Ni med komplicerade unghästar...

M

Mariika

Har fått hem en 5 åring nu. hon är väldigt social och trevlig att handskas med, men vid ridning så blir hon ofta väldigt stressad och blir lätt istadig, vill inte gå framåt helt enkelt och spejar efter alla möjliga ljud, eller så börjar hon bocka när hon tycker att det blir för mycket.
Jag tror själv att det kommer bli bättre när hon har fått mer muskler och har vant sig mer med att jobba (är inte så mycket riden, har mest blivit "strö" riden under året)...
Men ni som har varit med om samma situation, hur kom ni ur den? malde ni bara på, eller gjorde ni några speciella övningar?

Tilläggas kan att utrustningen ligger bra och hon är frisk, så alla de svaren undanbedes vänligt, men bestämt! Önskar konkreta svar, alltså inte en massa teorier. För det har jag redan :crazy: ....

Sv: Ni med komplicerade unghästar...

rid och tömkör mkt i skog o mark, gärna med äldre lugna hästar som hon känner sig trygg med, då får hon både själv förtroende och bygger muskler.
Var envis o ge dig inte om hon inte vill gå fram, bli inte elak utan var bara bestämd och så massor med beröm när hon gör rätt, unghästar kan ju vara lite luriga och trotsiga.
Lycka till

Min hade backnings fasoner när jag köpte honom för ett år sen, dvs började tvärbacka när han inte ville/bjöd inte framåt om det var ngt som han var osäker/rädd eller inte ville ge sig på. Förra ägaren hade yngre döttrar som fått rida, själv hade hon allmän tidsbrist och han blev riden/hanterad i hast och sporadiskt. Han är skarp i huvudet och hade nog snabbt kopplat att det gick att använda som metod.

sket i allt vad bana/padock/ridhus hette första 2 månaderna och red enbart i skogen för att få tillbaks framåtbjudningen och komma på hur hästen funkade. Han backade och hade sig en del här och där i början, ledarskapet fick jag ta in på de "små" detaljerna eftersom jag inte kan vinna styrkemässigt över honom, så jag tränade mycket smådetaljer, flytta sig undan mig för tryck/kommando, alltid gå bakom mig, stanna när jag stannar om jag så tvärstannar, vända när jag vänder. osv osv. När han backade fick han backa in i något om det var lämpligt, tex slyskog, "snälla", ej djupa diken osv. Övriga regeln var att han aldrig fick vända eller backa för saker, dock var det OK att han fick stanna och titta en stund om det var ngt som han tyckte såg skumt ut.

När ledarskapet satt och han upptäckte att det var OK att kika på saker och ingen "tvingade" honom så mycket som han nog hade trott, så försvann backningarna. Han har inte backat eller burit sig åt sen dess, är idel framåtanda och tycker det mesta är skoj. Dock får man fortfarande vara noga med smådetaljerna i allt man gör, för att behålla ledarskapet befäst.

5 åringar är ofta i en :devil: ålder, inte alla men många, så det är bra att hålla i bakhuvudet också att det kan vara en tillväxt fas. Hjälper dig att hålla huvudet kallt och inte få för bråttom eller göra för stor grej av saker, det gör ofta problemet större än det behöver vara.

Sen tycker jag att "istadighet", brist på bjudning osv, snarare är tecken på att unghästen känt sig pressad, att det kanske gått för fort fram, än att den inte är riden/hanterad så mycket... men du undanbad dig teorier så jag ska stanna vid den meningen, men det är min åsikt.
lycka till! :p

Senast ändrad:

Mariika skrev:
Har fått hem en 5 åring nu. hon är väldigt social och trevlig att handskas med, men vid ridning så blir hon ofta väldigt stressad och blir lätt istadig, vill inte gå framåt helt enkelt och spejar efter alla möjliga ljud, eller så börjar hon bocka när hon tycker att det blir för mycket.
Jag tror själv att det kommer bli bättre när hon har fått mer muskler och har vant sig mer med att jobba (är inte så mycket riden, har mest blivit "strö" riden under året)...
Men ni som har varit med om samma situation, hur kom ni ur den? malde ni bara på, eller gjorde ni några speciella övningar?

Tilläggas kan att utrustningen ligger bra och hon är frisk, så alla de svaren undanbedes vänligt, men bestämt! Önskar konkreta svar, alltså inte en massa teorier. För det har jag redan :crazy: ....

Det kan finnas en rad olika orsaker. Dels att hon inte är tillräckligt musklad för att orka bära både sig själv och dig. Då får du lägga mer energi på markarbete. Vilket jag tycker man alltid ska göra med alla unghästar, alltså bygga upp deras muskler ordentligt från marken först. Man kan inte lära hästen/få hästen att bära sig korrekt med en ryttare på, det måste man först lära utan ryttare, från marken. Det säger sig självt tycker jag. Över lag tycker jag man ska lägga mer tid på markarbetet eftersom det man inte kan utföra/göra från marken med hästen kan man inte heller göra från ryggen.

Sen är din häst i en ålder då det händer en hel del i hästens mun. Mellan 2,5-5 års ålder kan man få problem med tänderna hos hästen eftersom det som sagt händer en hel del då, mjölktänderna ska bort och de riktiga tänderna ska upp mm. Kan även ha problem med tex vargtänder, hakbett mm. Ta ut en riktig hästtandläkare till henne som kan kolla upp det för säkerhets skull. Sen bör man inte ha något i hästens mun innan de fyllt 5 just pga detta med tänderna. Man kan både markträna och rida med tex kapson, sidepull.

Tack för de konkreta svaren. fick flera nya inblickar.
Svar på era funderingar kring detta....

-> Bison.
Tömkörningsutrustning är beställd och beräknas komma inom en vecka. Har tömkört andra hästar och vet hur bra träning det är :idea: ...

-> Mackan.
Dina metoder och upplevelser verkar stämma bra överrens med mina. Förra sommaren när jag hade samma häst så backade hon mycket för att komma undan(?)... något hon dock inte har gjort nu, hon kom i lördags så hon har inte varit igång så länge hos mig så de gamla "problemen" kanske dyker upp igen
Att hon skulle gå för fort fram i sin utbildning har jag väääldigt svårt att tro då enda sedan hon reds in vid tre års ålder har tränats lååångsamt och har inte (så vitt jag vet från ägarens sida) blivit alltför pressad. Det enda jag kräver av henne just nu är att hon ska skritta en bit på en grusväg (brist på skog) utan att hela tiden stanna. Jag har dessutom märkt att det mest är i början, de 100 första metrarna ungefär som hon krånglar mest, sen brukar hon lufsa på bra... Jag måste även tillägga att jag blev tacksam över att du inte tillförde dina egna teorier. Anledningen till att jag inte ville att folk skulle skriva sina olika teorier är för att få bort "lyckosökarna" de som aldrig kanske tränat en unghäst, men som tror att de kan allt ialla fall. du verkar dock vara en person med skin på näsan som vet vad du pratar om :bow:

-> Yes
Att hon har lite brist på muskler stämmer som du nämde. Jag har därför gått mycket med henne. Gick även mycket i början bara för att hon skulle få vänja sig vid omgivningen. där hon kom ifrån så är det mest skog. Hos mig är hon mer inne i ett "samhälle", mycket traktorer, lador med kor, grisat, barn etc. som kan upplevas stressande.
Jag håller helt med dig om att markträning är den ultimala lösningen. Hon är mycket arbetad, som sagt, genom att jag gått med henne, hon är även vääääldigt mycket longerad under många år och där smyger hennes fina steg och form fram. Hon hon blir väldigt avslappnad och harmonisk, går som en klocka och verkar till och med tycka om att bli longerad :smirk: ... Tömkörningsutrustning är beställd och jag väntar på beställningen. Så mer markarbete väntar henne :devil: ...

Det du nämde om tänderna var bra. Inte så där "flyktigt" svar som man brukar få. Man vet ju att de har vargtänder och så, men att man inte bör ha ett bett i munnen innan hästen är 5 år har jag facktiskt inte tänkt på. :crazy: ...

Ingen mer som har några komentarer att ge??? :bow:

jag märker snabbt på min häst när han tycker att något är tråkigt, då brukar han bete sig lite sådär (dock bockar han ej)
brukar prata uppmuntrande till honom så han gör det jag bett honom om, fast i mindre skala (kanske hade tänkt trava några minuter men då får det räcka med en halv) och brukar sedan byta till en annan övning
tänker man tillbaka senare så är det oftast så att jag och hästen tränat mycket på det där han inte ville göra, eftersom han tröttnat
funkar fint att göra så, han är alltid framåt och villig att göra det jag ber honom om
vet många som skulle påstå att jag gör fel, att det bara är att ta fram spöet eftersom han minsann ska lära sig att lyda - men jag vill hellre att han gör det jag vill av egen fri vilja. och för varje gång han gjort något litet trots att han egentligen inte ville (och sen fått massor av beröm) så blir han ännu mer positiv tills nästa gång
jag tycker att det är viktigt med beröm, ser allt för många ryttare som hela tiden förutsätter att hästen ska göra rätt hela tiden - och när den inte gör det så spöas den fram och blir rädd, sen när den väl gör det den skulle så får den inget beröm alls

en kompis till mig har en häst som bockar mycket så fort hon kräver något av honom, och eftersom hon då alltid snabbt sitter av och leder honom hem så har han ju lärt sig att det funkar alldeles utmärkt att göra så.
ska man då se skillnaden på hur jag och hon gör så blir det följande: om hästen bockar för att jag försöker jobba honom på voltspår i en mer samlad trav så skulle jag inte ge mig förrän han har travat åtminstone ETT varv bra, och sen räcker det med trav för den dagen - för då har jag slutat när det går bra och han blir glad och positiv av berömet han fått. bockar han med henne så stannar hon honom, sitter av, går hem = hästen tycker att det var ett enkelt sätt att slippa arbete
jag ser ingen anledning att fortsätta traggla runt på denna volt efter det där, för då kanske han gör likadant igen och blir ÄNNU svårare att få fram i en bra trav när jag vill och då kan det till och med bli så att jag MÅSTE sluta när det går som sämst, och det är verkligen inget jag gärna gör

luddigt inlägg, men du förstår säkert ändå

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 769
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 322
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka