nh övningar, tips?

P

puff93

hej!
jag behöver lite tips på olika nh-övningar till en respektlös ponny.
så om ni har nått på lager skicka in det då!

//jenny

Sv: nh övningar, tips?

Jag anser inte att man ska behöva träna ledarskap det ska finnas där hela tiden.

Grundläggande är:
Hästen ska inte flytta dig, du ska flytta den.
Du ska hela tiden bestämma tempo och riktning.

Jag jobbar som så att jag flyttar hästens kropp i olika riktningar när jag håller på med den, tex när man står i gången eller är ute och leder den. Sedan handlar det om ditt kroppsspråk också.

Hur är ponnyn respektlös?

[/QUOTE]Hur är ponnyn respektlös?[/QUOTE]¨

när man rider/kör försöker han bocka/sparka av en obs han har inte ont nånstans, kollad av vet. han drar i väg/ sticker när man leder honom. han mosar staketet i hagen. han bits knuffar undan en.
det va la det mesta i alla fall

Senast ändrad av en moderator:

låter som han är missnöjd på något sätt sedan om det handlar om att han har ont eller hantering det kan jag inte svara på utan att ha sett er som ekipage.

hur länge har du haft ponnyn då?! för om du inte haft den en längre tid kan det hänga mycket på ledarskapet eller kanske h*n testar dej?!

Annars vet jag inte ^^ höhö.. Lycka till ;)

Är det 100 % säkert att han inte har ont så kolla upp hur han beter sig mot de andra hästarna, i boxen, osv. Trivs han verkligen? Hur ser hans foderstat ut?
Även om Vet inte hittade någonting, är du säker på att han inte har någon låsning någonstans? Har du/ni konstaterat att det inte är något av detta,
så börja med att leta reda på en tränare som ni kan ta hjälp utav.

Under tiden så måste du vara: Lugn, konsekvent, sätta gränser och rimliga mål.
Går han över dig : backa tillbaka. Går han över dig igen, backa honom lite bryskare osv tills han förstår att han inte kan gå över dig.
DET KOMMER ATT TA TID.

Biter han mot dig, säg nej.
Biter han igen, säg nej och stampa i golvet.
Biter han igen, nyp till honom i örat medan du säger nej.

Sätt gränser som du följer, som du bestämmer att han ska följa. Och du MÅSTE vara konsekvent!
Han kommer inte att lära sig om A är A idag men B imorgon.
Och du måste vara rättvis. Och glöm inte berömmet! Det är ett som vi ofta glömmer, gör han rätt, Jamen låt honom vara världens bästa häst då!! Beröm, klappa, och är han riktigt duktig, ge honom en morotsbit.

Han måste tycka att det är skönt och kul att vara med dig!

Börjar du med lite så kommer du få mycket tillbaka i slutändan.

Känner du dig på dåligt humör någon dag, gör ingenting med honom.
Tappar du tålamodet och börjar skrika och slå så kommer han inte att respektera dig mer för det. Det kan även hända att han går hårdare emot dig. Hästarna behandlar oss så som vi behandlar dem.
Tänk dig själv, hur vill du att din chef ska vara? Så ska du bete dig mot honom.

Återigen ; Det kommer att ta tid.

Lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 055
Senast: bobbbo
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: skiesabove
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama