Ngn som köpt sadel fr USA ??

M

Maddz

Någon som har köpt westernsadel från USA?? Som kan berätta lite om leveranstid, fraktkostnader osv?? Och om det är enkelt eller krångligt??

Tacksam för svar!

Mvh Maddz

Sv: Ngn som köpt sadel fr USA ??

Jag köpte en westernsadel från USA.
Jag hade jättetur och fick beställa fraktfritt genom en som bor där.

Då vi kollade upp vad det skulle kosta att frakta hit den så skulle det bli ungefär samma pris som om vi skulle köpa den i Sverige.

Vi fick vänta ca en och en halv månad på den pga. att den var så tung och skickades med båt. Normalt sett så skulle jag tro att leveranstiden är ca 1 månad.

Det verkar vara krångligt att importera, det är en massa saker man ska tänka på.
Vi hade kollat upp de mesta innan det löste sig för oss men om det inte hade gjort det så är jag osäker på om jag hade beställt.
Som tur var, var sadeln hel (utom några små repor) och passade men om den inte hade gjort det så hade jag inte kunnat skicka tillbaka den pga. den höga fraktkostnaden.

Tänk även på att alla företag i USA inte vill exportera. I jakten på min sadel hittade jag många som inte ville göra det.

Vi frågade tullverket vad det skulle kosta att importera en sadel på ca. 14 kg. Detta är vad vi fick till svar:

TULLVÄRDE
Sadelpris + Frakt + Transport

TULLSKATT
2,7 % av tullvärdet

MERVÄRDESSKATT (25% av nedan)
Tullvärde + Tullskatt

Hoppas att detta gjort dig lite klokare. Om det är något du undrar så är det bara att fråga.

Lycka till!

MVH / Camilla

Ok, tack så mkt för svaret! =) Det jag nu grubblar på är om man kanske skulle försöka höra sig för om man får tag i någon som bor i USA eller kanske ska dit inom närmaste tiden..
Så att man kan vara säker på att man verkligen får den menar jag.. Har du något förslag på det, på hur jag gör nu, får du gärna höra av dig igen.

Mvh Maddz

Är det någon speciell sadel du vill ha? De flesta kvalitetsmärkena finns ju faktiskt i Sverige redan. Om du köper en här så har du ju möjligthet att prova den först för att se om den passar.

Jag köpte en western sadel från USA i höstas.
Jag köpte samma märke och bom som på den jag hade och visste därmed att den passade.
Totala slutpriset (inkl frakt, tull och moms) på sadeln (inkl måttbeställd brösta och träns) blev ca 7000:- och i Sverige har jag sett att dom tar ca 14000:- för bara sadeln på Tum******d.......
Vi fick vänta drygt två månader på sadeln eftersom dom tillverkade den när vi beställde men när den var klar så tog frakten knappt en vecka.
Jag tycker att det var väldigt lätt och smidigt att importera en sadel från USA, visserligen så var säljaren väldigt hjälpsam.
Jag ringde till tullen och frågade hur allt funkar och dom var hjälpsamma, det tråkiga är att man får betala moms även på fraktkostnaden.....
Nästa sadel tänker jag också importera, finns ingen anledning att betala dubbelt så mycket här i Sverige för samma sadel...
Min mamma bor i USA så jag kanske skulle ta hem någon när vi åker och hälsar på...
När sadeln kom fram så var den väldigt väl packad och hade inte några märken eller var förstörd på något vis !
Jag kan verkligen rekommendera dig att ta hem en sadel från staterna men kolla noga upp butikerna och jämför.
Lycka till !
:p

Black skrev:
Totala slutpriset (exkl frakt men inkl tull och moms) på sadeln (inkl måttbeställd brösta och träns) blev ca 7000:- och i Sverige har jag sett att dom tar ca 14000:- för bara sadeln på Tum******d.......

Jag skrev fel ang frakt kostnaden...

Om du vet precis vilken sadel du vill ha så ut och leta på internet. Jag letade upp en butik i USA som sålde westernsadlar via internet och kontaktade dem.

Som sagt, alla butiker vill inte exportera så du kan få leta ett tag. När du hittat en butik som du tycker verkar bra så ta kontakt med dem. Även om dem inte har just den sadel du vill ha så kanske dem kan fixa fram en. Om det är ett kännt/stort märke på sadeln du vill ha kanske du kan vända dig till tillverkaren, de borde kunna ge dig tips på butiker som exporterar deras sadlar.

Företaget vi beställde ifrån var väldigt hjälpsamma och vi fick rätt varor. Bara man vet sadelns märke, vad den heter (eller nummret som dem ibland brukar ha) ska det inte vara några problem att få rätt sadel.

MVH / Camilla

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 641
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 230
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in...
2
Svar
20
· Visningar
3 084
Senast: Ronjali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar