Ni med dräktiga ston på lösdrift.. För och nackdelar?!?

korneva

Trådstartare
Jag funderar på att låta mina dräktiga ston gå på lösdrift nästa vinter, en ordentlig lösdrift med grusad matplats och grusat utanför vindskyddet.

Men är lite orolig jag är ju ett kontrollfreak som vill ha koll på exakt vad dom äter så dom får i sig allt dom ska och vill spola av benen när vi har såna här milda vintrar med lera upp till knäna då spolas benen av efter intag sent på kvällen och får torka under natten så man slipper mugg och skit.
Nu går dom ut tidigt och in sent men samtidigt tror jag att det skulle va skönt för dom oxå o få va ute eftersom dom inte "gör nåt" o mindre arbete för mig.

Men jag har delade känslor angående lösdriften, det går ju inte o hålla rent ben m.m ifall det blir en skitvinter. Visst kan man spola av men va gör det för nytta när dom ska ut i skiten igen. Dom kommer dåifall ha en stor hage, det har dom nu oxå men det blir lerigt oavsett här. Hmm ja nej jag vet inte....

Ja hur upplever ni det??

Sv: Ni med dräktiga ston på lösdrift.. För och nackdelar?!?

Jag har haft mina hästar på utedrift i 15 år, däribland dräktiga ston ett flertal tillfällen.
Kan bara se fördelar med detta utom för en sak, denna lera....
Hästarna går i en stor hage med halmad ligghall o foderhäck med fri tillgång på hö/ensilage.
2 ggr om dagen går de in o äter kraftfoder, stallet ligger i anslutning till hagen så jag öppnar bara dörren o visslar, då är det full fart o de går in i sina resp spiltor. Där kan de stå nån timme eller mer om det behövs för "upptorkning".
I samband med insläppen spolar jag ben.
De har även fölat ute på utedriften i flock, det har aldrig varit några problem, har alltid haft hästar som känner varann väl.

Våra dräktiga ston går med sina ungar på lösdrift. Vi har grusat och markmatta kring foderbordet och en rejäl ligghall med massor av halm. Vi tittar igenom hästarna varje dag då vi fodrar kraftfoder och spolar även av benen/tvättar vid behov. Vi har dock även stall på gården och möjlighet att stalla upp vid behov.

För oss fungerar det jättebra och vi har glada tjocka ston.

Tack för ditt svar:)

Jo det är just den nackdelen jag är rädd för, denna jäkla lera!! Men du har inte fått massa mugg?? Jag har ju en som är känslig o som får mugg direkt när leran kommer, nu går det ju an när dom blir avspolade o är rena nattetid men på lösdriften spenderar dom ju nästan all tid i leran o jag kan inte hålla efter det på samma sätt som nu.

Annars tror jag att det skulle funka kanon, min stoflock älskar varandra o är otroligt harmoniska.

Jag är ganska säker på att dom skulle tycka det va skönt o få va ute.

Tack för ditt svar oxå:laugh:

Du har inte heller haft problem med mugg??

Här blir det lerigt dessa milda vintrar oavsett om hagen är jättestor så det är enda orosmomentet.

Har du markduk under gruset eller någon speciell matta?

Har faktiskt varit förskonad från mugg under alla dessa år, dock fick en av valackerna mugg nu i år, men det var nog brist på uppmärksamhet/för sen insats.
Jag har ingen matta alls, i ligghallen trampat jordgolv, stenhårt!
Vid foderhäcken ett rejät gruslager. Har oxå tak på foderhäcken.

Jag har aldrig problem med mugg på vintern, däremot kan ena märren med vit socka få besvär med den på sommaren!

Nu har de stor lösdrift med halm till knäna och jag flyttar runt maten så det blir inte upptrampat runt grovfodret.

Lösdriften använder de för övrigt bara för att pinka i och om det ösregnar en hel dag och blåser samtidigt, men då står de gärna ute mot en vägg. Mest är de utanför och sover gör de i parken som regel.
Eller nja, de får sitt kraftfoder i lösdriften för att jag skall kunna ha koll på vem som skall ha vad.

På sommaren däremot! Om tillfälle ges, så ligger de därinne hela dagarna.

athenas lösdrift skulle man ha! Den är så stor att man inte behöver släppa ut dem alls! Den lyxigaste jag sett på länge. Fick se en filmsnutt på när hon förtvivlat försökte få ut flocken för en promenad ut!
Så fort hästarna närmade sig porten, fintade de sig tillbaka i en fart som fick halmen att flyga!

Lycka till!

Jag har lösdrift med dräktiga (ponny) ston och unghästar. Binder upp och fodrar 2 ggr/dag och fodrar fritt 2 ggr/dag. Halmad liggdel och grusat utanför och liten bit ned i stor hage. Visst lera men inte så mycket och inga problem med smutsiga hästar. Tvättar bara när hovslagaren skall komma :angel:

Jag har alla mina hästar på lösdrift (ser att hoppsann redan nämnt den ;)). Just nu har vi fyra dräktiga ston, tre ettåringar och en tvååring. Funkar super!

Foderhäcken flyttar vi runt, fast nu när vi har så många hästar har vi faktiskt två - en inne och en ute.

Jag håller med om att det enda problemet är geggan. Vi ska försöka dränera bättre utanför ligghallen framöver, för det blir väldigt upptrampat på sina ställen. Men det som är intressant är, att de två stona med vita ben (båda e Stanford ;)), som alltid haft mugg när de stått på stall - inte har det längre! Enda gången de har haft lite tendenser är när de varit inne mycket, dvs gått i bädden och inte i leran. Min teori är att det snarare är elaka bakterier som ger mugg än själva blötan.

Tack så jättemkt alla för era svar:)

Hur stora lösdriftshagar har ni till era hästar?

Athena: Jättenyfiken på din lösdrift efter det hoppsann sa:laugh: Skulle jag kunna få se den filmen o bilder ifall du har kvar dom?

Ok - bildbombning :).

Ligghallen, vy från ena hållet:

Bild020.jpg

Från andra hållet:

Bild223.jpg

Öppningsbart galler mot "stalldelen" (två boxar + gång):

Bild168.jpg

En av boxarna (syns ju inte så tydligt.... de är 3 x 4,80 m):

Bild161.jpg

Två filurer:

Bild104.jpg

Foderhäck:

Bild123.jpg

Hagen (ligghallen är i ladugården uppe på kullen), här syns geggan:

Bild021.jpg

:eek: Men gud vad FINT!! :love::love:

Bättre än så där kan dom ju inte ha det!! Vill oxå ha!!

Har lösdrift, vinterhagen är på 1 ha och det är dränerat vid grind, matplats och vid ingången till ligghallen. Bor i södra Sverige och förra vintern var ju riktigt mild som ni kanske kommer ihåg. Tack vare dräneringen så blev det aldrig några upptrampade lerhål och hästarna hade varken mugg, hovböld eller tappskor.

Mitt tips är att göra dränering ordentligt från början, gräva, markduk, rejält med grus, även dräneringsrör om det är riktigt sankt. Det är helt underbart att slippa fastna i lera, hästarna behöver aldrig kliva i lera. Sen att de lägger sig i gruset och rullar tills de ser ut som en grusstaty är ju en annan sak. Gör man allt detta jobb så har man fin yta i många år

Håller man gruset plant, man kan sladda lite innan det fryser så blir det utmärkt yta att gå på när det frusit till också. Halkrisken är ganska liten med grus i botten.

Jag tar in mina hästar på box varje dag och ger kraftfoder. Mitt dräktiga fullblodssto som behöver mest mat äter väldigt långsamt och det tar nästan dubbelt så lång tid för henne som för de andra att äta upp. Tidigare band jag upp dom i ligghallen men det funkade dåligt. De andra hästarna blev lite otåliga och då blev fullblodet stressad och ville inte äta upp. Dessutom ville jag ju inte lämna dom uppbundna utan tillsyn och fullblodet undrade varför jag stod och glodde på henne när hon skulle äta.

Jo vi tänkte oxå göra ordentligt markarbete. Vi har ju åkeri så vi har ju alla maskiner, så det ska jag göra riktigt riktigt ordentligt.

Hur många hästar har du i den hagen?

3 stycken på ungefär 500 kilo var, jag har ytterligare 3 ha på sommaren. Jag har olika sorters grus på de olika ställena, jag testade lite för att se vad som blev bäst. Det bästa tycker jag är gångsingel men det är DYRT! Sen har jag moränsand, funkar jättebra, hästarna älskar att rulla sig i det (och det är lättare att borsta bort än lera) MEN det måste krattas och sladdas framförallt innan det fryser annars kan det bli knöligt. Jag har också krossgrus, billigt, funkar bra men det är lite väl stora och vassa stenar.

Här kommer en bonusbild från idag - min hästskötare in action :).

Bild004.jpg

Gud så sött:love:

Mina 2 små hästskötare vill oxå ha ett sånt fint ställe:D

Alla ungisar är ston va?

En hingst finns i gänget (08:a), han får vara kvar så länge han sköter sig. Förhoppningsvis ända fram till betet ;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka