Ni med avkommor e Akribori!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 325
L

Loviza

Min kusin är på g att köpa en unghäst e Akribori - u. xx. Har ju ryktats om att Akribori kan ha lite hett temperament. Vore kul att höra lite allmänt hur era avkommor blivit. :) både temp, ext, gång och storlek.

Stoet är bara 159 men med ganska mkt massa... någon som vet hur han nedärver sig storleksmässigt?

(Obs! Har kollat det som skrivits innan om Akribori här på forumet...)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med avkommor e Akribori!

Min 2-åring går på bete tillsammans med en åring e: Akribori-xx

Den är stor, nästan lika hög som min 2-åring. Hon rör sig trevligt och har bra temprament. En intelligent häst....

Fick bra poäng på en utställning för nån vecka sedan...

Jag har en ett års hingst efter Akribori.

Han är högställd och av en mycket trevlig modell. Jätte bra temprament...bra gångarter...nu är han ca 148 cm tror jag (är på bete). Jag är jätte nöjd med honom!

Jag har inte hört att Akribori ska ha hett temperament, är det fler som hört det?

Någon som har Akribori-avkommer som börjat ridas? Hur är de då?

Jag har fått ett föl efter Akribori iår som jag är väldigt nöjd med. Högrest, snygg fölunge som visserligen var lite dryg under sina första levnadsmånader men nu vid 3 mån ålder är han en mycket lätthanterlig och trevlig kille. Fortsätter han att utvecklas exteriört och mentalt som nu så är jag MYCKET nöjd!

Jag har två Akribori-döttrar hemma, en tvååring ue:Edingburg-Maraton, jätte fin typ, lätt och högstäld, blir inte så jätte stor, runt 165 skulle jag tippa, en kännslig men ändå cool dam :love: , inte sagt ett pip när vi lagt på sadel osv. påbörjad inkörning men är väldigt rädd om sin mun, så hon är inte riktigt styrbar än, men det kommmer :D Rör sig lätt och spänstigt i alla gångarter, hoppar äen trevligt av det lilla vi sett än så länge.

har även ett stoföl ue: Magritte-Good Future, ett riktigt charmtroll med hur mkt energi som helst, har varit lite blyg men nu har hon kommit på att det är JÄTTE mysigt att bli kliad :D. Hon är lite regälare i typen än tvååringen men väldigt välbyggd med bra halsansättning. Jätte fin skritt och en bra galopp, nån trav har hon inte behagat visa, fast mamman har 8 på traven och den brukar hon nedärva så den finns nog nånstans :D

Skarpa skulle jag inte vilja säga att någon av dem är, men lite kännsliga, men det är så jag vill ha dem :love: skulle ha betäckt om stoet som fölade med honom i år om det inte var för att han betäckte så otroligt mycket..

Jag har ett sto född -03 som är jättetrevligt!!! Inte någon hobbyhäst då hon vill mkt men så fort man börjat arbeta henne är hon hur känslig o lyhörd som helst! Hon blir nog inte mer än max 1.63-1.64 . ue.Ganesco. Jättevacker o jättetrevlig!! :idea:

Jag har en ettårshingst med Electro-XX på mödernet. Han har allt jag önskar hos en avkomma. Bra rörelser, använder hela kroppen, bra ben,högrest, vackert huvud och ett jättetrevligt temperament.Nyfiken,lugn men med nerv.
Jag har sett ett stort antal av Acriboris avkommor, och jag har ännu inte mött någon med stirrigt temperament. Däremot är dom väldigt vakna och allerta.
Jag skulle gärna betäcka med honom igen.

Nu har jag äntligen lyckats få upp mina bilder på nätet så jag kan dela med mig av mina Akribori-tjejer
PICT0107.jpg

8611af6d.jpg

Aniara f-03 uAstrea (23) - Edingburg - Maraton - Aladdin Z

Kalasfina bägge två! :) tack för att du ville dela med dig!
är dom visade på fölmönstring ( den i år har väl kanske inte hunnit med det än...)? poäng?

Min syster har ett sto född -03 ue: Maraton-Hertigen. Hon är som några skrivit tidigare vaken och "med" men inte svår på något vis. Just nu är hon ca 164 cm, ganska kompakt och i vääldigt gott hull! Går under namnet den flygande köttbullen för tillfället. Här är ett foto från 1-års visningen (89877).

7188437a2213211b936386831l.jpg

Hälsningar Monika

PS. Det är hon som är fölisen på avataren.

Senast ändrad:

Kul att så många är nöjda med sina avkommor!

Mitt D-Day sto är dräktigt med Akribori så jag hoppas på en fin
fölis nästa år!

Valde Akribori för att förbättra typen, få upp storleken och så har
han en himla fin galopp! Snygg att se på också!

Vad jag har förstått tycker väl en del "dressyruppfödare" att
stammen är helt galen för sk. dressyravel...någon som har synpunkter? vore intressant.

Ska bli spännande att följa resultaten på 3 årstestet nästa år!

Nej de är inte visade, två-åringen köpte jag som åtta månaders och hon var inte visad då hon var född så sent, 28 juni, jämfört med övriga föl i Skåne. Ska dock gå treårstest nästa år är planen, ska bli jätte spännande att få henne bedömd:).
Årets är anmäld för visning på Säva i slutet av augusti, då är hon ganska exakt tre månader så jag hoppas att hon är i "rätt växtfas".

Ojoj, vilken fin häst. Han verkar lämna väldigt fin modell på sina avkommor. Har inte själv någon erfarenhet av honom.

Jag har två Akriboriflickor här hemma båda födda -03.
De är otroligt olika både till utseende och temperament.

Den ena ue. Maraton-Gaspari är av den mer "bulliga" modellen. Otroligt lättfödd och med väldigt mycket nerv. Hennes temperament är jag helt övertygad om kommer från mamma då hon inte direkt är den enda i syskonskaran där känsligheten tar överhanden.
Trots känsligheten är hon väldigt härlig att hantera och är lättövertalad till nya saker. Oerhört vänlig men kräver någon som "ser" henne. Hon är riktigt snygg att se på och har hela tiden växt väldigt jämnt. Hon är aldrig visad. Hon är 164 cm idag och blir nog bara någon centimeter till gissar jag. Hon rör sig trevligt men är ingen gångartsstjärna.

Den andra är född i juli och visades trots detta på fölmönstring, championat och riksföl.
Hon är ue. Guinness-Arram, väldigt elegant, långlinjerad och högrest. Hon rör sig riktigt bra och tanktmässigt. Hon har däremot växt väldigt ryckigt och under en lång tid kändes det som om någon bytt ut vårt fina föl..:)) Idag är hon dock riktigt fin igen. Hon däremot är det coolaste man kan tänka sig även om det naturligtvis finns en massa gnista i henne också. Men..hon reagerar knappt för nya saker och vår dotter har suttit på henne sedan hon var ett år.
Hon är däremot svårfödd och kräver massor med mat. Hon är idag också 164 cm men blir nog en hel del större.

Det lustiga är att det är Maratonmamman som är den lättare i modellen...och så blev döttrarna tvärt om..:)))

Så...jag tycker inte jag kan dra några slutsatser om vad Akribori lämnat...men jag tycker definitivt inte att någon av mina är skarpa eller vassa i humöret...inte alls.

Men..nu rör sig visserligen min ena riktigt bra...men jag skulle inte använda Akribori igen för att gångartsavla...för det ändamålet tycker jag inte hans gång räcker..och då speciellt inte traven.
Däremot har jag inte någonting emot "hoppblod" i hingstarna....erfarenheten säger mig att det ibland blir riktigt bra....

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 386
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med... 2
Svar
31
· Visningar
5 092
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 397
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –... 2
Svar
25
· Visningar
5 037
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka