NH litteratur?

L

lolouice

Nu har jag bestämt mig för att lära mig allt, nästan iallafall, om NH. Jag vill verkligen lära mig att förstå hästen. Så nu är jag ute efter tips på litteratur som är bra?
Gärna som förklarar hur varför och vad man ska göra efter?

:bump: :bump: :bump:

/Louice

Sv: NH litteratur?

Mitt tips är att du läser så mycket du kan av så många tränare som möjligt och tar till dig det du tror på.

Några kända är t ex Klaus Ferdinand Hempfling, Pat Parelli, Monty Roberts.

Böcker med många praktiska tips och bra bilder är Från ryttare till häst av Gitte Naldal och Boken om horsemanship av Lisbeth Johnsson.

Sök på inlägg om horsemanship eller NH i forumet så hittar du fler. Lycka till!

lolouice skrev:
Nu har jag bestämt mig för att lära mig allt, nästan iallafall, om NH. Jag vill verkligen lära mig att förstå hästen. Så nu är jag ute efter tips på litteratur som är bra?
Gärna som förklarar hur varför och vad man ska göra efter?

:bump: :bump: :bump:

/Louice

Min tips är Parelli. Det finns genom honom en "home study" kurs. Som vissa , förklara, berätta allt du vill veta med Dvd och hjälp böker och audio cd. Och när du kommer till en proplem så finns det en "trouble shooting" del som kan guida dig genom.

Går in på hem sidan och läser om Level 1 som är den första steget. Och som cafu sa. Välje ett spår som passa dig och känns rätt för dig. Jag tipsa på PP för att det finns igen annan som har en sånt program och att man kan göra det hemma utan att åka på en tränare när det verkligen behövs.

www.parelli.se

Okej! Ska kolla in det.
Jag har ju heller ingen egen häst som jag kan ta med mig på kurs. Vill bara bli mer uppmärksam och förstå hästar, annars är det så lätt att man gör fel mot dem när man inte riktigt vet hur man gör.

Tack! =D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 604
Senast: Rosett
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar