Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar
Oj, mycket frågor! Du får här ett lååååångt svar!
Jag har ett fullblod som har stått i vila i ett år ganska exakt, och jag har nu ridit henne 6 gånger på 1½ vecka. Jag rekommenderar (för alla rasers träning) att du läser boken "Fälttävlan" av Jan Jönsson, för där beskrivs på ett bra sätt hur man kan sätta igång en häst på ett tillräckligt mjukt sätt som inte stressar senor och ligament, och det står också VARFÖR man inte vill överbelasta en otränad häst.
Jag följer just nu samma metod som beskrivs i boken, men ytterligare lite försiktigare igångsättning. Har för mig att boken beskriver hur du kommer upp i 30 min skritt och 30 min trav på cirka en månad, men jag drar det lite längre och tar mer tid på mig, allt för att inte stressa igång hästen som vilat så länge. Ska försöka förklara här nedan hur mitt träningsupplägg ser ut;
Vecka 1-3 - Skritt 30-45 minuter och korta travintervaller. Första veckan max 2 minuters trav, andra 4 minuter och tredje 6 minuter. Rider mest i skog och mark, på stigar, traktorvägar och i kuperad terräng bredvid stigen.
Vecka 4-7 - Samma mängd skritt, öka traven till först 10 min, sedan 15 min och 20 min. (All trav ska göras i korta intervaller, max 5 min i taget till en början.) Påbörjar även markarbete (tömkörning på volt, longering, longering över cavaletti) korta stunder, 1 till 2 ggr per vecka. Jag kommer ligga kvar en extra vecka på "trav max 20 min" för att jag ska resa bort i 4 dagar och då blir hästen stående. Så istället för att öka antalet minuter trav direkt efter vilan så fortsätter vi på samma nivå en vecka till.
Vecka 8-12 - Skritt upp till 45 minuter, trav max 20 min till en början, successiv ökning till 25 och 30 min. Börjar galoppera samlat på plant underlag 2 min första veckan i perioden, och ökar sedan varje vecka till 4, 6, 10 och 15 minuter galopp. Fortfarande på relativt plant underlag och helst samlat så att inte hästen drar iväg av ren lycka och överbelastar någon del av kroppen.
Vecka 13-18 - Rider ungefär 90-120 minuter per pass, 5 dagar per vecka. (Inklusive markarbete.) Påbörjar lätt gymnastikhoppning på låg höjd. Konditionsträning med trav- och galoppintervaller i varierande terräng. Börjar förbereda inför jaktsäsongen med hoppning i terräng. Planerar dressyrpass för instruktör samt de två-tre sista veckorna fokuserar vi på hoppkondition eftersom årets första jakt bör ligga precis runt hörnet.
Det var träningsbiten. Som sagt, alla raser kan dra fördel av ett sådant träningsupplägg, men självklart måste det anpassas efter hästens kunskapsnivå och mognadsgrad. Jag kan hjälpa dig om du vill, PM:a i så fall.
Vet inte vad du vill ha för tips angående "situationer"? Vad är det ni behöver hjälp med, förutom förtroendet?