Sv: Ni med avkommor e Akribori!
Jag har två Akriboriflickor här hemma båda födda -03.
De är otroligt olika både till utseende och temperament.
Den ena ue. Maraton-Gaspari är av den mer "bulliga" modellen. Otroligt lättfödd och med väldigt mycket nerv. Hennes temperament är jag helt övertygad om kommer från mamma då hon inte direkt är den enda i syskonskaran där känsligheten tar överhanden.
Trots känsligheten är hon väldigt härlig att hantera och är lättövertalad till nya saker. Oerhört vänlig men kräver någon som "ser" henne. Hon är riktigt snygg att se på och har hela tiden växt väldigt jämnt. Hon är aldrig visad. Hon är 164 cm idag och blir nog bara någon centimeter till gissar jag. Hon rör sig trevligt men är ingen gångartsstjärna.
Den andra är född i juli och visades trots detta på fölmönstring, championat och riksföl.
Hon är ue. Guinness-Arram, väldigt elegant, långlinjerad och högrest. Hon rör sig riktigt bra och tanktmässigt. Hon har däremot växt väldigt ryckigt och under en lång tid kändes det som om någon bytt ut vårt fina föl..

) Idag är hon dock riktigt fin igen. Hon däremot är det coolaste man kan tänka sig även om det naturligtvis finns en massa gnista i henne också. Men..hon reagerar knappt för nya saker och vår dotter har suttit på henne sedan hon var ett år.
Hon är däremot svårfödd och kräver massor med mat. Hon är idag också 164 cm men blir nog en hel del större.
Det lustiga är att det är Maratonmamman som är den lättare i modellen...och så blev döttrarna tvärt om..

))
Så...jag tycker inte jag kan dra några slutsatser om vad Akribori lämnat...men jag tycker definitivt inte att någon av mina är skarpa eller vassa i humöret...inte alls.
Men..nu rör sig visserligen min ena riktigt bra...men jag skulle inte använda Akribori igen för att gångartsavla...för det ändamålet tycker jag inte hans gång räcker..och då speciellt inte traven.
Däremot har jag inte någonting emot "hoppblod" i hingstarna....erfarenheten säger mig att det ibland blir riktigt bra....