hästar, ingen stallgång där jag kan sadla etc, och ingen sadelkammare. Det är ett gammalt gris/kalvstall så gången som finns mellan boxarna är inte ens en meter bred.

Utanför boxen har jag ett "utrymme" där jag förvarar mina saker, ni som har lösdrift och inte några direkta bekvämligheter, hur har ni löst det med förvaring? Bilder är mer än välkommet.

Tack på förhand
/ Jässica

Sv: Ni med lösdrift

ååh det skulle jag också vilja veta faktiskt :)

vet att en vän har en gammal arbets barack med saker i.

javisst skuller vara kul och få se bilder hur människor med lösdrift har löst det med sin utrustning.

Täcken, benskydd etc har jag brevid boxen, men sadlarna har jag för tillfället inomhus.

Vi har dubbelgarage, så på ena sidan ställer jag pållen när han ska skos/borstas/sadlas osv :rofl:
Sen har vi en maskinhall som sitter ihop med garaget, där har jag höet och lite utrustning (Täcken, benskydd och annat som inte används så mycket) i en garderob.

Sadel, träns, grimma, vojlockar osv har jag inne i hallen i en garderob. Något täcke brukar ibland hänga där också. Resten av täckena är i källaren, där det är lite varmare :)

Vi har för tillfället tillgång till varm sadelkammare men vi vet inte hur länge vi får ha det så vi funderar på att bygga in en box och ställa ett element eller liknande där. Tar gärna också emot tips. :D

De mesta har vi i en vanlig box men just lädret behöver ju vara varmt.

Vi har dubbelgarage, så på ena sidan ställer jag pållen när han ska skos/borstas/sadlas osv :rofl:
Sen har vi en maskinhall som sitter ihop med garaget, där har jag höet och lite utrustning (Täcken, benskydd och annat som inte används så mycket) i en garderob.

Sadel, träns, grimma, vojlockar osv har jag inne i hallen i en garderob. Något täcke brukar ibland hänga där också. Resten av täckena är i källaren, där det är lite varmare :)
Precis vad jag tänkte också... Ett skåp borde man ju kunna bygga upp längs en vägg. Där har man en sadelhängare, lite krokar för träns och så och i andra delen av skåpet har man hyllor för förvaring av ryktgrejor, täcken och andra bra att ha saker. Om det lätt kommer fukt in i skåpet köper man cellplastskivor (sådana man isolerar betonggolv med) och limmar dem på insidan av dörrarna och i väggar och golv. Finfint tror jag det skulle kunna bli. Fram med hammare och spik bara:banana: Själv har jag nöjet att ha en sadelkammare redan. Kommer bara med idéer

Svarar alla.

Det där med skåp/ garderob är ju jättebra, jag har för tillfället en stor skohylla där jag lägger täcken, och lådor från ikea där jag har lindor etc.

Jag har just flyttat hem till lösdriften igen, efter att stått i "riktigt stall" 1 år, och jösses vad bortskämd man blir!

har inte ännu, -men snart- en lösdrift. den ligger ½ km fr vårt hus.

Alla täcken, och saker man inte använder varje dag, kommer bo i ett rum i källaren här i huset.

Håller även på och bygger hö-förvaring bakom garaget (sambon är måttligt nöjd nu när hela garaget är fullproppat av hö :angel: ).
Det är rundbalar hö, så vi kommer köra upp en åt gången till hästarna.

Uppe vid lösdriften hade jag bara tänkt ha det allra viktigaste, dvs ett träns (syntet så det inte påverkas av vädret) med syntetbett (så hästen slipper få iskallt bett i munnen nu i vinter), borstar och förstahjälpenlåda.

Skulle gärna ha ett litet förråd med t.ex en sadel, ett träns, och det nödvändigaste uppe vid lösdriften, men vi får se hur det löser sig.

När hovslagaren kommer så får hästarna vackert stå i garaget :angel:

Förra vintern hade jag dem i en annan lösdrift, men då fanns det ett stall 50-100 m bort, där vi hade all utrustning.
Och maskinhall där höet förvarades. Mkt enklare, och hästarna trivdes, men nu med lösdriften som vi håller på och bygger så kommer hästarna 3 mil närmare mig :banana: .

vi har fått en gammal husvagn som ej går att köra att ha våra grejor i. sne har vi visserligen stall mm men den e himla smidig då det ej fryser i den =)

Vi tar in och borstar hästarna i ett garage där jag också har alla hästarnas grejor. Till vintern ska jag ställa ett element i snickarboden och ha det som sadelkammare.

Huserar för tillfälle med mina saker i vårat varmgarage. Höet ligger uppe på skullen. Men planen är ett mindre stall med en box (sjukbox etc) stallgång och sadelkammare, som ska stå klart under hösten. Så då flyttar jag ur garaget med prylarna :)

Jag har sadelkammaren i en bod på tomten. Det kan nog hända att det blir minusgrader där ibland men jag har inte sett att lädret har tagit skada. Om det är väldigt fuktigt därinne (blöta täcken odyl) så brukar jag ha en kupèvärmare på ett par timmar.

Hästarna pysslar jag om i carporten och höet har jag i en gammal hästtransport. Jag hämtar ofta så det hinner inte bli dåligt.
Allt är väldigt primitivt men hästarna mår bra och trivs och det är väl det som är viktigast?

Jag har mina saker inne i ladan å höet på loftet å ska bygga box i utrymmet brevid ladan för min sambo har börjat invadera ladan m åkgråsklippare,4 hjulingen å div verktyg å skit :( Så då ska jag flytta in alla hästsaker där å sen har ja trappa upp till loftet å höet därifrån så d gynnar mig bättre nu när man tänker efter :)
/Jen

min kompis hade ett "anti-frost" element i sin barack. det var alltid varmt och behagligt :)

Hej Bukefalister, ny här.
Jag har en 2 stora gatusandlådor med prylar o täcken i. Rymmer massor. Sadlar o träns hemma i lekstugan, bökigt att packa i o ur bilen varje dag...
Såg i veckan i Bauhaus utskick ett litet trädgårdsskjul man bygger upp mot husväggen. 220x200x80 cm och 2000 kr. Jag funderar på att skaffa sånt och få en liten sadelkammare på ligghallens baksida...

Jag köpte en arbetsbarack som jag renoverade (de hade haft höns i den) och har belysning och ett element i. En av mina bästa investeringar. Ställer bara upp elementet om jag behöver torka någonting riktigt blött. Sen är det ju bara att flytta baracken med bilen om det skulle behövas.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Polibek
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 748
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix