Sv: NH - varför?
Jag busar ofta med min häst lös (även om jag inte är någon "nh-person") och då får han äpple som belöning för alla sina olika trix han hittat på. Denna häst fullkomligt älskar äpplen och gör i princip vad som helst för en liten bit. Han följer mig i alla tre gångarterna när jag ber om dem (naturligtvis inte som en robot, men hoppsar jag fram, så fattar han tillslut galopp och följer i små galoppskutt) för han vet att då får han äpple. Vi kan leka jage med tvära vändningar och rushar och han rusar runt som en sprallis. Jag kan visa honom med min kropp vad jag vill att han skall göra och kan sätta sig och häva sig runt på bakbenen när jag hoppar runt honom osv, allt för en liten äpplebit.
När jag springer ifrån honom och busar så kan han se mycket arg eller missnöjd ut, vifta runt med huvudet och rusa efter mig med bakåtstrukna öron, men så fort jag stannar och han når min sida så pekar öronen fram, öppnar sina stora ögon och kröker lite på nacken och väntar på godis. Jag tror han blir lite irriterad att jag springer ifrån honom med alla goda äpplen, men han är inte aggressiv.
Jag känner min häst mycket väl och jag upplever det som att han mest är otålig och lite irriterad på att jag skall hålla på och springa runt hela tiden, eller få honom att springa runt och göra olika saker när jag bara borde stå still och mata honom med äpplen som jag har i fickan. När jag leker med han och ponnyn samtidigt kan dom gnabbas rejält med varandra emellanåt, blir det för mycket får jag säga till och då sköter dom det bättre. Men dom kan göra trix och volter tillsammans, och ibland se vansinnigt tjuriga ut och pusha varandra till energi ( ungefär som syskonbråk) men är fromma lamm som bara vill ha äpple.
Så att tro att alla hästar som stryker bak öronen är sura och missnöjda under lek är väl kanske rätt ute på ett sätt, men det betyder inte att det är aggressivitet eller någon slags djurplågeri som pågår. En lös häst kan ju välja att skita i att springa runt (något jag har upplevt emellanåt) om dom inte tycker det är värt det.