Ni med hästar i åldern 18+

Casteloro

Trådstartare
Hur rider ni och hur håller era hästar? Återkommer till en annons med en till synes trevlig häst, men hästen är ganska gammal. Jag har inte ringt och hört mig för, men varenda gång klickar jag bort och tänker att den är för gammal för att köpa. Köpesumman är liksom en fis i rymden, men jag tänker hur hästen kommer orka och hur länge den håller. Mina ambitioner är att lära mig mer, och ur den synvinkeln så kan det ju vara ett riktigt bra alternativ med en riktig läromästare. Men en häst i åldern 18+, orkar den träningen en gång i veckan och tävling någon gång per år? (dressyr)

- Och jo, jag vet att jag skrivit om detta förut, men jag blir inte klok :crazy:
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Jag tränade och tävlade hoppning och FT på min ponny tills han var 22. (Ingen FT-tävling sista åren, eftersom han fick gå med storhäst när jag var för gammal.)

Han blev 26, så hade jag bott kvar hemma och kunnat hålla igång honom hade han nog tävlat lätta klasser ett par år till.

Ridskolan jag jobbade på hade hästar som gick i verksamhet och tävlade lätta klasser när de var 20. En av våra fräschaste var också äldst i stallet och gick lektioner dagligen vid över 20 års ålder. Det viktigaste i det läget är att de kan hållas i rörelse och tänder och foder funkar så att de inte faller ur. Både ridskolans och mina egna hade mycket hagvistelse och stora ytor att röra sig på. Rida hårt en timme om dagen och sen stå still tror jag sliter rätt bra på en stelnande äldre häst.
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Har ett halvblod på 19 år som jag haft på foder i ett år nu. Tränar dressyr varannan vecka och har väl tävlat tre gånger nu i höst och lika många gånger i våras. Han går ute dygnet runt, om det inte är busväder för då får han stå inne. Han tycker inte det är jätteroligt på banan, därför tränar vi inte varje vecka. Men rent orkesmässigt så är han starkare nu än när jag fick hem honom för ett år sedan. Han rids ca fem gånger i veckan, i skogen, med mkt lösgörande varierat med klättring och barbackaturer.
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Beror helt på hästen.
Har själv en gammal hög född -95. Ponnykorsning med historia av EMS och fång.
Vi gjorde vår sista (planerade) tävlingssäsong förra året, men enbart pga att jag hittat en yngre och mer utvecklingsbar förmåga.
Gammeltraktorn är nu "pensionär" och går kanske i snitt 45 minuter 4 ggr/vecka. Oftast framför vagn, i alla gångarter och alltid ute på vägarna.
I mina ögon är han som sagt pensionär, men han går mycket mer än flera andra yngre hästar i stallet.
Enda skadehistoriken senaste åren har varit någon hovböld (senaste i våras, rätt allvarlig, trampade på en söm som gick rakt genom ena ballen. Läkte dock snabbt som tusan och efter knappt 6 veckor var han igång igen).

Vet en häst som är ett år yngre och började tackla av för några år sedan. Den faller ur lätt, har börjat få tandproblem och pälsfällningsproblem och har svårare och svårare för träning.

Känner ytterligare en häst som gick sin sista 120 hoppning som 24-åring och hade förmodligen fortsatt vara pigg och glad i ett par år till om hon inte halkat i hagen och brutit benet. Mycket tragisk olycka :(
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Men en häst i åldern 18+, orkar den träningen en gång i veckan och tävling någon gång per år? (dressyr)

Jaadå! Är hästen bara frisk och fräsch så är det knappast några problem, tvärtom mår den nog bara bra av regelbunden träning och att arbeta med sin kropp och inte bara stå och bli gammal.

Jag har ridit många äldre hästar (fast mest ponnyer) och vissa av dem har krävt lite längre uppvärmning eller inte fått hoppa lika ofta/högt som yngre hästar. Men för en frisk häst ser jag verkligen inte ålder som något hinder. Min nuvarande är 19 och har aldrig varit så fin som nu.

Stallets gamlingsponny närmar sig 30 och är ute och rider några gånger i veckan, skulle kunna starta nån LC eller LB dressyr säkert om tillräckligt duktig (och tillräckligt liten) ryttare fanns till hands :)
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Jag har en häst som fyller 29, hon är hur pigg som helst! :) Åldern i siffror är inget mått för om hästen är gammal eller ej har jag fått lära mig! Mitt föra halvblod var bara 16 när han blev gammal och fick tas bort.

Den är damen är alltså 28 år, hon ser absolut inte så gammal ut, 15 brukar folk gissa. Hon har dock börjat bli gråhårig nu så då syns det. Men kroppen är finfin. (lite för tjock bara) Hon är pigg och glad, mycket mera fart och framåtanda i henne än i min 6-åriga ponny.

Naturligtvis beror sådant här på hur hästen har levt sitt liv, min ponny har uppenbarligen levt ett bra liv och överlevt många av sina föl.

Men du, om du vill ha ett tips av mig så föreslår jag att du kollar in hästen, den kan vara i underbart skick, men den kan även vara bedrövlig, så hälsa på hos den och fråga om dess liv. :) Lycka till!
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Håller med tidigare inlägg, så länge hästen är frisk och hel så.

Tidigare hade jag en gamling som tävlade lätta klasser i hoppning och dressyr till den var 23. Hästen reds inte varje dag de sista åren, men den fick röra sig varje dag. De dagar den inte reds tog vi långa promenader i grimma och grimskaft. Extra viktigt för en gamling att få röra sig varje dag.

Jag skulle inte tveka att skaffa en häst som har varit med om lite - oj, vad man kan lära sig mycket av en sådan!
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Jag har en 23-åring som är hur fin som helst (häst, men 75% ponnyblod). Han är lugnare än när han var yngre men hel, frisk och arbetsvillig. Vi hoppar endast på lägre höjd, men vi har å andra sidan aldrig hoppat särskilt mycket.
Vi tävlar inte men det är absolut inga problem att vara med på träningar.

Jag hade inte heller blivit avskräckt pga åldern om hästen är i gott skick och en god läromästare.
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Jag har en pigg 23-åring och köpte i somras en ännu piggare 25-åring, båda är islänningar.
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Jag har en 22 åring som tyvärr har PPID med förutom det är han pigg och fräsch.

Om jag köper en äldre häst igen skall jag testa den för PPID som en del av besiktningen. Det rekommenderar jag alla som köper en häst över 16 år att göra!!
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Min häst är arton år i år, har en rätt mastig sjukdomshistoria men är ändå i sitt livs form just nu :) Vi håller på att lära in Grand Prix-rörelser och rider för tränare så ofta vi kan. Hoppar lite, åker på kurser, sprattlar runt i skogen, inga problem. Det enda man märker av hans ålder är att han får mer och mer isbjörnspäls för varje år och att han får tjocka "gubb-ben" på nätterna. Och han får lite extra proteintillskott i maten.

Än är det fart i gubben! :D
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Vår gamla tant som blir 29 nästa år var tills förra året i full gång. I år har hon blivit gammal så nu rids hon mest promenadtempo så att säga. Lite stelare och lite mer gammal i kroppen, men lika pigg och förstår inte alls att hon inte är 5 år längre ;)

Förra året som 27-åring var hon till och med på en pay and jump. Hon var som bäst mellan 20-23 ungefär, fick sitt sista föl som 23-åring.
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Jag har en 22-åring. En häst med mkt humör, tävlat mkt genom åren.
Är lite lugnare idag, men det är fortfarande full fart, och hon är piggare än fullbloden jag har. Tävlat med mina stalltjejer senaste åren, och kan utan problem gå lokala klasser. Rids fortf som vilken häst som helst, men får mer tid i uppvärmning.
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

För 3 månader sedan köpte jag ett 18-årigt sto som gått i aveln de senaste 10 åren. Jag skulle ha en tanthäst tänkte jag, men oj vilken fart det är i gamla damen!:D Hon är väldigt trevlig och väl grundriden innan hon sattes i aveln vilket märks. Men jag har ju börjat väldigt försiktigt med henne och red för första gången för tränare i helgen.
Givetvis är det ingen häst som kommer att tävla GP men det gör inget för jag är vääääldigt långt ifrån att kunna rida GP själv. Mitt mål är att tävla någon klubb/lokal dressyr LC/LB till våren och kommer att hålla mig på den nivån. Skulle hon hålla sig fräsch så kanske jag ger mig till att ta någon enkel hoppträning nästa höst.
Nä jag är överlycklig för min fina häst och skulle inte byta henne mot någon!
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Våran är 24 och tävlas ännu. Hon ä finare nu är vad hon var när vi köpte henne som 18 åring.
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Är en äldre häst frisk och i bra kondition klarar den träning som vilken annan häst som helst är min erfarenhet i alla fall.
Sen är väl tävlingsmomentet ofta det mer lättsamma jämfört med träningen? Tar ju som oftast bara ett par minuter per klass.
Det gör man ju långt mer än det dubbla på en träning plus uppvärmning.

Det är faktiskt oftare jag ser äldre hästar orka och klara av mer än de yngre förmågorna faktiskt.
Jag har antagit många gånger att de äldre har haft många år på sig att bygga upp en ordentlig grundkondition med en kropp som används regelbundet/längre samt att de mentalt klarar det bättre också.

Däremot vill jag säga att en äldre häst tappar otroligt mycket om den blir avställd och tar längre tid att hitta tillbaka. I vissa fall går muskelgrupperna knappt att bygga upp igen, så det är a och o att hålla igång gamlingarna och då håller dem dessutom ännu längre förhoppningsvis.

Kollar man på elithästarna så är det därikring de åldrarna när de är som mest fulländade ofta dessutom och hållbarhet mm är otroligt individuellt. För mig är en äldre/gammal häst som fortfarande kan tränas och kanske tävlas ett kvitto på en hållbar häst.

Så jag säger: Kolla aldrig på åldern utan fokusera på hästens kondition och skick, sen får man avgöra vad den är kapabel till.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Så jag säger: Kolla aldrig på åldern utan fokusera på hästens kondition och skick, sen får man avgöra vad den är kapabel till.
Exakt - ålder är bara en siffra!

En bekant till mig (som finns här på buke också då och då) har en läromästare som huvudsakligen varit körhäst i sitt tidigare liv och hon lär sig både ridning och körning med den. Den är 26 år nu, tävlas i både körning och dressyr och ser ut att vara i toppskick. Jag lovar, INGEN skulle gissa på att den var över 15 år, om man inte visste...

Fast min egen 21-åriga valack har "blivit jättegammal" över sommaren så han sjunger på sista versen nu. Barnens 25-åriga shettis däremot får hänga med ett tag till, trots att han har en förmåga att se ut som att han står med minst tre hovar i graven redan - tills man sätter en ryttare på ryggen på honom... :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

En av mina connemaror fyller nästa år 22 år men det bekymrar henne inte. Hon är tävlad i hoppning i år, både som ponny och som häst. Förra året gick hon jakt på Revingehed och hade ett av sitt livs bästa dagar :p
Titta på hästen och utgå från individen istället för vad det står för födelseår i passet :)
 
Sv: Ni med hästar i åldern 18+

Jag skaffade min ponny som femtonåring, och då hade hon tävlat hoppning på ganska hög nivå med tidigare ryttare. Nästan elva år fick jag med henne. Vi tävlade hoppning till och med det år hon blev 20, sen var jag för gammal (hon var C-ponny, så steget upp till att tävla med de stora kändes lite för stort mest för att jag dånade av juniorhästen och slog av benet i samma veva), men hon fortsatte att vara min huvudsakliga ridhäst fram till i våras, när hon fyllt 26.

Sommaren för två år sen, när hon var 24, fick hon sin första fångattack, tätt följd av två till, och det var väldigt nära att vi fick ta bort henne efter den sista. Innan dess hade hon haft någon hovböld, en sträckning i ett bakben och ett kolikanfall när vi precis hade skaffat henne, annars var hon nästan helt befriad från skador. Hon kom igen från fången också, fick två somrar till på bete och så sent som i våras var hon med och galopptränade unghästarna. Det var mer liv i henne än i min treåring, det är treåringen som har varit "den kloka och förnuftiga" av dem.

Nu i slutet på sommaren blev hon nästan gammal över en natt, började falla ur och blev också oförklarligt halt flera gånger. Hon fick somna in i september. Men då har vi haft mer än ett decennium tillsammans trots att hon var ganska "gammal" redan när hon kom, och hon har lärt mig så otroligt mycket. Så länge hästen är fräsch så spelar faktiskt inte åldern någon roll.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 920
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp