Ni anatomikunniga

mysko

Trådstartare
hör partiet med kryss ihop med partiet med ring?

Min häst har ont där krysset är och musklen där ringen är har helt försvunnit = kan det höra ihop eller kan den försvinnande muskeln bero på annan skada?
Är det en sammanhängande muskel?
Gör det onda att hon tappar muskeln där?

KopiaavScodiis-hage.jpg

Hoppas det är någon som förstår vad jag menar ;)

Sv: Ni anatomikunniga

Har faktiskt ingen aning, men jag må då säga att hon glänser din sötnos ;)

Kan förstås inte veta något om din häst bara på denna lilla information men ett svar ska du få i alla fall: Om din häst tappar i muskelmassa i muskeln semitendinosus (din "ring") beror det på att den inte vill/kan skjuta på framåt på vanligt sätt. Muskeln sträcker i höften och böjer i knät dvs skjuter fart framåt med hoven i marken. Ser inte exakt var ditt kryss är men det ser ut att vara strax bakom höftknölen. Är det en muskelskada som din häst har där?
mvh
Lejonelle

majja22 skrev:
Har faktiskt ingen aning, men jag må då säga att hon glänser din sötnos ;)

Ja visst gör hon men det är 1 år gammalt foto men hoppas att hon blir lika i år oxå :D

:bow: för ditt svar
Ja det sitter strax ovanför & lite till höger om höftknölen.
Vi hittade en muskelknuta där men kan den göra att hon tappar muskeln så?
Hon trampar under sig rejält i skritt men inte i trav.
Eftersom hon har haft Erlischios nyligen har hon haft ont i hela kroppen men vi har fått bort det mesta av det onda nu.
Det jag funderade på var om muskeln över höftknölen har samband med den muskeln semitendinosus (vilket ord :D )

Nej, det är helt olika muskler. Jag kan inte säga vilken muskel din häst har en knuta i eftersom det t ex beror på hur djupt den sitter. Gluteus medius eller gluteus superfiscilialis är det mest troliga. Om din häst har ont i sina leder så är det troligen därför som den har tappat muskler. Muskelknutan kan vara en bindvävsbildning eller ett område med störd cirkulation.
mvh
Lejonelle

:bow: än en gång för att du tar dig tid att förklara :D
Nej knutan sitter inte så djupt men den är stor ugf lång som ett pekringer och bred som 2.
OK då vet jag att dessa muskler inte har samband med varandra.
Jag borstar henne med en massageborste varje dag och & massage vart 4 dag då blir det bättre, men ville veta lite mer ingående så man vet vad man gör & ska göra.

Det är inte lätt att försöka påverka var felen är då man inte kan muskelaturen men jag har kollat runt lite och ska plugga på anatomin :D

Jag får fråga mig om det kommer från främre delen av hästen eller bakre och jobba på det utifrån detta.

Tänk om man kunde prata med dom så man fick reda på vad det är för fel :D

Hur ser det ut om du jämför båda sidor ?

Har du en aktuell bra bild precis bakifrån så att man kan se bättre?

På din beskrivning skulle man kunna gissa att atrofiering (Om det nu ens är så ) beror på inaktivitet pga: smärta/irritation/whatever- runt TC, detta skulle kunna ge en vink om överbelastning höger bak vilket skulle påverka vänster bog och frambensaktivitet.

Om hästen inte använder Semitendinosus kan den som Lejonelle skrev inte tar för sig, varför vill den/kan den inte ta för sig?/Skjuta på.

På grund av smärta eller smärta på grund av?

Vad mer ligger bakom?

Knäproblem? Vänster sida? Höger sida? Båda?

Har hästen haft problem med Ländrygg ev. sadelproblem en längre tid?

Har hästen haft kraftiga störningar i munhålan?

Har hästen en tendens att sätta över dig på vänster sida hela tiden? Eller rentav till höger?

Och i så fall, vilket ben på dig är längst?

Precis som lejonelle skriver i sina bra svar finns det massor man vill veta och ingen av oss kan egentligen hjälpa dig, mer än att gissa vilt.. ;)

Haha, jag läste bara din text under tiden bilden laddades ner (segt internet på jobbet ;)) och fattade NADA! Sen såg jag bilden och då gick det upp en talgdank så att säga :D.

Är du verkligen säker på att det är en muskelknuta du känner.. Tror inte detta har samband med varandra på det vis du tror.. Muskelavfallet i ringen kommer troligen från Elichiosen i grunden och att hon inte har haft normal rörelsemönster som gett denna bieffekt, kan säkert komma fler. Eftersom hon haft Elichios så har hon haft en pågående infektion som tar tid att läka ut, även om den är utläkt så kan hon fortfarande vara nedsatt och muskelknutan du känner kan lika väl vara en svullen lymfkörtel som jobbar för fullt. En av lymfarna sitter i det området och när de svullnar så kan de uppfattas som en muskelknuta, ibland kan de bli hårda som ben och de känns tydligt.

Bara en reflektion..

Oj ska se om jag kan bena ut alla dina frågor :D
här är en bild som man bäst kan se baken
testmapp011.jpg

på den h.sidan är det som muskeln har försvunnit.
Den v.sidan blir enormt stor vid aktivitet och endast en pytteliten syns på h.sida efter avslutad träning, bara skritt vid tömkörning.
Hon har ont på h.sida i stora halsmuskeln & i bogen, men inte så mycket nu som tidigare.
Hon har inte visat att hon har ont i knä på någon sida.
Har haft ont i ländryggen bakom sadeln, ja
Kollat tänderna och inget fel.
Har inte ridit henne sedan i Aug. förra året pga av Erlischiosen så jag kan inte svara på om att sätta över mig på någon sida.
Vilket ben på mig är längst,, inte en aning :o

Gissa på du/ni ;)

CarolaLind skrev:
Hur ser det ut om du jämför båda sidor ?

Har du en aktuell bra bild precis bakifrån så att man kan se bättre?

På din beskrivning skulle man kunna gissa att atrofiering (Om det nu ens är så ) beror på inaktivitet pga: smärta/irritation/whatever- runt TC, detta skulle kunna ge en vink om överbelastning höger bak vilket skulle påverka vänster bog och frambensaktivitet.

Om hästen inte använder Semitendinosus kan den som Lejonelle skrev inte tar för sig, varför vill den/kan den inte ta för sig?/Skjuta på.

På grund av smärta eller smärta på grund av?

Vad mer ligger bakom?

Knäproblem? Vänster sida? Höger sida? Båda?

Har hästen haft problem med Ländrygg ev. sadelproblem en längre tid?

Har hästen haft kraftiga störningar i munhålan?

Har hästen en tendens att sätta över dig på vänster sida hela tiden? Eller rentav till höger?

Och i så fall, vilket ben på dig är längst?

Precis som lejonelle skriver i sina bra svar finns det massor man vill veta och ingen av oss kan egentligen hjälpa dig, mer än att gissa vilt.. ;)

Senast ändrad:

athena skrev:
Haha, jag läste bara din text under tiden bilden laddades ner (segt internet på jobbet ;)) och fattade NADA! Sen såg jag bilden och då gick det upp en talgdank så att säga :D.

Jamen vet du inte var X & O sitter på hästen :angel: :D

Nä jag trodde faktiskt att det var nåt slang som de häringa anatomisterna körde med :o.

sissu skrev:
Är du verkligen säker på att det är en muskelknuta du känner.. Tror inte detta har samband med varandra på det vis du tror.. Muskelavfallet i ringen kommer troligen från Elichiosen i grunden och att hon inte har haft normal rörelsemönster som gett denna bieffekt, kan säkert komma fler. Eftersom hon haft Elichios så har hon haft en pågående infektion som tar tid att läka ut, även om den är utläkt så kan hon fortfarande vara nedsatt och muskelknutan du känner kan lika väl vara en svullen lymfkörtel som jobbar för fullt. En av lymfarna sitter i det området och när de svullnar så kan de uppfattas som en muskelknuta, ibland kan de bli hårda som ben och de känns tydligt.

Bara en reflektion..

Men om de är en lymf så ska den ju inte masseras :eek: eller har jag fel?
DEn flyttar sig när man försöker fånga den och så gör väl inte lymfen?

Nu är jag ingen lymfexpert, men nej jag skulle av logiska skäl inte massera en svullen lymfa.. De jag har känt på som varit svullna men mer mjuksvampiga har kunnat flytta sig, de som har varit svullna och hårda som ben har inte flyttat sig.

Hur har hon det med resterande lymfar då, är det fler som är svullna? Är det så så kan du ju dra slutsatsen om det är en muskelknuta eller lymfsvullnad.

sissu skrev:
Nu är jag ingen lymfexpert, men nej jag skulle av logiska skäl inte massera en svullen lymfa.. De jag har känt på som varit svullna men mer mjuksvampiga har kunnat flytta sig, de som har varit svullna och hårda som ben har inte flyttat sig.

Hur har hon det med resterande lymfar då, är det fler som är svullna? Är det så så kan du ju dra slutsatsen om det är en muskelknuta eller lymfsvullnad.

Hon är svullen bakom käkbenet O under halsen som är markerat på bilden
Svullnaden under halsen har hon haft i flera år.
Hon är behandlad med penicilin och den fanns kvar efter det.
avScodiihage.jpg

Där sitter också lymfkörtlar.. Den som har suttit länge och ej försvunnit, kan om den sitter ngt. längre ner från hals/huvudövergång vara en förstorad köldkörtel, inte vanligt på häst men finns dock och då brukar de vara svåra gällande att hitta en bra foderstat då de inte reagerar som de borde p.g.a av ämnesomsättningen.

Här finns ngr. punkter på lymfor, skulle tro att det finns fler än vad som finns på bilderna. http://pg.photos.yahoo.com/ph/storm.../pg.photos.yahoo.com/ph/stormymolly/my_photos

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 010
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka