Ni med hästar som har magsår!!

M

mirona

Har ett halvblods sto som har fått denna diagnos magsår men inte direkt nån orsak till att det vart magsår :mad: :mad: så nu försöker jag forska runt lite i detta..

Vad ger ni dom för foder och vilket försöker ni undvika??
Vad var anledningen till att era hästar fick magsår??
Vad fick ni för behandling?

Min fick en medecin som heter Gastro*ard i 30 dagar skulle hon äta den och den var svindyr 2000kr för 7 st sprutor/var tvungen att ta ut 2 gånger. :devil: :( men den var också väldigt bra efter avslutad kur så har jag inte sätt några syntom på att hon skulle ha fått nå återfall :D :D så det var ju helt klart värt pengarna!!

Sv: Ni med hästar som har magsår!!

Har hört.. eller ja.. det va en häst här som fick magsår av vitlök.
Det ska man alltså inte ge, då det är för starkt för hästens mage.
Därav anledningen till att det finns i mer "utspädd" form just gjord för hästar.

Stress kan va en annan faktor.

Mvh Lisa

min häst har ätit häst-vitlök¨och stress det vet jag men hon är ju inte speciellt stressad och så kan dom få det av för lite grovfoder men det är bara det att hon fri tillgång på..

hmm.. foderbyte, byte av hage/hästkompisar. Nån växt i hagen?
Det är ju inte alltid dom visar stress heller.

mvh Lisa

Jag har henne hemma på gården med en minishettis och det finns inget att äta i den hagen dom går i nu, det är bara jord..

Kan ju va nåt ämne i jorden då..
Hästar har ju en benägenhet att sätta i sig både det ena o det andra..

hon har fri tillgång på grovfoder 24H om dygnet

Du skriver att hon inte är speciellt stressad..Alla hästar visar inte all stress utåt, de kan ha en inre stress som ställer till stora problem och som kanske enbart visar sig genom att hästen har bekymmersveck över ögat.

okej jag får kolla det men jag skulle även vilja höra lite om foder av dom som har magsårs hästar vad dom ger för något...

Jag kan rekommendera proequo (proviva för häst). Använder detta sedan min häst fick magkatarr i mars 2005. Han blev behandlad med gastrogard först. Han hade fått en virus och slutade äta. Enl djursjukhuset så börjar hästar utveckla katarr efter 8 timmar utan grovfoder. Katarren gjorde att han åt jord vilket ledde till risk för sandkolik. Han får också 1 dl loppfrö per dag för att säkra magen. allt har fungerat bra sedan dess och jag vågar inte sluta med proequon och loppfrö.

fjodur skrev:
Jag kan rekommendera proequo (proviva för häst). Använder detta sedan min häst fick magkatarr i mars 2005. Han blev behandlad med gastrogard först. Han hade fått en virus och slutade äta. Enl djursjukhuset så börjar hästar utveckla katarr efter 8 timmar utan grovfoder. Katarren gjorde att han åt jord vilket ledde till risk för sandkolik. Han får också 1 dl loppfrö per dag för att säkra magen. allt har fungerat bra sedan dess och jag vågar inte sluta med proequon och loppfrö.

Vart köper man proeqon

Beror lite på var i landet du bor, jag köpte på Regiondjursjukhuset i Helsingborg.

kolla deras hemsida: www.proequo.se
där står adress och telnr till tillverkaren

lycka till
kazam

fjodur skrev:

Åh vilken bra info!
Min nordis troddes också ha magsår/katarr efter ett kolikbesök på över en vecka på klinik... Hon åkte in pga svår förstoppning men ville inte bli bättre trots att flear dagar gått plus att hon gnisslade tänder och vet. trodde på magsår och satte därmed in en behandling - vips så var hästen pigg igen bara efter 1-2 dygn med magsårsmedicin (Nexium).
(de kollade aldrig med gastroskopi om hon verkligen HADE det men det verkade ju så)

Iaf jag fick bara rekommendation att ge henne linfrön utöver 1 veckas ytterligare behandling med nexium. Inget om att det är viktigt med en massa grovfoder! Det VET jag ju NU att man ska göra (ge en massa grovfoder, helst fri tillgång) men då fick hon tyvärr knappt 1kg ts/100kg... :crazy: :cry: . Pga min okunskap (hon höll sig ju i hull på det men...)

Jag är rätt säker på numera varför min häst fick problem med sin mage och inte minst magsår... :crazy:

Liknande trådar

A
Hästvård Ett ämne som intresserar mig mycket, då jag misstänker narkolepsi hos min häst. Har inte fått någon diagnos av veterinär utan gör...
Svar
13
· Visningar
2 489
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 073
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 704
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 895
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama