nh övningar, tips?

P

puff93

hej!
jag behöver lite tips på olika nh-övningar till en respektlös ponny.
så om ni har nått på lager skicka in det då!

//jenny

Sv: nh övningar, tips?

Jag anser inte att man ska behöva träna ledarskap det ska finnas där hela tiden.

Grundläggande är:
Hästen ska inte flytta dig, du ska flytta den.
Du ska hela tiden bestämma tempo och riktning.

Jag jobbar som så att jag flyttar hästens kropp i olika riktningar när jag håller på med den, tex när man står i gången eller är ute och leder den. Sedan handlar det om ditt kroppsspråk också.

Hur är ponnyn respektlös?

[/QUOTE]Hur är ponnyn respektlös?[/QUOTE]¨

när man rider/kör försöker han bocka/sparka av en obs han har inte ont nånstans, kollad av vet. han drar i väg/ sticker när man leder honom. han mosar staketet i hagen. han bits knuffar undan en.
det va la det mesta i alla fall

Senast ändrad av en moderator:

låter som han är missnöjd på något sätt sedan om det handlar om att han har ont eller hantering det kan jag inte svara på utan att ha sett er som ekipage.

hur länge har du haft ponnyn då?! för om du inte haft den en längre tid kan det hänga mycket på ledarskapet eller kanske h*n testar dej?!

Annars vet jag inte ^^ höhö.. Lycka till ;)

Är det 100 % säkert att han inte har ont så kolla upp hur han beter sig mot de andra hästarna, i boxen, osv. Trivs han verkligen? Hur ser hans foderstat ut?
Även om Vet inte hittade någonting, är du säker på att han inte har någon låsning någonstans? Har du/ni konstaterat att det inte är något av detta,
så börja med att leta reda på en tränare som ni kan ta hjälp utav.

Under tiden så måste du vara: Lugn, konsekvent, sätta gränser och rimliga mål.
Går han över dig : backa tillbaka. Går han över dig igen, backa honom lite bryskare osv tills han förstår att han inte kan gå över dig.
DET KOMMER ATT TA TID.

Biter han mot dig, säg nej.
Biter han igen, säg nej och stampa i golvet.
Biter han igen, nyp till honom i örat medan du säger nej.