Ni me diskbråck/överrörligt fogar i bäckenbenet?

Kokosboll

Trådstartare
Hur har det funkat o rida för er som har disckbråck/överrörliga fogar i bäckenbenet?

Har varit sjukskriven en längre dit för värk i ryggen och bäckenbenet (jobbar inom vården,tuuungt ibland). Va inne på min andra röntgen förra veckan där dom hittade diskbråck i ländryggen och överrörliga fogar i bäckenbenet. Nu har doktorn sagt åt mej o dra ner på ridandet och inte rida varje dag. Det värker i mitt hjärta:( då jag har en egen underbar häst som jag ridit o tränat varje dag fast jag haft piss ont men har tagit tablett och bitit ihop o varit envis;/ men nu känner jag att de funkar inte,jag måste dra ner på ridningen och låta min medrytare ta över några dar i veckan. Så jag kan få vila o hopas jag blir helt återställd igen,om det nu går??:S elr blir man aldrig bra me disckbråk och överrörliga fogar i bäckenbenet? Har haft ont i 4 års tid ungefär men nu äre det värre.

Min fråga är att ni som har disckbråck/problem med överrörliga fogar i bäckenbenet hur har det funkat med eran ridning?? har ni blivit bättre elr sämre?

Sv: Ni me diskbråck/överrörligt fogar i bäckenbenet?

Jag har åkt på rejäla diskbråck och trodde ett tag att det skulle vara kört med allt vad hästar hette, eftersom det gjorde så förbannat ont. Men med sjukgymnastik, styrkeövningar och lite bättre arbetsställningar så funkar det alldeles utmärkt igen!
Rider & tävlar hoppning & fälttävlan precis som förut. Har dock inackorderat hästen helt och hållet för att slippa ifrån det riktiga slitaget på ryggen, och det känns som ett mycket klokt beslut för min del. Nu kan jag fokusera på det som är roligt och stimulerande istället för att knäcka ryggen med överfulla skottkärror och tunga vattenhinkar. I love it!

Vad gäller ridningen så upplever jag att jag snarare blir sämre om jag inte rider under en period. Då kommer strålningar & domningar som ett brev på posten. Bara jag tänker efter före och exempelvis värmer upp ordentligt, inte envisas med att "jag-kan-själv" när det kommer till tunga lyft och dåliga positioner utan faktiskt är rädd om ryggen så funkar det toppenbra.
Visst, jag får ont ibland, men det är inte värre än att jag kan leva med det och det är ändå definitivt värt det när man får hålla på med det man älskar.
:-)

Jag har inte konstaterat diskbråck men överrörlighet i bäcken, artroser i ett par ländkotor och mycket nervsmärta i samband med det. Doktorn har inte direkt uttryckt att jag ska sluta eller minska ner på ridandet men han säger att jag kanske inte ska rida hästar med de största rörelserna. Själv har jag börjat inse att jag faktiskt ibland får ondare efter ridning. Så jag kommer troligen att mer och mer få gå över till ridturer.

Alltså mina diskbråck belv högst aktiva när jag slutade med ridningen efter en operation, detta blev jag förvarnad om också eftersom jag fick ridförbud i 6 månader efer en OP. Det enda som hjälper är mer träning faktiskt, och då kanske inte i första hand ridning utan mer inrikta sig på att stabilisera sig i mage/rygg och bäcken med styrketräning.

Nu har jag inte överrörlighet i bäckenet, utan diskbråck och spinal stenos, men jag har upplevt detsamma som ni andra här; ju mer regelbundet jag rider och håller igång kroppen desto bättre mår jag.

Sedan håller jag också med Xenon som skriver att man måste vara noga med att välja bort det som man känner att man inte klarar, som tunga lyft, alltför mycket mockning och vad det nu kan vara. Det gäller att man lär sig att säga nej och att lyssna på vad kroppen klarar, och det är nästan det som har varit den svåraste biten för mig.

När man har smärtor för jämnan är det viktigt att man mår så bra som möjligt mentalt, och för mig är det jätteviktigt att jag får hålla på med mina hästar.

För mig har det varit så att diskbråcken har läkt efter hand, men den spinala stenosen läker inte utan finns där hela tiden. Förmodligen kommer du också att märka att diskbråcken läker och inte längre ställer till så mycket elände, hur det funkar med överrörligheten har jag ingen erfarenhet av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en tjej på 25år som nu dom senaste två åren fått problem med ryggen,ishias och bäckenbenet,vissa dagar har jag så ont så jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
11 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka