Ni hösilage experter...

L

Lindaslycka

nu behöver jag hjälp ..av er som är 100% säkra på att ni har rätt. Jag vill alltså ha svar som är typ bevisade någonstans.. alltså så borde jag få samma svar..

Det är så att i stallet jag står har vi hösilage igår när jag kom så hade det blitt vit på en del ställen + att det var så där varmt så det kändes som att det nästan hade kokat.. det här vita är inte luddigt ... det är väll jäst det blir.. Jag har lärt mig att så fort balen börjar "koka" så är det inget bra att ge hästarna eftersom att det då bildas en massa bakterier..en sån stor bal som vi har nu borde ta slut på 4 dar ..men den räcker ju typ 1-1,5 vecka.. ...Lite orolig nu ... :confused: :confused:

Han säger att jästen inte är farlig och att de kan äta det..och att det går bort såfort man släpper in luft i det.. ..men jag tycker att det absolut inte kan vara bra att äta har det en gång blitt såntdära snusk så lär det ju inte bara gå upp i rök... :cry:
 
De vita prickarna är med största sannolikhet jästsvampar (KAN vara sockerkristaller också).

Vid jäsning bildas koldioxid och etanol ("vanlig" alkohol), som ju inte är farligt att äta i mindre mängder. Det är alltså inget "snusk" som bildas... Vid jäsning utvecklas också rätt mycket värme, och det är ju det du känner. Så länge hösilaget luktar OK skulle jag bedöma det som OK att fodra med.
 
det är inte prickar utan bara en jämn vit färg.. och det luktar snusk..så man får kväljningar..
 
i detta varma väder så låter det som att balen har blivit otjänlig som foder. Har ni stora balar och få hästar?
 
det är 6 hästar nej oj förlåt 7 med fölisen...
och balen väger nog runt 400 kg.

jag tycker med att det inte kan va bra att äta ... men jag har ju hört att jästen inte är farlig när det är små prickar ..men det här luktar ju skit.. :mad:
 
lukten brukar vara det avgörande. jag skulle inte ha gett.
 
men jag borde väll iallafall kunna pilla ut det som är bra så får han väll ta det dåliga själv... det här är nackdelen ,med att maten ingår i hyran
 
Om det luktar "kvälj" så kasserar jag, har du rund eller fyrkantsbal?? Jag har fyrkanter och brukart ta bort isåfall de kakor som är dåliga och se om det går att använda resten....men dom skall inte bli varma...men vitt på har hänt att det blir och det är ingen fara....
 
Jag skulle inte als vilja ge av det höet. :crazy: Vårat hösilage brukar också bli så när dom flesta hästarna i stallet är på bete så att det bara är typ 6 st hästar som äter. Då köper vi in hö.
 
Luktar det så illa tycker jag INTE du skall fodra med det. Kan ju även vara bakterier som börjat växa i värmen...
 
jo, det ær JÆTTE nyttigt før hæstar (det vita alltså). Plocka ut det så att din hæst får allt sånt gott och hærligt... Sen kan du oxå gå nu på våren och plocka upp allt græs som finnns efter græs klippare.. Det ær oxå jætte nyttigt.. :)

(jag ær kompis med hon som skrivigt in så ni som inte førstod så skojade jag)
 
haha vad du e rolig.....men de är ju häst mäniskor proffstränare och deras hästar har ju inte blitt sjuka
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp