Ni med långhåringar :)

G

Galore

jo, min lille kisse får "klumpar" i pälsen, någon som vet varför samt "förebyggande". han har inte haft det tidigare...
Det låter som om jag är dåligkattägare nu va:(

aja. Tacksam för svar :D

Sv: Ni med långhåringar :)

Han är antagligen smutsig i pälsen.
Min tidigare långhåriga bonnis med enormt mycket underull fick badas ofta och kammas varje dag..
Var han på långpromenad (kastrerad!) och var borta någon dag så var det ett helvete rent ut sagt att få ordning på pälsen.
Fick hel raka honom tre år i rad på försommaren så han slapp allt vad borstning hette, för han var väldigt håröm.
Så, bada och håll rent i pälsen, kanske torr shampo på de värsta ställena lite då och då? (jag har aldrig testat)
Eller fram med rakapparaten. Smidigast. :angel:

Och nej, du är ingen dålig kattägare för missen fått lite tovor i pälsen.

Sv: Ni med långhåringar :)

Jag har också ett långhår, som hade tovor innan jag fattat hur jag skulle sköta pälsen. Numera blir det aldrig några. :)

Gör såhär: Klipp bort tovorna med sax. Var två pers, en som håller och en som klipper. Försök reda ut dem om det går, det är ju vinter och funkar inte att ta bort för mycket. Köp en riktig kattborste och gå lös på pälsen, borsta även i ljumskar och "armhålor" där det ofta blir tovor. Bada med kattschampo. Borsta igenom igen när katten är torr.

Sedan får man hålla efter pälsen och borsta så ofta som det behövs, man märker efter ett tag. För min kissen gäller ett par gånger i veckan, men när hon vårfäller blir det två gånger om dagen! Samma sak med bad, man ser på pälsen när det behövs.

Om katten inte gillar borstning kan man testa köpa en annan. Jag har två st, en som ser ut som en karda och en som ser ut som en liten kratta, med rörliga piggar. Krattan ser läskig ut men är jätteskönt. Den tar underull bra men inte så bra för överhåren, där är kardan bättre.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
968
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 117
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama