Ni med dag- bete! Frågor!

Krans

Trådstartare
Hej! Har några frågor till er som har hästarna på dag- bete. 1. Hur många timmar går de? 2.Vilken typ av hästar? 3.Hurdan sorts hage? Kraftigt gräs/ magrare? 4.Använder ni betesreducerare? 5.Övrigt foder: Hö? Halm? Kraftfoder? Tack på förhand!
 
1. Ca 10 timmar.
2. Halvblod, 163 cm i mkh, ca 550 kg, arbetas lätt 6 dagar i veckan.
3. Naturbeteshage. Inte speciellt kraftigt gräs, ganska blandad växtlighet.
4. Nej.
5. 2 kg hösilage på morgonen, 3 kg hösilage + fri tillgång på halm på kvällen/natten. Liten skvätt betfor (ca 2 dl torr mängd), mineraler, salt och gurkmeja.
 
1. 10-14 timmar.
2. 2 araber, lättfödda, lättarbete
3. en åkerdel och en äng. För kraftigt för dem.
4. nej
5. Har halm och lite hö inblandat. Ca 5 dl kraftfoder och mineraler
 
Hej! Har några frågor till er som har hästarna på dag- bete. 1. Hur många timmar går de? 2.Vilken typ av hästar? 3.Hurdan sorts hage? Kraftigt gräs/ magrare? 4.Använder ni betesreducerare? 5.Övrigt foder: Hö? Halm? Kraftfoder? Tack på förhand!

1. 8-9 timmar
2. Tävlings hästar till 90% resten rida och tränas även de aktivt. Är några ponnyer resten stora hästar .(16 hästar totalt) .
3. Gräshagar med inget ogräs men magrare gräsarter (dvs ej typ odlad betesvall med klöverinslag utan magrare.) .
4.nej
5. Silage och kraftfoder av valda sorter .
 
Min gammelman gick på dagbete de sista 3 åren (tror det var, kommer ej ihåg).
1. Ute till runt 21-tiden.
2. Gammelman (blev 31 år), svårfödd
3. Rejält med bete
4. Nej, hade inga behov av det
5. Hö och kraftfoder (ungefär samma mängd som resten av året), stod på halm
 
1. Ca 12 h (försöker iaf hålla nere tiden)
2. Connemara 155 cm, arabiskt fullblod ca 148?
3. 1 ha äng som enbart putsas sparsamt
4. Nej. Båda äter Alcar första säsongen däremot.
5. Halm nattetid. Kraftfoder som resten av året dvs extremt lite.
 
Hej! Har några frågor till er som har hästarna på dag- bete. 1. Hur många timmar går de? 2.Vilken typ av hästar? 3.Hurdan sorts hage? Kraftigt gräs/ magrare? 4.Använder ni betesreducerare? 5.Övrigt foder: Hö? Halm? Kraftfoder? Tack på förhand!

1. Ungefär 12 timmar, beroende på hur länge jag är uppe på kvällen/sover på morgonen.
2. En kbl-travare och en curly.
3. Varierande hagar men mestadels gammal vall.
4. Nej. De går normalt dygnet runt på bete men den ena har haft ett envist sår som rengjorts två gånger per dag så då har jag släppt dem i vinterhagen när vi ändå varit i stallet. En av hagarna har dessutom mer insekter än vanligt på grund av allt regn.
5. Hö och mineraler till kvällen.
 
1. ungefär 5-6 h
2, en shetland, en a-ponny
3, Naturbete av normal till mager
4, nej inte än
5, 600g på morgonen, 2 kg på kvällen, hösilage med bra värden, fri tillgång på halm, betet ligger så i tiden att det täcker när dom skulle fått mat under dagen. några gånger i veckan selen blandat med betfor och vetekli,
 
Jag har mina ute dygnet runt, men då är de i en väldigt nerbetad hage under natten och större delen av dagen och sen 5-6h i en gräsigare gräshage :p.

De får inget hö (mer än då de stått inne pga åska, då får de resterna med sig ut.)
Och den kraften de får är bara salt, selen, mineral (shyfeeder, bara för att plussa på lite då de har så begränsat bete), sen får de loppfrö och nypon.

De vill dock inte ha det som det är och ratar då jag blandar med betfor. Så har nu köpt ett färdig foder bara för de ska äta, fibergi low carb, liten nödlösning då jag inte vill köpa en hel säck lusern när jag bara ger en halv näve per häst..
 
Tillägg, 2halvblod, och hagen är liten platt fd åker. Inte gödslad eller insåg på mycket länge. Dvs inte så jätte kraftigt
 
1. 7-8 timmar
2. 1 stor Pinto/Dansk varmblod
3. Sådd nerbetat gräsmark
4. Nej, ville aldrig använda betesreducerare, så hellre byta hage till en med inget/lite gräs och så låta de komma ut i beteshagen ett par timmar/dag.
5. Vitaminpiller, 0,5 kg lucerne, 2 kg hö morgon, 4 kg hö natt. Står på halm inne om natten. Evt lite hö på em/kvällen om de kommer in tidigare pga skyfall eller annat dåligt väder
 
Hej! Har några frågor till er som har hästarna på dag- bete. 1. Hur många timmar går de? 2.Vilken typ av hästar? 3.Hurdan sorts hage? Kraftigt gräs/ magrare? 4.Använder ni betesreducerare? 5.Övrigt foder: Hö? Halm? Kraftfoder? Tack på förhand!
1. Ca 10-12h 2. 22-årig pensionär, svårfödd ponnytyp. 3. Nerbetad, brukar dock lia ner gräs/buskar och sätta in 1ggr/dag. Är nog mest pill, mer än mat.
4. Nej 5. Fri tillgång på hö på natten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
567
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp